Aller au contenu

Des larmes amères, une solitude criante. Kušej does Fassbinder @HollandFestival 2014

Joli festival de Hollande "à l'ancienne" : un montage spécial qui confronte le public aux implications de sa propre position et de son comportement de spectateur. Et c'est exactement ce qui se passe avec "Die bitteren Tränen der Petra von Kant" de Fassbinder. Le mélodrame n'est pas étranger au magicien allemand du théâtre et du cinéma. Les larmes amères sont celles d'une reine de la mode et de son entourage, le cadre est clinique, l'histoire est mince, mais le développement de ce drame féminin est exceptionnellement passionnant.

Clean zoals alleen Duitsers het chique vinden, bovendien op te hoge hakken en te strak gekapt – kitsch is het woord voor de toneelsetting, of über-esthetisch. Maar de witte bak met vensterwand rondom, waardoor het publiek niet alleen een blik op de vloer heeft, maar ook bij elke donkerslag uitgebreid zichzelf en elkaar kan bekijken, doet meer. Regisseur Martin Kušej en scenograaf Annette Murschetz lijken een combinatie van “De Anatomische Les” van Rembrandt en Ridley Scott’s “Gladiator” voor ogen gehad te hebben, toen ze deze theater-arena-anatomicum ontwierpen. De acteurs waren er rond als beesten in een ring, maar ook de toeschouwers zitten opgesloten, in hun loges.

Alsof de beslotenheid van de regie-kabine is opengesteld voor het publiek dat een dagje ‘TV achter de schermen’ wil meemaken. Een kijk- en luisterspel is het. De kunstoffen beglazing beweegt vervaarlijk mee wanneer de actrices de alomtegenwoordige quatrième mur opzoeken, maar houdt het publiek keurig op afstand. Ook de tekst wordt bemiddeld, versterkt via de installatie en in vertaling via headsets, aan het publiek kenbaar gemaakt. Veilige afstand, aapjes kijken, alles is ‘live’ aan deze gebeurtenis, maar het blijft second-life.

Het publiek tijdens "Die bitteren Tränen der Petra von Kant"Tegen dit alles in, spelen de actrices in “Die bitteren Tränen …” alsof hun leven er vanaf hangt. Stevige vrouwen, jong en stralend meestens, vaak hurkend op de met bijna lege Sekt-flessen gevulde vloer. De kracht vanuit de dijen, of het nu om het leven op hoge hakken gaat, over sexuele veroveringen of over hangen in je eigen lijf als harnas, is indrukwekkend. Het hadden wellicht ook vijf mannen kunnen zijn, die dit leed van bezitten en bezeten worden uitspelen, maar dat hurken op hakken zie ik hen toch niet gauw doen.

Iets al te menselijks kleeft het verhaal van blinde liefde en manipulatie aan. Het stuk van Fassbinder, uit 1971 maar nog steeds zeer populair, doet ook niets anders dan de bitterheid tonen. Geen enkele poging wordt er gedaan om het van moeder op dochter overgedragen emotionele misbruik en verraad te verklaren. Iets stoms heeft het daarom, met elkaar opgesloten mensen die elkaar slechts kapot kunnen vechten en dan tussendoor hardgrondig sorry roepen.

Bibiana Beglau en Andrea Wenzel in Die bitteren Tränen der Petra von Kant ©  Hans Jörg Michel
Bibiana Beglau en Andrea Wenzel in Die bitteren Tränen der Petra von Kant © Hans Jörg Michel

 

Het laboratorium is hun habitat, vertel dat een goed stel acteurs en een regisseur. Zij kunnen de onderbuik ongemeen laten regeren en op geloofwaardige wijze lallende wanhoop, vileine excuses en zwijgende gelatenheid combineren tot dagelijkse kost. Intens en fysiek is het spel, al blijft het haast klein of in ieder geval zeer dicht op de huid van de actrices. Het ego schopt om zich heen, de macht van de verbeelding regeert en Petra von Kant gaat een gewisse ondergang tegemoet. Haar verbeelding regeert en niets of niemand weet daar doorheen te breken. De voorstelling heeft daarom ook iets onwezenlijks: de tekst is uit een tijd waarin yoga en mindfulness nog niet aan hun opmars waren begonnen en zelfmedicatie door drank en drugs nog bon ton was. De schreeuwende eenzaamheid was nog lekker onherroepelijk.

Tu veux en savoir plus ?

U kunt nog op de wachtlijst. De laatste voorstelling, vanavond te zien in het Muziekgebouw aan het IJ, is uitverkocht.

Anders biedt de website van het Residentztheater misschien uitkomst.

Fassbinder’s Die bitteren Tränen der Petra von Kant

Fransien van der Putt

Fransien van der Putt est dramaturge et critique. Elle travaille notamment avec Lana Coporda, Vera Sofia Mota, Roberto de Jonge, João Dinis Pinho & Julia Barrios de la Mora et Branka Zgonjanin. Elle écrit sur la danse et le théâtre pour l'Agence de presse culturelle, Theatererkrant et Dansmagazine. Entre 1989 et 2001, elle a mixé du texte sous forme de son à Radio 100. Entre 2011 et 2015, elle a développé une mineure pour le BA Dance, Artez, Arnhem - sur les processus artistiques et sa propre recherche dans le domaine de la danse. Dans le cadre de son travail, elle accorde une attention particulière à l'importance des archives, de la notation, du discours et de l'histoire du théâtre par rapport à la danse aux Pays-Bas. Avec Vera Sofia Mota, elle fait des recherches sur le travail de l'artiste de vidéo, d'installation et de performance Nan Hoover pour le compte de www.li-ma.nl.Voir les messages de l'auteur

Adhésion privée (mois)
5€ / Maand
Pour les personnes physiques et les travailleurs indépendants.
Pas de bannières gênantes
Une lettre d'information spéciale
Propre compte mastodonte
Accès à nos archives
Petite adhésion (mois)
18€ / Maand
Pour les institutions culturelles dont le chiffre d'affaires/subvention est inférieur à 250 000 € par an.
Pas de bannières gênantes
Un bulletin d'information premium
Tous nos podcasts
Ton propre compte Mastodon
Accès aux archives
Publie toi-même des communiqués de presse
Une attention particulière dans la couverture médiatique
Adhésion importante (mois)
36€ / Maand
Pour les institutions culturelles dont le chiffre d'affaires/subvention est supérieur à 250 000 € par an.
Pas de bannières gênantes
Une lettre d'information spéciale
Ton propre compte Mastodon
Accès aux archives
Partager les communiqués de presse avec notre public
Une attention particulière dans la couverture médiatique
Bulletin d'information Premium (substack)
5 abonnements d'essai
Tous nos podcasts

Les paiements sont effectués via iDeal, Paypal, carte de crédit, Bancontact ou prélèvement automatique. Si tu préfères payer manuellement, sur la base d'une facture établie à l'avance, nous facturons des frais administratifs de 10€

*Uniquement pour l'adhésion annuelle ou après 12 paiements mensuels

fr_FRFrançais