Hoe breng je kinderen in beweging? Hoe stimuleer je hun creativiteit? Hoe leren kinderen dansen als ze weinig ervaring hebben met dans, of andere expressieve kunstzinnige uitingen? ICKamsterdam ontwikkelt hiervoor een toolkit voor dansdocenten in het basisonderwijs: Sensorium. Door de verschillende zintuigen te prikkelen – ogen, oren, tast en neus – wordt het lichaam uitgenodigd te reageren met beweging.
Ik ben in een repetitieruimte in Amsterdam-West. Samen met een groep andere dansers sta ik in een kring, met mijn ogen gesloten en mijn handen voor me uitgestrekt, met de handpalmen naar boven. Er wordt iets in mijn handen gelegd; het is nat en zacht. We krijgen de opdracht de eigenschappen van het voorwerp met onze handen te verkennen. Ik kan erin knijpen, maar wanneer ik mijn greep loslaat, keert het voorwerp terug naar zijn oorspronkelijke vorm: een kubus van ongeveer vier bij vier centimeter. Het oppervlak van het voorwerp is niet glad, eerder poreus. Is het een spons? Nadat we het voorwerp weer hebben teruggeven worden we gevraagd aan onze handen te ruiken. Mint!
Dan mogen we onze ogen openen. Workshopleider en gastkunstenaar Jesus de Vega van ICKamsterdam vraagt ons te bewegen, geïnspireerd door de eigenschappen van het voorwerp dat we zojuist hebben verkend. We rekken ons uit en maken ons lang op een inademing en worden dan langzaam kleiner en bewegen richting de grond op een uitademing. Om de groep heen staan drie ventilatoren die steeds nieuwe geuren verspreiden. Deze worden door Amy Toner, bedenker van de geuren, één voor één de ruimte in gesprayt. Was net mijn tastzintuig gestimuleerd, nu wordt mijn reukzintuig wakker. Of de geuren ook een effect hebben op mijn emoties, zoals wordt gesuggereerd, weet ik niet. Wel voel me ik mij steeds meer als de spons. Zacht en poreus. Open.
Sensorium – Toolkit voor dansdocenten
Op vrijdag 1 april presenteerde ICKamsterdam in Studio De Vlugt de nieuwe toolkit voor dansdocenten: Sensorium. Een doos met zeven illustraties, zeven voorwerpen, zeven geluiden en zeven geuren – met bijbehorende kaarten en improvisatieopdrachten. Vertrekpunt voor het materiaal voor Sensorium is Double Skin / Double Mind, de trainingsmethode van Emio Greco en Pieter C. Scholten, de artistiek leiders van ICKamsterdam. De toolkit is ontworpen voor dansdocenten die werken met basisschoolleerlingen tussen de 10 en 12 jaar oud om hen in contact te brengen met hedendaagse dans. Zoals de naam Sensorium al impliceert, benadrukt deze toolkit de zintuiglijke ervaring van dans.
Introduction to contemporary dance
Wat opvalt tijdens de presentatie en workshop van Sensorium, is het enthousiasme en de passie voor dans van het betrokken team. Jesus de Vega, die ik een paar weken eerder tijdens het atelier The Relevance of Dance heb leren kennen, benadrukt nog eens dat deze toolkit echt bedoeld is om docenten te helpen om kinderen op een nieuwe manier in aanraking te brengen met dans. Door de verschillende zintuigen aan te spreken zou het makkelijker zijn om hen in beweging te brengen. Hij is verbaasd en enthousiast tegelijkertijd over de succesvolle try-outs die ze al hebben gedaan met kinderen. Zelf zou hij Sensorium graag ook met andere doelgroepen, zoals volwassenen, uitproberen.
Ondanks dat Sensorium gebaseerd is op het oeuvre van Greco en Scholten, is het niet nodig voor de dansdocent, noch voor de leerlingen, om bekend te zijn met hun werk. Sensorium is ontwikkeld om hedendaagse dans naar niet-dansers te brengen, in plaats van andersom. Ik kan die intentie alleen maar toejuichen!
Voor meer informatie over ICKamsterdam en de ontwikkelingen van de Toolkit Sensorium, neem contact op met Ruben Theunissen: ruben@ickamsterdam.nl