Skip to content

Cloudless 40th edition of Theatre Festival Boulevard

THIS IS A PRESS RELEASE

Cultural organisations with a small or large membership can place their press releases on our site without restriction. Participate too? Become a member, as an institution.

De terugkeer naar de Bossche binnenstad, het prachtige weer, 48.000 bezoekers aan voorstellingen (37.000 verkochte kaarten, 11.000 bezoekers van het gratis programma) en in totaal 100.000 bezoekers van het festival vormden de kroon op het veertigjarig jubileum van Theaterfestival Boulevard. 

'Een thuiskomst, die het team, de kunstenaars en bezoekers ervaren hebben. Door de centrale ligging van het festivalhart op de Parade werden er meer spontane voorbijgangers en dagjesmensen bereikt’, zegt directeur-bestuurder Dana Kibbelaar. ‘Bij een festival dat al veertig jaar bestaat, wil je enerzijds je vertrouwde publiek vasthouden – wat ons lukt – maar zet je ook in op verbreding van je publieken.’

Boulevard 2024 ontving 120 gezelschappen. Zij boden in totaal 588 voorstellingen, concerten, installaties en talkshow edities op het [snij]vlak van theater, dans, muziek en beeldende kunst. 

Het programma was ruim en veelzijdig, met enkele producties op onorthodoxe locaties als landgoed Blijendijk, de IJzergieterij (Tramkade) en de Catharinakerk. Boulevard 2024 vroeg om overgave van het publiek. Dat gold voor de ritualistische openingsvoorstelling Karrasekare (IgorXMoreno), maar ook voor bijvoorbeeld een intieme solo van de Libanese dansmaker Omar Rajeh. De bezoeker kon worden ingewijd in de Droomtempel Memoria of in het Rijk der Zieken van iona&rineke. De festivalgangers lieten zich raken door Schweigman&, Laika en Dries Verhoeven, maakten kennis met Misiconi en ontdekten het Bossche programma in Tent Paars – samengesteld door Dukebox en dansmaker Arjuna Vermeulen. Het Torenpodium, met een Talkshow, circus, dans en in de avond bands, bleek een magneet voor publiek van alle leeftijden.

Future Feels

Al jaren heeft Theaterfestival Boulevard een samenwerkingsverband met Fontys Academy of the Arts (voorheen ook wel bekend als ‘De Entreeprijs’) en Avans Creative Innovation. Dit jaar vloeide het samen op één plek (Pand18), in één programma: Future Feels. De focus lag op de uitwisseling en ontmoeting: tussen nieuwe makers, hun uiteenlopende disciplines, het werkveld, het festival en het publiek. De net-afgestudeerde nieuwe makers maakten een verrassend programma dat veel bezoekers trok.

Toegankelijk festival

Boulevard besteedt veel aandacht aan toegankelijkheid. In samenwerking met Stichting Onbeperkt Genieten werd deze editie voor het eerst een prikkelvriendelijke ontvangst georganiseerd. Elf mensen die in de regel theater mijden vanwege een overdaad aan prikkels, waren nu in de gelegenheid om vooraf aan de voorstelling een rustruimte te bezoeken. Bovendien konden zij zich voorbereiden op hun bezoek door beschrijvingen van de locatie, de omgeving en de voorstelling. Ook een aantal doof-blinde mensen brachten in groepsverband een bezoek aan Boulevard. Door middel van vierhandengebarentaal maakten zij kennis met maker Niels Weijer en zagen sommigen ook zijn voorstelling Arm Dances.

Een mooie opkomst was er eveneens bij de voorstelling met audiodescriptie. Vooraf maakten circa twintig blinde bezoekers en hun begeleiders kennis met de acteurs en de kostuums in een meet and feel. Tijdens de voorstelling kregen ze via een koptelefoon van een blindentolk de beschrijving wat er op het toneel gebeurde.

In het kader van de campagne Geef een toegift waren er bijna 500 gulle bezoekers van het festival die een extra kaartje voor een ander doneerden. We konden daardoor mensen van onder meer het AZC, Vluchtelingenwerk, Quiet Community, het Taalhuis en jeugdwerk PowerUp073 ontvangen.

Daniële Streep, de recent aangetreden interim directeur-bestuurder, is onder de indruk van wat ze allemaal heeft gezien. ‘Een uitgebalanceerd programma waarmee de bezoeker even stil kan staan bij de ontwikkelingen in de wereld of gewoon een leuk avondje uit kan hebben. Het was echt een viering van 40 jaar Boulevard, een stadsfestival gemaakt door een flexibel team, honderden onvermoeibare vrijwilligers en vele betrokken makers en partners.’

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

one of our members

Members of Culture Press co-own our cooperative for a small monthly or annual fee, and may also contribute content to the site when appropriate. For members with an institutional membership, we offer the possibility of posting their press releases unabridged. Also want to become a member? You can. Please visit this pageView Author posts

Small Membership
175 / 12 Maanden
Especially for organisations with a turnover or grant of less than 250,000 per year.
No annoying banners
A premium newsletter
5 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Cultural Membership
360 / Jaar
For cultural organisations
No annoying banners
A premium newsletter
10 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Participate
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Collaboration
Private Membership
50 / Jaar
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)