Skip to content

Kunstenaars-elftal van Jan Fabre bezorgt curatoren in Oostende een vernietigende nederlaag (1)

Zaterdagavond 21 oktober opende de Belgische kunstenaar Jan Fabre ‘zijn’  expo ‘Het Vlot. Kunst is (niet) eenzaam’. Dat gebeurde op ludieke wijze in het stadion van KV Oostende met ‘A beautiful match between artists and curators’. De kunstenaars, waaronder personages als Goya, Da Vinci en een bebloede Van Gogh wezen de curatoren met 3-2 terug. Boze tongen in het publiek beweerden dat de uitslag ‘gescript’ zou zijn.

James Ensor

Aanvoerder Jan Fabre speelde onder rugnummer 0 als James Ensor, de belangrijke vernieuwer van de Belgische moderne kunst, in 1860 geboren in Oostende. Duizendpoot Fabre bedacht de voetbalwedstrijd omdat ze ‘alle betekenislagen van de tentoonstelling verenigt’.

Het Vlot is de tweede editie van de driejaarlijkse internationale tentoonstelling in en rond het Oostendse Mu.ZEE, Kunstmuseum aan zee. Centraal staat het vaartuig en zoektocht van de kunstenaar. Zoekt die naar schitterende afzondering, naar engagement of naar beide? De vraag wordt uitgelokt door Het Vlot van de Medusa (1818) van Théodore Géricault en Fabres eigen kunstenaarsvlot Kunst is (niet) eenzaam (1986).

Renbaanstallen en penthouses

De grote paradox? Kunstenaar Jan Fabre is nu zelf even de curator, samen met Joanna de Vos. 73 (inter)nationale kunstenaars worden door hem in Mu.ZEE gepresenteerd, waaronder Michaël Borremans, Luc Tuymans, Steve McQueen, Mike Figgis, Berlinde De Bruyckere, Linda Molenaar, Hans van Houwelingen, Jan Fabre en Alex van Warmerdam.

Niet alleen in het museum. Jan Fabre wil de stad ‘activeren’ en laten herontdekken op 22 externe locaties. Op en in kerken, renbaanstallen, parkjes, penthouses, stadhuis, Kursaal, zeilschepen en vijvers vind je installaties, schilderijen, video’s en performances.

Meer dan een geintje

Jan Fabre verslaat na 2 x 10 minuten voetbal met zijn kunstenaarselftal de curatoren, krijgt een beker en wordt volop geïnterviewd (foto HT).

Jan Fabres voetbalwedstrijd is overigens meer dan een geintje. Tegen Cultuurpers zei Fabre: ‘De kunstenaar die van de curator een ster maakt, die tijd is voorbij. Er is een nieuwe beweging, de kunstenaar moet centraal staan.’

MEER LEZEN:  een longread met veel beeld over ‘Het Vlot. Kunst is (niet) eenzaam’, de locaties, het gedoe en meer uitspraken van Jan Faber.

Harri Theirlynck

Freelance (reis)journalist. Studeerde cum laude af in de Nederlandse taal- en letterkunde aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Werkte als leraar, cabaretier en wetenschapsjournalist. Werd daarna achtereenvolgens hoofdredacteur van (ANWB) Kampioen, NU De Tijd van je Leven en REIZEN Magazine (ANWB Media). Sinds 2013 freelancer voor o.m. Pikas Media, REIZEN Magazine (ANWB), Kampioen, TravMagazine, Djoser, de Telegraaf, Blendle en Arts & Auto. Docent (reis)journalistiek aan Fontys Hogeschool. Verzorgt trainingen creatief & zakelijk schrijven en reisjournalistiek.View Author posts

Small Membership
175 / 12 Months
Especially for organisations with a turnover or grant of less than 250,000 per year.
No annoying banners
A premium newsletter
5 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
No annoying banners
A premium newsletter
10 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Participate
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)