Aller au contenu

Les ventes de livres électroniques permettent aux éditeurs d'acquérir des connaissances qu'ils préféreraient ne pas avoir.

Nous l'avions déjà remarqué dans le flux twitter quotidien : lorsqu'il s'agit de critiques de livres sur twitter, les genres " bas " (du moins selon les connaisseurs) dominent le palmarès : fantasy, journaux intimes de malades, " travaux régionaux ", howto's et érotisme. Ce n'est pas une nouvelle, diras-tu, mais ce n'est pas tout. Dankzij de komst van de e-reader krijgen uitgeverijen (in Amerika althans) inzicht in wat mensen werkelijk lezen. En dat beeld stemt de voorstanders van culturele verheffing van het volk niet bepaald gerust.

Pril Amerikaans onderzoek van de e-boekenmarkt laat zien dat genres als christenromans, science fiction en paranormalia opvallend populair zijn. Populairder ook dan uit de verkoop van fysieke boeken tot nu toe leek. De redenen ervoor zijn interessant, al blijft het bij speculeren zolang meer harde onderzoeksgegevens nog niet voorhanden zijn.

Wat is het geval?

Mensen die een Kindle kopen, laden het ding eerst vol met een hele berg klassiekers en ‘musthaves’. In Amerika moet je dan denken aan de verzamelde werken van Dickens of Shakespeare. Vaak biedt Amazon zulke bundels klassiekers ook voor bodemprijzen aan, en ze zijn ook nog eens voor een habbekrats bij Google Books te downloaden.

Daarna verandert het koop- en downloadgedrag ingrijpend. Zo ingrijpend zelfs, dat je je kunt afvragen of al die klassiekers wel gelezen worden. De markt van boeken waar uitgevers en critici hun neus voor optrekken lijkt namelijk vele malen groter te zijn dan verwacht. In eigen beheer uitgegeven boeken vinden gretig aftrek en ook het oh-la-la-genre is vele malen populairder dan gedacht.

De reden zou weleens banaal kunnen zijn. Met een ereader in je hand weet niemand wat je werkelijk leest. Kun je een boek met een belangrijk omslag nog weleens op een openbare plek inzetten om aan een partner te komen of indruk te maken op omstanders, de Kindle laat aan de achterkant niet zien wat de inhoud is. Je kunt dus schaamteloos pornografie of vage science fiction lezen, terwijl omstanders je vooralsnog vooral interessant en innovatief vinden.

De e-reader personaliseert het lezen dus zodanig, dat ‘peer pressure’, of sociale druk, een veel kleinere rol speelt bij de keuze van wat je leest, dan tot nu toe. Deze democratisering van het leesgedrag opent totaal nieuwe horizonten voor marketeers en uitgevers.

Het is alleen de vraag of die wereld hen bevalt.

Source : The Guardian

 

3 commentaires sur "Les ventes de livres électroniques permettent aux éditeurs d'acquérir des connaissances qu'ils préféreraient ne pas avoir."

  1. Het kan er ook op wijzen dat mensen de prijs voor een e-book te hoog vinden.

    Ik heb trouwens geen enkele behoefte aan een fysiek boek sinds ik van een scherm lees. Ik vind het gemakkelijk, je blijft niet zitten met een stapel papier die je na afloop op moet bergen of op Bol moet zien te verkopen.

    Overigens begreep ik van een Primera medewerkster dat de Westernschriftjes boordevol schrijffouten gretig aftrek vinden.

  2. Ik denk dat Folco gelijk heeft. Mooie, goede literatuur, dat wil je in handen hebben.

    Ik weet dat Amazon.com heel veel goedkope e-boeken heeft, vele daarvan zijn in eigen beheer (door de schrijvers zelf) uitgegeven, en dat zijn inderdaad heel vaak romances, erotische verhalen en fantasy. Ik denk dat het (goedkope) aanbod in dit geval bepaald wat er gedownload wordt. De goede boeken zijn duurder dus grijpt men eerder naar het goedkopere (en dus lichtere) genre.

  3. Is niet ook de vraag welke boeken mensen meer als e-book lezen?
    Ik lees zelf ook de boeken waar ik normaal een goedkope pocket van zou kopen (sf, fantasy ed.) eerder digitaal dan goede literatuur, dat lees ik toch echt liever op papier.

Les commentaires sont fermés.

un de nos membres

Les membres de Culture Press sont copropriétaires de notre coopérative moyennant une petite cotisation mensuelle ou annuelle, et peuvent également contribuer au contenu du site le cas échéant. Pour les membres institutionnels, nous offrons la possibilité de publier leurs communiqués de presse en version intégrale. Tu veux aussi devenir membre ? Tu peux le faire. Rends-toi sur le site cette pageVoir les messages de l'auteur

Petites adhésions
175 / 12 mois
Surtout pour les organisations dont le chiffre d'affaires ou la subvention est inférieur à 250 000 par an.
Pas de bannières gênantes
Un bulletin d'information premium
5 abonnements d'essai à la lettre d'information
Tous nos podcasts
Donne ton avis sur nos politiques
Connaître les finances de l'entreprise
Archives exclusives
Publie toi-même des communiqués de presse
Propre compte mastodonte sur notre instance
Adhésion culturelle
360 / Année
Pour les organisations culturelles
Pas de bannières gênantes
Un bulletin d'information premium
10 abonnements d'essai à la lettre d'information
Tous nos podcasts
Participe
Connaître les finances de l'entreprise
Archives exclusives
Publie toi-même des communiqués de presse
Propre compte mastodonte sur notre instance
Collaboration
Adhésion privée
50 / Année
Pour les personnes physiques et les travailleurs indépendants.
Pas de bannières gênantes
Un bulletin d'information premium
Tous nos podcasts
Donne ton avis sur nos politiques
Connaître les finances de l'entreprise
Archives exclusives
Propre compte mastodonte sur notre instance
fr_FRFrançais