Skip to content

Writer Kier-La Janisse at Imagine symposium on women and madness

Het symposium over gestoorde vrouwen in horrorfilms dat deze zondagmiddag tijdens het Imagine Festival werd gehouden was eigenlijk wel een geruststellende bijeenkomst. Je hoeft zelf niet gestoord te zijn om een fascinatie voor horror te hebben. Dat mocht je in ieder geval afleiden uit de samenstelling van het gestudeerde panel dat zich in het onderwerp had verdiept. Al zette Kier-La Janisse, de Canadese schrijfster van het boek House of Psychotic Women die conclusie later toch weer op losse schroeven.

Symposium is overigens een wat groot woord voor dit aan bovengenoemd boek opgehangen panelgesprek, voorafgegaan door een inleiding door de schrijfster zelf. Een ongewoon persoonlijke introductie die er op neer kwam dat het schrijven van deze alternatieve horrorbijbel een vorm van therapie is geweest. In het eerste hoofdstuk van het boek stelt ze zelf al dat ze niet te veel naar Freud heeft willen leunen. Dat is op zichzelf in dit kader al verfrissend.

Haar vertrekpunt is haar eigen ervaring met dit filmgenre, dat overigens breed moet worden opgevat. Van Italiaanse giallo-films als Slaughter Hotel tot Twin Peaks en Michael Haneke’s La pianiste. In deze laatste speelt een vergiftigde moeder-dochterverhouding een belangrijke rol. Zo zag Janisse in veel horrorfilms de rolpatronen en getroubleerde verhoudingen terug die ze in minder extreme vorm kende uit haar eigen omgeving.

Zelf is ze geadopteerd, met een gescheiden, op Mia Farrow lijkende moeder die aan de drank was en een oudere, weggelopen stiefzus die ze adoreerde. Ze voelde zich vroeger verwaarloosd, maar door het schrijven van het boek had ze meer empathie gekregen voor haar moeder, zo liet ze weten.

Het panel, met mediadocente Maryn Wilkinson, Schokkend Nieuws-redacteur Hedwig van Driel, hoogleraar psychiatrie Damiaan Denys en hoogleraar filmstudies Patricia Pisters was er om het perspectief breder te trekken. Veel neurotische vrouwen in genrefilms beantwoorden niet alleen aan in de samenleving heersende stereotypen maar komen daar tegelijkertijd tegen in opstand. Slachtofferschap en heldendom zijn soms moeielijk te ontwarren, zoals bleek uit een getoonde zelfverminkingsscène uit Cutting Moments. Toch even een moment dat voor ongemak in de zaal zorgde.

Spelen met stereotypen deed Janisse zelf ook met de opmerking ‘All women are crazy’. Dat zou een man niet moeten beweren, dat snapt ze wel. Het kan natuurlijk zijn dat ze het aantrekt. Ze had in ieder geval gemerkt dat veel van de vrouwen die ze beter heeft leren kennen neurotische trekken hebben. Zelf ziet ze het liever als een soort superkracht. Zo hebben haar eigen manische neigingen haar in staat gesteld het boek te schrijven en een festival te runnen.

Enkele films die Imagine samen met Janisse selecteerde zijn de komende dagen nog te zien. Een daarvan is het veelbelovende American Mary. Een medisch studente met een bijbaantje als undergroundchirurg besluit na een verkrachting haar nieuw verworven snijkennis toe te passen.

 

Leo Bankersen

Leo Bankersen has been writing about film since Chinatown and Night of the Living Dead. Reviewed as a freelance film journalist for the GPD for a long time. Is now, among other things, one of the regular contributors to De Filmkrant. Likes to break a lance for children's films, documentaries and films from non-Western countries. Other specialities: digital issues and film education.View Author posts

Small Membership
175 / 12 Months
Especially for organisations with a turnover or grant of less than 250,000 per year.
No annoying banners
A premium newsletter
5 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
No annoying banners
A premium newsletter
10 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Participate
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)