Skip to content

Clare Stewart new business director of IFFR

Eerder dit jaar kondigde zakelijk directeur Marjan van der Haar haar vertrek bij het IFFR aan. Gisteren werd bekend gemaakt dat Clare Stewart volgende week haar opvolger wordt. Stewart heeft haar sporen verdiend bij tal van toonaangevende festivals, zoals het BFI London film festival en BFI Flare London, het LGBTQIA festival van het British Film Institute; het Sheffield documentaire festival en het Sydney Film Festival.

Korrie Louwes, voorzitter Raad van Toezicht IFFR: “Clare heeft ongeëvenaarde ervaring en een indrukwekkende staat van dienst in het strategisch leidinggeven van festivals. In eerdere functies heeft Clare zich met haar unieke combinatie van creatief en zakelijk inzicht ingezet voor een breder publieksbereik, het versnellen van commercieel succes en het vergroten van de impact van die evenementen. Het is geweldig om haar in het IFFR-team te verwelkomen en haar veelzijdige en inzichtelijk leiderschap aan onze organisatie toe te voegen.”

Opvallend is dat het Engelse persbericht meldt “t’s a great coup to have her join the IFFR team and bring her multifaceted and insightful leadership to our organisation.”. Voor veel ex-werknemers voelt de afgelopen periode als een coup, inderdaad. Deze benoeming is de kroon op de herstructurering, waarin zij een adviserende rol had. Een benoeming met een erfenis, dus.

Toonaangevend

Zelf zegt Clare Stewart “IFFR is een wereldwijd toonaangevend platform dat waardevolle impact creëert voor onafhankelijke film en filmmakers. Het was het eerste internationale filmfestival dat ik 25 jaar geleden bijwoonde en IFFR ligt me dan ook na aan het hart. Rotterdam is een stad die bekendstaat om haar innovatie, experiment en ontdekking. Eigenschappen die IFFR al hoog in het vaandel heeft staan via zijn artistieke programma’s en activiteiten voor industry professionals. De nadruk op gedurfde, nieuwe ideeën biedt een sterke basis om samen te werken met Festivaldirecteur Vanja Kaludjercic aan haar inspirerende visie voor het bouwen van een festival dat zowel agenda-bepalend is als wendbaar in een veranderende wereld. Ik kijk ernaar uit om samen met het getalenteerde IFFR-team, de Raad van Toezicht en de betrokken partners en stakeholders van IFFR, te werken aan een mooie toekomst voor één van de echte culturele smaakmakers van Nederland.”

Het is opmerkelijk dat de directie en een groot deel van het programmateam voor het eerst niet Nederlands is. Stewart heeft aangegeven in Rotterdam te zullen gaan wonen, dat lijkt me een wijs besluit. Een festival maak je tenslotte ook voor een groot deel in wandelgangen en bij het koffie-apparaat. De geografische verspreiding van het programmateam is al lastig genoeg. Bovendien heeft Rotterdam het festival omarmd, het is essentieel dat dit wederzijds is.

Oud zeer

Zeggen dat het International Film Festival Rotterdam een moeilijke periode achter de rug heeft, is een understatement. De veelbesproken kaalslag in het personeel, van IT-afdeling to programmateam, heeft zijn sporen nagelaten. De pijn en de woede zitten diep, merkte ik toen ik een positief stuk schreef over de programmering van de afgelopen editie. En dat begrijp ik, en heb ik onderschat. Werken voor en aan een festival is niet een 9 tot 5 baan, maar een groot deel van je leven. Als dat je ontnomen wordt, trekt dat het tapijt onder je voeten vandaan.

Ik hoop dat met een nieuwe zakelijk directeur er rust in de tent komt, wonden kunnen helen en dat het festival een mooie toekomst tegemoet kan. Maar , gezien de eerste reacties, zeker ben ik daar niet van.

Appreciate this article!

Happy with this story? Show your appreciation with a small contribution! That's how you help keep independent cultural journalism alive. (If you don't see a button below, use this link: donation!)

Donate smoothly
Donate

Why donate?

We are convinced that good investigative journalism and expert background information are essential for a healthy cultural sector. There is not always space and time for that. Culture Press does want to provide that space and time, and keep it accessible to everyone for FREE! Whether you are rich, or poor. Thanks to donations From readers like you, we can continue to exist. This is how Culture Press has existed since 2009!

You can also become a member, then turn your one-off donation into lasting support!

Wijbrand Schaap

Cultural journalist since 1996. Worked as theatre critic, columnist and reporter for Algemeen Dagblad, Utrechts Nieuwsblad, Rotterdams Dagblad, Parool and regional newspapers through Associated Press Services. Interviews for TheaterMaker, Theatererkrant Magazine, Ons Erfdeel, Boekman. Podcast maker, likes to experiment with new media. Culture Press is called the brainchild I gave birth to in 2009. Life partner of Suzanne Brink roommate of Edje, Fonzie and Rufus. Search and find me on Mastodon.View Author posts

Small Membership
175 / 12 Months
Especially for organisations with a turnover or grant of less than 250,000 per year.
No annoying banners
A premium newsletter
5 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
No annoying banners
A premium newsletter
10 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Participate
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)