Skip to content

Sex performance HNTJong highlights insecurity

Tobbende tieners. Als je ze niet in huis hebt, lees en hoor je erover in de media. De telefoon bezorgt hun duizenden indrukken per dag, maar de constante in de geschiedenis bleef: weinig trekt voor Generatie Z zozeer de aandacht als seks. Of Sex?

Met deze taalvraag begint de voorstelling van HNTjong, het jongerengezelschap van Het Nationale Toneel in Den Haag. Niet voor niets is de titel Engelstalig: die x maakt het verschil met het Nederlandse ‘seks’, leerden we al in 1995 bij het maken van eerste ‘content’ voor internet: daar werd veel meer op geklikt. Klikken werd vegen, maar seks/sex bleef aantrekkelijk.

Dachten generaties vanaf de jaren zestig dat omgang met seks aldoor vrijer en gemakkelijker zou worden, afgaande op Let’s talk about sex kun je daar een vraagteken bij zetten. Niet seks, maar onzekerheid erover vormt de rode draad van deze levendige muziekvoorstelling. Maar als oudere heb ik weinig recht van spreken, en al helemaal niet van oordelen. Een 16-jarige met wie ik de première mocht genieten, verwoordde het zo:

Juist leren praten

“Seks is tegenwoordig toch een heel normaal onderwerp? Van jongs af aan horen en leren kinderen erover en hebben ze toegang tot wat voor seksbeelden ze maar willen. Erover praten was vroeger een van de weinige manieren om er meer over te weten te komen, tegenwoordig is praten erover minder vanzelfsprekend; waarom zou je ook?

HNTJong vraagt juist aandacht voor communiceren over seks. De vijf acteurs zoeken het universele gevoel van ongemak op wanneer we het er, zonder dollen of draaien, serieus over hebben. Dialogen in Let’s talk about sex zijn raak geformuleerd en adresseren onderwerpen zonder de nadruk te leggen op het begrip diversiteit dat tegenwoordig vaak terugkeert in kunst: immers, iedereen heeft toch gelijkluidende gedachten over seks, en eerste ervaringen? Dat de ene keer twee jonge vrouwen over hun seks praten, daarna een witte vrouw en gekleurde man, is volkomen vanzelfsprekend in een modern toneelstuk.

Wel blijven de dialogen in dit stuk, hoe humoristisch vaak ook, aan de oppervlakte: “Hoe vond jij het?” en “Hoe noem jij het nou? Ik vind ‘lul’ zo’n agressief woord.” Met liedjes als “Kon je me maar zien als niemand naar me kijkt” en “Lief mag ik je ogen even lenen…” en “Zit ie er nu echt in” raken de acteurs en de band Prins S. en De Geit met zang van Scott Beekhuizen precies de onzekerheden die iedereen herkent.

Gelukkig voelt niet de hele voorstelling alsof schrijver Peer Wittenbols een camera op ons richt in intieme momenten. Wanneer aan het slot van de voorstelling de piemelkostuums het podium op kruipen om de zanger te belagen, of er geëxperimenteerd wordt met het opvallende aantal manieren om het woord “naakt” op te zeggen in het nummer “Naaktstrand”, zakt de spanning van de onzekerheid over seks zelf weg.”

Vroeger minder onzeker?

Qua vorm en inhoud vond deze oudere de voorstelling onder regie van Noël Fischer verrassend: de dramaturgie wordt gedomineerd door muzikaliteit en de losse nummers/fragmenten van de jonge acteurs Yamill Jones, Diewertje Dir, Kimberley Agyarko, Jelle Hoekstra en Scott Beekhuizen vormen geen verhaal als in een toneelstuk. Is dat geweest? Hoe dan ook was het genieten van HNTjong.

Inhoudelijk is er nauwelijks seks, maar des te meer uiting van onzekerheid. Dat vind ik aandoenlijk, maar hoop dat onbevangenheid in de praktijk de boventoon mag voeren boven geëtaleerde verkramptheid. Op de terugweg hadden we het over de eerste zoen- en sekservaringen vroeger en nu. Ja, wij waren natuurlijk onzeker, maar spraken dat voor zover ik me herinner – maar dat is uiteraard onbetrouwbaar – niet uit. Goed dat deze voorstelling dat wel toont.

Ontlading was er na afloop van de voorstelling met een aanstekelijk enthousiaste HNT-directeur Cees Debets die het podium liet volstromen voor een ‘groepsfoto’ van iedereen die had bijgedragen aan het tienjarig jubileum van HNTjong. Een mooie toekomst gloort. Jongeren domineerden het publiek, weliswaar – naar schatting – ietsje ouder dan Gen Z, maar de sfeer was vrolijker en spontaner dan met de generatie die doorgaans de hoofdmoot vormt van het schouwburgpubliek.

Gezien: Let’s talk about sex van HNTjong, Koninklijke Schouwburg, 12 oktober 2023; nog te zien tot 15 december in onder meer Alkmaar, Eindhoven, Kerkrade, Nijmegen, Haarlem, Tilburg, Leeuwarden, Gouda, Maastricht, Den Helder, Leiden, Rotterdam, Venlo, Amsterdam en wederom Den Haag

Appreciate this article!

Happy with this story? Show your appreciation with a small contribution! That's how you help keep independent cultural journalism alive. (If you don't see a button below, use this link: donation!)

Donate smoothly
Donate

Why donate?

We are convinced that good investigative journalism and expert background information are essential for a healthy cultural sector. There is not always space and time for that. Culture Press does want to provide that space and time, and keep it accessible to everyone for FREE! Whether you are rich, or poor. Thanks to donations From readers like you, we can continue to exist. This is how Culture Press has existed since 2009!

You can also become a member, then turn your one-off donation into lasting support!

Wijbrand Schaap

Cultural journalist since 1996. Worked as theatre critic, columnist and reporter for Algemeen Dagblad, Utrechts Nieuwsblad, Rotterdams Dagblad, Parool and regional newspapers through Associated Press Services. Interviews for TheaterMaker, Theatererkrant Magazine, Ons Erfdeel, Boekman. Podcast maker, likes to experiment with new media. Culture Press is called the brainchild I gave birth to in 2009. Life partner of Suzanne Brink roommate of Edje, Fonzie and Rufus. Search and find me on Mastodon.View Author posts

Small Membership
175 / 12 Months
Especially for organisations with a turnover or grant of less than 250,000 per year.
No annoying banners
A premium newsletter
5 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
No annoying banners
A premium newsletter
10 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Participate
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)