Skip to content

The magic formula: art covered in applesauce

The post on facebook that dominated my timeline today: the spontaneous concert at NS station Amsterdam Centraal, taken from the NRC's website (link: http://www.nrc.nl/muziek/2014/10/09/hoe-drie-artiesten-onverwacht-samen-optraden-op-adam-cs/

Op dit station staat sinds enkele weken een piano waarop iedereen mag spelen. Een ludieke actie van de NS om het wachten leuker te maken. Dat leidt tot verrassende situaties. Zoals deze waarin een pianist aan het spelen is. Een zangeres die het lied kent biedt spontaan aan te zingen. Vervolgens besluit een passerende danser ook aan te sluiten. Het publiek maakt filmpjes en een youtube-hit is geboren. Het filmpje is al ver over de 100.000 keer bekeken. In 1 dag!

Een geweldig voorbeeld van wat kunst teweeg kan brengen. Als het weet te verrassen en te overrompelen. Dat zit hem natuurlijk in de kwaliteit. Met een matige zangeres en een derderangs danser had je heus niet hetzelfde effect gehad. Maar ook de setting is cruciaal. Want eenzelfde soort filmpje van een georganiseerde performance (bijvoorbeeld als onderdeel van een festival of evenement) trekt veel minder kijkers.

Mensen houden van kunst. Maar ze houden misschien nog wel meer van verrassingen. Van verwondering. Van lichtpuntjes tussen de grauwheid van het alledaagse. Juist het onverwachtse maakt dat we onder de indruk zijn. Denk maar eens terug aan de auditie bij Britain’s got talent van zangeres Susan Boyle:

Met de juiste setting als geheim wapen kun je er blijkbaar in slagen om het publiek te laten genieten van iets wat normaal gesproken ver van ze af staat. Want verschillende TV-shows laten zien dat mensen massaal kijken naar opera of moderne dans. Terwijl deze kunstvormen in de sector gelden als “moeilijk te verkopen”.

Het doet me ergens een beetje denken aan het buurjongetje uit mijn jeugd dat alleen maar appelmoes wilde eten. En dus verborg zijn moeder de dagelijkse warme prak onder een dikke laag gepureerd fruit. En dan ging het er prima in.

Dus: de magische formule voor exposure en het trekken van de aandacht van een groot publiek bestaat uit kwaliteit en verrassing. Liefst met een laag appelmoes eroverheen.

one of our members

Members of Culture Press co-own our cooperative for a small monthly or annual fee, and may also contribute content to the site when appropriate. For members with an institutional membership, we offer the possibility of posting their press releases unabridged. Also want to become a member? You can. Please visit this pageView Author posts

Private Membership (month)
5€ / Maand
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A special newsletter
Own mastodon account
Access to our archives
Small Membership (month)
18€ / Maand
For cultural institutions with a turnover/subsidy of less than €250,000 per year
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Your own Mastodon account
Access to archives
Posting press releases yourself
Extra attention in news coverage
Large Membership (month)
36€ / Maand
For cultural institutions with a turnover/subsidy of more than €250,000 per year.
No annoying banners
A special newsletter
Your own Mastodon account
Access to archives
Share press releases with our audience
Extra attention in news coverage
Premium Newsletter (substack)
5 trial subscriptions
All our podcasts

Payments are made via iDeal, Paypal, Credit Card, Bancontact or Direct Debit. If you prefer to pay manually, based on an invoice in advance, we charge a 10€ administration fee

*Only for annual membership or after 12 monthly payments

en_GBEnglish (UK)