Aller au contenu

La Bronkhorst et le très jeune Van Noten dansent Ende der Zukunft : une initiative audacieuse pour un résultat identique.

Le danseur et chorégraphe Truus Bronkhorst a initié une collaboration entre Kunst/Werk, basé à Anvers, et T.R.A.S.H, basé à Tilburg. Le double programme et le duo combinent des chorégraphies de Marc Vanrunxt et de Kristel van Issum. Ende der Zukunft est devenu une merveilleuse mise en scène de lacunes béantes : de temps de vie, d'expérience artistique, mais surtout de conception artistique.

Intergenerationaliteit (oui, c’est un mot) betreft verhoudingen die generaties overslaan. Tussen Jens Van Noten en Truus Bronkhorst zitten er een paar. Zij is in de zestig, hij is eenentwintig en moet nog afstuderen. Vanrunxt heeft voor hen een uiterst lineaire choreografie gemaakt, waarbij zelden tegelijkertijd, laat staan echt samen wordt gedanst. De oude danseres en de jonge danser nemen steeds opnieuw elkaars plaats in, echoën en spiegelen elkaars gebaren en positie. De voor Vanrunxt zo typerende rechtlijnigheid, zijn uiterst principiële minimalisme, passen Bronkhorst uitstekend, maar het duet met Jens Van Noten lijkt er onder te bezwijken. De accumulatie van gestes in de tijd, die verlangen en verlies, stom verschil en sprekende afstand zichtbaar maken, zijn de fenomenale performer Bronkhorst op het lijf geschreven. Jens Van Noten daarentegen kan, althans bij de première, in zijn optreden niet de diepte leggen om de zich gestaag uitdijende opeenvolging een zekere noodzakelijkheid mee te geven. Aanvankelijk is de afstand tussen beiden, qua levens- of theaterervaring, confronterend en ontroerend, een geheel gerechtvaardigd vloeken in de kerk. Maar op den duur vervlakt het duet er door, verliest het in de al te vaste tegenstelling dynamiek en subtiliteit.

Ende der Zukunft, Truus Bronhorst en Jens van Noten © Leo van Velzen

 

Zo consequent en radikaal als het werk van Vanrunxt is, zo campy en cliché is het werk van Kristel van Issum. Waar Vanrunxt vragen stelt bij de gevolgen van een liefdesverhouden tussen partners die meer dan veertig jaar van elkaar verschillen, roept Van Issum de verwordenheid op van een reeds gecomsumeerde seksele band, die kennelijk niet anders dan idioot kan zijn. Begeleid door smartlappen en soapserie-fragmenten, voeren de twee een enigzins kinky duet uit, overspannen en over the top, ten prooi aan wat lust en angst zoal teweeg brengen. Het is best ongelikt en grappig, en zowel Van Noten als Bronkhorst genieten zichtbaar van de overgang van sereniteit naar exhibitionisme en clownerie. Maar opnieuw wreekt zich het verschil in ervaring. Gevoel voor timing en theatertijd maken van Truus Bronkhorst niet alleen een geweldige danser en performer, maar ook een echte clown. Van Issum heeft als choreograaf jammergenoeg geen manier gevonden om het verschil in ervaring tussen de twee performers betekenisvol te maken.

En dan dringt ook de derde kloof zich op: het verschil in artistieke opvatting. Waar Vanrunxt vragen stelt bij maatschappelijke mores en een kennelijk onvermijdelijke pijnlijkheid tussen generaties op subtiele wijze aan het licht brengt, gooit Van Issum de beuk er in en wast het kind met het badwater weg. Dat een oudere vrouw met een jonge jongen gaat, kan kennelijk alleen in een gefrustreerd en ontaard festijn uitlopen.

Ende der Zukunft, Truus Bronhorst en Jens van Noten © Leo van Velzen
© Leo van Velzen

De voorstelling, als samenstelling of tegenstelling, roept vragen op. Wat is het artistieke motief voor deze samenwerking? Is Ende der Zukunft uit nood geboren, de samenwerking als middel om samen aandacht te genereren? Of is de samenwerking een gebaar van solidariteit tussen kunstenaars die, hoe verschillend ook, met elkaar het gevecht met de wereld aangaan? Is het misschien een verzet tegen de alom oprukkende, inperkende voorwaarden van het kunstbeleid, die maken dat alles vooraf verantwoord moet worden en bij voorbaat in de smaak moet vallen, waardoor er geen toekomst is voor vrijgevochten kunstenaars, of zij nu jong, oud, radikaal of campy zijn?

Lang na het zien van de voorstelling blijft het roze kruis, dat de zwarte vloer van de voorstelling beheerste als catwalk en katholieke circusvloer, nabeelden uitzenden. De heldere eenvoud of botte directheid van het voorstel, de onbevangenheid waarmee middle of the road danstheater en radicale kunst samen het podium delen, de ervaren performer die zonder enig pardon met een groentje het optreden aangaat – het is pijnlijk, het heeft voorspelbare gevolgen, maar de vasthoudendheid die er uit spreekt, is veelbetekend. Ende der Zukunft is zeker geen excuus-Truus-theater, maar stelt een zekere rauwheid voor ten aanzien van algemene verwachtingen en een wereld van prognoses. Het gaat over wat kan en niet kan in het theater, in de kunst, in de wereld, privé ende publiek. Dat siert en daagt uit, en blijft moeilijk.

Voor voorstellingsdata en meer informatie, zie website Truus Bronkhorst. Zie ook de websites van Marc Vanrunxt et Kristel van Issum.

Ende der Zukunft, Truus Bronhorst en Jens van Noten © Leo van Velzen
© Leo van Velzen

 

Fransien van der Putt

Fransien van der Putt est dramaturge et critique. Elle travaille notamment avec Lana Coporda, Vera Sofia Mota, Roberto de Jonge, João Dinis Pinho & Julia Barrios de la Mora et Branka Zgonjanin. Elle écrit sur la danse et le théâtre pour l'Agence de presse culturelle, Theatererkrant et Dansmagazine. Entre 1989 et 2001, elle a mixé du texte sous forme de son à Radio 100. Entre 2011 et 2015, elle a développé une mineure pour le BA Dance, Artez, Arnhem - sur les processus artistiques et sa propre recherche dans le domaine de la danse. Dans le cadre de son travail, elle accorde une attention particulière à l'importance des archives, de la notation, du discours et de l'histoire du théâtre par rapport à la danse aux Pays-Bas. Avec Vera Sofia Mota, elle fait des recherches sur le travail de l'artiste de vidéo, d'installation et de performance Nan Hoover pour le compte de www.li-ma.nl.Voir les messages de l'auteur

Adhésion privée (mois)
5€ / Maand
Pour les personnes physiques et les travailleurs indépendants.
Pas de bannières gênantes
Une lettre d'information spéciale
Propre compte mastodonte
Accès à nos archives
Petite adhésion (mois)
18€ / Maand
Pour les institutions culturelles dont le chiffre d'affaires/subvention est inférieur à 250 000 € par an.
Pas de bannières gênantes
Un bulletin d'information premium
Tous nos podcasts
Ton propre compte Mastodon
Accès aux archives
Publie toi-même des communiqués de presse
Une attention particulière dans la couverture médiatique
Adhésion importante (mois)
36€ / Maand
Pour les institutions culturelles dont le chiffre d'affaires/subvention est supérieur à 250 000 € par an.
Pas de bannières gênantes
Une lettre d'information spéciale
Ton propre compte Mastodon
Accès aux archives
Partager les communiqués de presse avec notre public
Une attention particulière dans la couverture médiatique
Bulletin d'information Premium (substack)
5 abonnements d'essai
Tous nos podcasts

Les paiements sont effectués via iDeal, Paypal, carte de crédit, Bancontact ou prélèvement automatique. Si tu préfères payer manuellement, sur la base d'une facture établie à l'avance, nous facturons des frais administratifs de 10€

*Uniquement pour l'adhésion annuelle ou après 12 paiements mensuels

fr_FRFrançais