Skip to content

The future of theatre is flexible. In conversation with Huub Huikeshoven and Arjen Berendse on ´What is a good theatre?'  

“Er is iets vreemds aan de hand. Gemeenten hebben geen geld om zo’n theaterzaal te bouwen of in te richten en gezelschappen hebben te weinig geld om producties te maken. Aan beide kanten schuurt het dus.” Huub Huikeshoven, opgeleid als binnenhuisarchitect, is werkzaam bij Theateradvies, een organisatie die adviseert over de inrichting en vormgeving van theaters. Daar blijkt het nogal eens aan te schorten (vergeten kleedkamers, onbereikbare laadperrons, een tribune als een Japanse brievenbus), dus we is genoeg over te zeggen. 

Nu is er een boek van zijn hand. In 23 interviews met cabaretiers, musicalsterren, regisseurs en acteurs probeert hij te achterhalen wat optredende artiesten het liefst zien in een theater. Het boek staat vol leuke anekdotes, zoals hoe de wereldberoemde operaregisseur Peter Sellars echt denkt over Ivo van Hove, en vol grappige inzichten die je als gewoon theaterbezoeker niet zo snel doorhebt.

Huiskamer van de stad

We spreken elkaar over dit onderhoudende boek in het Houtense Theater aan de Slinger, een opmerkelijke nieuwe zaal, die net 15 jaar bestaat. Het gebouw is mede op advies van Huikenshoven’s bureau zo flexibel mogelijk ingericht. Het is zowel een schoolgebouw als een officieuze muziekschool als een huiskamer voor de buurt. Voor de podcast schuift dus ook Arjen Berendse aan, niet alleen directeur van Aan de Slinger, maar ook bestuurder van de Vereniging van Schouwburg- en Concertgebouwdirecties (VSCD).

Berendse: “Ik heb de laatste paar jaar voorbeelden gezien van steden waarin toneelhuizen met een grote orkestbak worden gebouwd en als ik dan kijk naar de programmering, is die orkestbak maar acht keer per jaar nodig. Moet je dan miljoenen investeren in een orkestbak?” 

Katholieke hoogmis

In het gesprek van krap veertig minuten hebben we het ook over de toekomstbestendigheid van de huidige theaters. Berendse heeft daar zeker ideeën over: “Als ik nu naar jongere generaties kijk, die gewend zijn dat alles interactief is: hoe ziet dat eruit? Hebben we dan nog een zender op een podium en 300 ontvangers in de zaal; die braaf luisteren en gaan staan en applaudisseren op het eind? Ik noem het af en toe weleens de katholieke hoogmis.”

Luister hier naar de podcast

(Alleen voor leden) Lees hieronder de integrale transcriptie van het gesprek.
Wijbrand Schaap

Welkom bij de Cultuurprijs Podcast. Dit keer vanuit Theater aan De Slinger in Houten. Ik praat hier met Arjen Berendse, directeur van Theater aan de Slinger en met Huub Huikeshoven. Jij bent auteur van het boek Wat is een goede zaal? Daarnaast bent je adviseur, aangesloten bij TheaterAdvies, wat een bureau is dat gemeentes en architecten adviseert over het bouwen van theaters. Als ik het zo even goed samenvat, kan je daar nog iets meer over zeggen? Wat Theateradvies precies is.

….

Nog geen lid? Kies here een lidmaatschap dat bij je past!

Appreciate this article!

Happy with this story? Show your appreciation with a small contribution! That's how you help keep independent cultural journalism alive. (If you don't see a button below, use this link: donation!)

Donate smoothly
Donate

Why donate?

We are convinced that good investigative journalism and expert background information are essential for a healthy cultural sector. There is not always space and time for that. Culture Press does want to provide that space and time, and keep it accessible to everyone for FREE! Whether you are rich, or poor. Thanks to donations From readers like you, we can continue to exist. This is how Culture Press has existed since 2009!

You can also become a member, then turn your one-off donation into lasting support!

Wijbrand Schaap

Cultural journalist since 1996. Worked as theatre critic, columnist and reporter for Algemeen Dagblad, Utrechts Nieuwsblad, Rotterdams Dagblad, Parool and regional newspapers through Associated Press Services. Interviews for TheaterMaker, Theatererkrant Magazine, Ons Erfdeel, Boekman. Podcast maker, likes to experiment with new media. Culture Press is called the brainchild I gave birth to in 2009. Life partner of Suzanne Brink roommate of Edje, Fonzie and Rufus. Search and find me on Mastodon.View Author posts

Small Membership
175 / 12 Months
Especially for organisations with a turnover or grant of less than 250,000 per year.
No annoying banners
A premium newsletter
5 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
No annoying banners
A premium newsletter
10 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Participate
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)