Skip to content

Breaking: Rotterdamse kunstbeurs verandert naam uit angst voor broekenfabriek

Een rauw eitje mag je op zijn Engels nog wel eten, maar voor vrijwel alles wat met stijl te maken heeft mag je het woord RAW niet meer gebruiken. Daarom moet de RAW Art Fair volgend jaar een nieuwe naam krijgen. Bronnen bij de organisatie van de Rotterdam Art Week Art Fair bevestigen dat hiermee mogelijk een slepende rechtszaak is voorkomen.

Aanleiding voor de nogal rigoureuze stap is de uitspraak in een procedure die het broekenmerk had aangespannen tegen winkelketen H&M. Het ging over het gebruik van het woord ‘RAW’ op kleding en in advertenties. G-Star RAW heeft bij de rechter voor elkaar gekregen dat het gebruik van het woord RAW in hoofdletters op publiciteitsmateriaal van anderen verkeerde associaties kan oproepen. Kortom: RAW is een merk, en daarop mag je geen inbreuk plegen.

Omdat het vonnis pas op 13 november 2013 werd uitgesproken, had de RAW Art Fair geen tijd om al het voorbereidende werk voor de beurs van afgelopen weekend stop te zetten en met een nieuwe naam te komen. Budget om een rechtszaak af te wachten, waarin wellicht met succes zou kunnen worden voorkomen dat G-Stars merkenrecht ook over de kunstwereld zou worden uitgesproken, was er ook niet. Het sponsoringverzoek dat de beurs drie jaar geleden  bij G-STAR RAW indiende, zal de zaak er voor de Rotterdammers ook niet beter op hebben gemaakt: het werd afgewezen. Maar dan staan die drie letters dus niet echt meer voor Rotterdam Art Week, hoe groot je dat ook op de banieren zet.

[Tweet “RAW is een merk, en daarop mag je geen inbreuk plegen.”]

Het publiek blijft zitten met de volgende verklaring van de organisatie: “De rauwe sfeer werd her en der toch wel gemist. Oprichter Bob Smit noemt het zelf ‘een beurs in de tussenfase’, de art fair is volwassen geworden, maar heeft zijn vorm nog niet helemaal gedefinieerd op deze nieuwe locatie. Zelf heeft hij zich letterlijk een breuk gewerkt en ligt nu in afwachting van een operatie in bed. Smit: “Ik lig hier lekker tussen de witte lakens alweer te bedenken hoe we het volgend jaar gaan aanpakken, bij de sfeer in dit pand past een nieuw imago en een nieuwe naam!”

Het vonnis in de H&M zaak vindt u hier: 20131113 Vonnis – met grosse Gstar HM

Click to access 20131113-Vonnis-met-grosse-Gstar-HM.pdf

 

Comments are closed.

one of our members

Members of Culture Press co-own our cooperative for a small monthly or annual fee, and may also contribute content to the site where appropriate. For members with an institutional membership, we offer the possibility of posting their press releases unabridged. Also want to become a member? You can. Please visit this pageView Author posts

Small Membership
175 / 12 Months
Especially for organisations with a turnover or grant of less than 250,000 per year.
No annoying banners
A premium newsletter
5 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
No annoying banners
A premium newsletter
10 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Participate
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)