Skip to content

Het dilemma van de violiste

Ik drink koffie met een violiste. Zij vertelt me over het gevecht met de viool waarop ze speelt. Ze kreeg het instrument van een sponsor na haar afstuderen. De viool past niet bij haar karakter. De violiste is niet iemand die graag op de voorgrond treedt. Ze speelt graag voor publiek maar hoeft niet in de schijnwerpers te staan. Het gaat haar om de muziek die ze wil overbrengen, wil delen. Haar viool daarentegen trekt graag alle aandacht naar zich toe. Ze moet voortdurend haar best doen om het instrument te temmen. Als zij wil fluisteren begint hij te schreeuwen. Als zij op zoek is naar harmonie, kijft en scheldt hij. Nuances zijn aan hem niet besteed.

Onlangs was ze bij de vioolbouwer die haar over het paard getilde druktemaker onderhoudt. Hij had net een nieuwe viool gebouwd en vroeg haar die uit te proberen. De violiste wist niet wat haar overkwam. Deze viool voelde onmiddellijk vertrouwd aan. Het was of ze kennismaakte met zichzelf. Hij paste precies bij haar, voelde als een verlengstuk van haar ziel. Als ze op de viool speelde was het of ze in de spiegel keek.

Dit was haar viool. Maar violen zijn prijzige instrumenten. Ze kon het zich financieel niet veroorloven de nieuwe viool, haar gevonden ik, aan te schaffen zonder haar druktemaker van de hand te doen. Bovendien had ze ondanks al zijn praatjes in de loop der jaren een band met hem opgebouwd. Dat merkte ze nu pas. En hoe zat het met de sponsor? Het voelde als ondankbaarheid of zelfs verraad zijn genereuze gift af te danken. Bij het accepteren van een gift hoort de belofte daar op gepaste wijze mee om te gaan.

Ik snapte het dilemma. Als de violiste afstand deed van haar oude viool handelde ze in strijd met haar zuivere karakter. Het voelde als ontrouw. Om zichzelf te kunnen vinden moest ze zichzelf verloochenen. Een Gordiaanse knoop.

Alexander de Grote slaagde er niet in om de Gordiaanse knoop te ontwarren. Uiteindelijk pakte hij zijn zwaard en hakte hij de knoop door. Ik raadde de violiste min of meer hetzelfde aan. Pak een hamer uit je schuurtje, leg de druktemaker voor eeuwig het zwijgen op en koop van het verzekeringsgeld jezelf.

Soms moet je in de kunst genadeloos zijn.

Appreciate this article!

Happy with this story? Show your appreciation with a small contribution! That's how you help keep independent cultural journalism alive. (If you don't see a button below, use this link: donation!)

Donate smoothly
Donate

Why donate?

We are convinced that good investigative journalism and expert background information are essential for a healthy cultural sector. There is not always space and time for that. Culture Press does want to provide that space and time, and keep it accessible to everyone for FREE! Whether you are rich, or poor. Thanks to donations From readers like you, we can continue to exist. This is how Culture Press has existed since 2009!

You can also become a member, then turn your one-off donation into lasting support!

Wijbrand Schaap

Cultural journalist since 1996. Worked as theatre critic, columnist and reporter for Algemeen Dagblad, Utrechts Nieuwsblad, Rotterdams Dagblad, Parool and regional newspapers through Associated Press Services. Interviews for TheaterMaker, Theatererkrant Magazine, Ons Erfdeel, Boekman. Podcast maker, likes to experiment with new media. Culture Press is called the brainchild I gave birth to in 2009. Life partner of Suzanne Brink roommate of Edje, Fonzie and Rufus. Search and find me on Mastodon.View Author posts

Small Membership
175 / 12 Months
Especially for organisations with a turnover or grant of less than 250,000 per year.
No annoying banners
A premium newsletter
5 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
No annoying banners
A premium newsletter
10 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Participate
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)