Skip to content

The most fun concert ever is Bare, a choreography for six musicians

At Bare choreographer Kenzo Kusuda shows portraits of six musicians of the New European Ensemble as in a choreographic documentary. These come at you in the dark and finally climb over your seat. You can't make your message any clearer.

Duizenden uren moeten ze studeren, die musici. Maar muziek is voor hen het mooiste dat er is. Vandaar dat ze zelfs een tweede hypotheek willen nemen op hun muziekinstrument. Het is de worsteling van de musicus die centraal staat in Bare. De Japanse choreograaf Kusuda, die als student economie ooit werkte op de grootste visafslag van Tokyo, brengt die draaglijke zwaarte van het bestaan fijnzinnig, met hoopvolle humor, in beeld.

In het spotlicht liggen instrumenten opgesteld. De zes musici betasten ze, en kiezen er als op een rommelmarkt een uit. Dat instrument zal hun leven beïnvloeden en na hun keuze schermen de zes jonge kunstenaars met strijkstokken, skiën ermee, kietelen elkaar, flirten, voetballen, ja bowlen zelfs; alles om een indruk te geven van de acrobatische toeren die bij een muzikale loopbaan horen.

Big kids

Natuurlijk zijn musici grote kinderen. Maar wel hele mooie. Vormgegeven en gescherpt door kunst en muziek. Dat is toch iets anders dan je leven laten bepalen door bijvoorbeeld beurskoersen en munttekens. Deze jonge musici zijn avonturiers, ontdekkingsreizigers, ze betreden voor ons nobele, nieuwe wegen. Erbarme dich, als deze mensen allemaal in een schoenenzaak moeten werken. Hoewel ik er dan wel langs zou willen gaan.

The musician is dead, long live the musician

Dat is misschien ook wat Kusuda als choreografische brandbrief wil meegeven. Laat ondanks de bezuinigingen de musicus weer opstaan. Laat zien hoe waardevol hij is. Met als metafoor de vleugel die opgebaard terug de wereld wordt binnengereden. Daarachter ontpopt het lelijke eendje van de avond – want geen vast instrument – zich tot een briljant sterpianiste met allure. Een tableau vivant van de zes getuigt tot slot van de schoonheid van het ‘ensemble’ zijn.

Bare (foto: Ingrid Vente)
Bare (foto: Ingrid Vente)

Onlangs kon je operazangers professioneel zien dansen. Musici laten acteren is ook een opdracht, maar Bare overtuigt als theater. Mocht de violist uit Maastricht die ook theater maakt eens op retraite gaan, kan hij hier de essentie van het vak hervinden. Van de showbizz naar de verkoelende bergtoppen van de klassieke muziek. Elke theaterprogrammeur steunt een hoger doel door deze voorstelling te boeken. Ga ik alvast proberen.

[Tweet “Bare is een retraite naar de verkoelende bergtoppen van de klassieke muziek”]

Bare wordt gespeeld door zes leden van het New European Ensemble (NEUE): fluit Felicia van den End, klarinet James Meldrum, viool Rada Ovcharova, altviool Emlyn Stam, cello Willem Stam en piano Hanna Shybayeva. De boeiende, zorgvuldig kleurende muziek is van de Australische componist Angus Barnacle.

 

Ruben Brugman

writing ex-dancerView Author posts

Private Membership (month)
5€ / Maand
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A special newsletter
Own mastodon account
Access to our archives
Small Membership (month)
18€ / Maand
For cultural institutions with a turnover/subsidy of less than €250,000 per year
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Your own Mastodon account
Access to archives
Posting press releases yourself
Extra attention in news coverage
Large Membership (month)
36€ / Maand
For cultural institutions with a turnover/subsidy of more than €250,000 per year.
No annoying banners
A special newsletter
Your own Mastodon account
Access to archives
Share press releases with our audience
Extra attention in news coverage
Premium Newsletter (substack)
5 trial subscriptions
All our podcasts

Payments are made via iDeal, Paypal, Credit Card, Bancontact or Direct Debit. If you prefer to pay manually, based on an invoice in advance, we charge a 10€ administration fee

*Only for annual membership or after 12 monthly payments

en_GBEnglish (UK)