Skip to content

Het effect van Marciniak en Omega Impact

Grzegorz Marciniak, een muziekmaker die het volgen waard is. En dat doe ik sinds 2006. Toen zag en hoorde ik zijn werk voor het eerst in Den Haag uitgevoerd door het toenmalige Woof-collectief.  Ik maakte contact, het klikte. In 2007 ging Picca in première. Een werk dat Marciniak voor ondergetekende schreef (blokfluit-solo). En ook bij mijn meest recente ervaring, februari 2016, wist hij weer een verwachtingsvolle vibe te creëren. Mij mee te nemen. Waar hem dat precies in zit?

Hij heeft aandacht voor de hele speelvloer, kietelt het oog, zonder theater te maken. Zwaartepunt ligt altijd bij de muziek. Hij speelt met de ruimte en de akoestiek daarvan, werkt met instrumentalisten die ook hun mond durven opendoen op het podium. Hij zorgt voor een losse, beetje circusachtige sfeer, waarin veel kan. En doet vooral soms ook onbegrijpelijke dingen die binnenkomen. Zoals ik in februari in Korzo weer meemaakte.

Die avond klonk vooral werk dat voor Marciniak en zijn kompanen gemaakt was. Van een duet tussen piano en electronica – met daarbij het zwaartepunt op het akoestische – van Juan Luis Montoro Santo, tot Which Art Can’t Make And Which Art Can Be Art Which Can’t Be Art from Cornelis de Bondt, waardoor je na afloop je dagelijks tandenpoetsritueel anders gaat ervaren.

Omega Impact @korzo feb 2016

Omega Impact: geen band, ensemble of groep, maar een ’troupe’ of ‘bande’ van muziekmakers die iets verlangt van de luisteraar: een open (audio)vizier tijdens hun performance.

Je duikt erin en ze trekken je mee. Iets wat helaas niet de hele tijd lukte in februari. Hopelijk nemen (of krijgen?) deze muzikanten in de toekomst meer tijd om iets minder rafelig te worden en fijnere afstemmingen te kunnen maken. Zodat je als luisteraar, of je nu wil of niet, meegezogen wordt en nieuwe muziekbeelden, vertragingen, ontdekkingen, antwoorden én vragen krijgt.

Ga eens zien en luisteren hoe Omega Impact klinkt op 29 maart in Splendor, Amsterdam.

A suivre!

 

Brechtje Roos

listen differently . hear more . set people and organisations in motion . stage person . presentation . social-artistic Brechtje Roos (1972) is a music storyteller. Speaker. Programme maker, publicist & founder of Hoor! Originally a musician. Speaks, writes and enthuses from music. She cares about the position and image of performing artists and likes to make herself heard. Making it clear in a seriously light-hearted tone how things work behind the scenes is her mission for the time being. That can only make the world a better place. A suivre!View Author posts

Small Membership
175 / 12 Months
Especially for organisations with a turnover or grant of less than 250,000 per year.
No annoying banners
A premium newsletter
5 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
No annoying banners
A premium newsletter
10 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Participate
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)