Aller au contenu

Les décors d'Erwin Olaf en contexte, ou : pourquoi tes visiteurs devraient-ils revenir dans ton musée ?

Erwin Olaf a un faible pour le papier peint. Le photographe d'art, connu pour ses compositions feutrées et inquiétantes, pense que ce qui se trouve sur un mur est au moins aussi important que ce qui se trouve devant. Le New Institute a maintenant réussi à combiner magnifiquement cette idée dans une exposition qui présente à la fois les décors des œuvres les plus célèbres d'Erwin Olaf, et quelques motifs de papiers peints issus des carquois de grands artistes. Het werkt en is absoluut mooi om te zien, maar wat er in een hoekje van de tentoonstellingszaal gebeurt, is de reden om er nog eens terug te komen. Dat is het hoekje waarin je zelf met je eigen behang aan de slag kunt. Niets leuker dan dat. Maar het gaat veel verder: het zou weleens het geheim van de smid kunnen zijn: het publiek aan het werk zetten als dé manier om het publiek vaker te laten komen.

Fais-le toi-même : l'œuf de Colomb pour les bâtiments d'art.

‘Dat kan ik zelf ook!’, of ‘Dat kan mijn nichtje van drie beter!’. Bekende reacties bij moderne kunst, en de horror voor elke museumdirecteur. Dan kun je twee dingen doen: een moeilijk verhaal houden, waarin je het creatieve proces in een historische context plaatst en hier en daar nog wat mystieks laat horen over gehanteerde methodologie, of je kunt de uitdaging aangaan. Die laatste optie vindt steeds meer aanhang bij musea. En niet voor niets, want je publiek blijft terugkomen om meer.

Van inspiratie (boven) naar schets (links) en eindresultaat (rechts) ook Erwin Olaf ploetert aan zijn foto's.
Van inspiratie (boven) naar schets (links) en eindresultaat (rechts) ook Erwin Olaf ploetert aan zijn foto’s.

Voir la créativité libère la créativité

Le Centraal Museum in Utrecht is voor zover ik weet het eerste museum dat experimenteerde met doe-het-zelf-afdelingen bij grote tentoonstellingen. Bij een modetentoonstelling konden mensen zelf jurkjes maken, en de grote Rietveldexpositie van een paar jaar terug leverde vele honderden zelf in elkaar geknutselde miniatuur Rietveldstoelen op. Allemaal dankzij de bouwpakketjes waarmee de bezoekers in het museum aan de slag konden. Het zelfmaakbehang in Het Nieuwe Instituut is gebaseerd op hetzelfde simpele idee: mensen worden creatief van kijken maar creativiteit. Zelf behang maken door een patroon te ontwerpen en dat vervolgens digitaal vermenigvuldigd, gekanteld, vergroot of verkleind op een wand uitproberen: simpel, doch geniaal gevonden van de tentoonstellingsmakers.

Eikeltjesbehang. Ontworpen door een kunstenaar, beter niet zelf te maken op de tentoonstelling
Eikeltjesbehang. Ontworpen door een kunstenaar, beter niet zelf te maken op de tentoonstelling

Uniquement pour les enfants ? Certainement pas.

Een speel-doe-en-plak-hoek in een museum is er niet alleen voor kinderen. Een museumdirecteur die dat denkt is net zo beperkt van geest als de toeschouwer die zegt dat ‘zijn nichtje van drie het ook kan’. De wil om zelf met je ervaring in een museum aan de slag te gaan zit bij kinderen iets meer aan de oppervlakte. Volwassen voelen zich evengoed getriggerd. Een museum dat dat niet snapt is een museum dat gedoemd is. Musea die hun kunst als onaantastbaar en ondoordringbaar ten toon stellen maken die fout.

[Tweet “Een speel-doe-en-plak-hoek in een museum is er niet alleen voor kinderen.”]

Fais-le surtout à la maison

‘Do’nt try this at home!’. Dat mensen geïnspireerd raken door dingen die ze zien, weten de makers van spektakelprogramma’s op tv. Dat natuurlijke principe, dat te maken heeft met spiegelneuronen en groepsdwang negeren de brengers van serieuze kunst, of dat nou op het toneel is, of in een tentoonstellingsruimte. Dat sommige kunstwerken te kwetsbaar of te waardevol zijn om aan te laten raken is een logische reden om het publiek op fysieke afstand te houden, maar laat de inspiratie dan wel toe, en erken wat dat met je toeschouwers doet.

Richard Hutten zette een moderne Domoor-drinkbeker in het modernistische keukenkastje van Huis Sonneveld
Richard Hutten zette een moderne Domoor-drinkbeker in het modernistische keukenkastje van Huis Sonneveld

Ce vase est tout à fait à sa place

Huize Sonneveld, naast het Nieuwe Instuituut, was jarenlang zo’n onaantastbaar monument, waar je alleen maar in bewondering naar mocht kijken. Het perfect bewaard gebleven interieur en de voor de bouwtijd (jaren twintig) unieke wooninnovaties zijn nog steeds subliem. Maar meer dan een eenmalig ‘oh! en ‘ah!’ levert dat niet op. Heb je het een keer gezien, is er weinig reden om later nog eens terug te komen, tenzij met je oma. Het huis is bevroren in de tijd, zoals dat gaat met erfgoed. Tenzij je een eigentijdse ontwerper ermee aan de gang laat gaan. Een interventie noemen ze dat, en met een regelmatige wisseling van zulke interventies hopen de mensen van Het Nieuwe Instituut meer mensen voor een tweede, of zelfs derde keer naar Huize Sonneveld terug te laten keren.

Fais-le surtout dans un musée

En wat houdt zo’n interventie nou precies in? Feitelijk niets anders dan wat de mensen die zelf in zo’n huis wonen er ook mee zouden doen: er komt een nieuwe mok in het keukenkastje. Of ze hebben in de jaren zeventig een foeilelijke zithoek op het balkon gezet. Het zijn die dagelijkse dingen die inspireren om precies dat te doen waartoe zulke kunst je oproept: anders kijken naar de wereld om je heen, en daar dan ook naar handelen.

[su_service title=”Goed om te weten” icon=”icon: check-square”]

Het Nieuwe Instituut, Rotterdam: 1:1 Sets for Erwin Olaf & Bekleidung 17/11/2013 – 30/03/2014.

Richard Hutten in Huis Sonneveld 17/11/2013 – 11/05/2014

Werk van Erwin Olaf bestellen via Bol.com

[/su_service]

Wijbrand Schaap

Journaliste culturel depuis 1996. A travaillé comme critique de théâtre, chroniqueur et reporter pour Algemeen Dagblad, Utrechts Nieuwsblad, Rotterdams Dagblad, Parool et des journaux régionaux par l'intermédiaire d'Associated Press Services. Interviews pour TheaterMaker, Theatererkrant Magazine, Ons Erfdeel, Boekman. Auteur de podcasts, il aime expérimenter les nouveaux médias. Culture Press est l'enfant que j'ai mis au monde en 2009. Partenaire de vie de Suzanne Brink Colocataire d'Edje, Fonzie et Rufus. Cherche et trouve-moi sur Mastodon.Voir les messages de l'auteur

Petites adhésions
175 / 12 mois
Surtout pour les organisations dont le chiffre d'affaires ou la subvention est inférieur à 250 000 par an.
Pas de bannières gênantes
Un bulletin d'information premium
5 abonnements d'essai à la lettre d'information
Tous nos podcasts
Donne ton avis sur nos politiques
Connaître les finances de l'entreprise
Archives exclusives
Publie toi-même des communiqués de presse
Propre compte mastodonte sur notre instance
Adhésion culturelle
360 / Année
Pour les organisations culturelles
Pas de bannières gênantes
Un bulletin d'information premium
10 abonnements d'essai à la lettre d'information
Tous nos podcasts
Participe
Connaître les finances de l'entreprise
Archives exclusives
Publie toi-même des communiqués de presse
Propre compte mastodonte sur notre instance
Collaboration
Adhésion privée
50 / Année
Pour les personnes physiques et les travailleurs indépendants.
Pas de bannières gênantes
Un bulletin d'information premium
Tous nos podcasts
Donne ton avis sur nos politiques
Connaître les finances de l'entreprise
Archives exclusives
Propre compte mastodonte sur notre instance
fr_FRFrançais