Aller au contenu

La chaise Rietveld était brune - 10 choses que tu ne savais pas sur De Stijl #MTDD

Iets met rechte lijnen en vlakken en primaire kleuren. Zo ver komen we allemaal nog wel met De Stijl. Maar wist u dat er ook Stijl-muziek bestond en dat daar een mechanische figuur bij, eh, Stijl-danste? Even de zaken op een rijtje voor het Mondrian au design hollandais-tentoonstellingenseizoen begint.

1. Mondriaan was niet de grote man van De Stijl

Piet Mondriaan is de beroemdste Stijl-kunstenaar. Bekend van de appelboom die steeds abstracter werd en veel later zijn jazzy Victoire Boogie Woogie geldt hij als het boegbeeld van de beweging. Maar De Stijl was eigenlijk geen stroming, maar een tijdschrift dat bestond van 1917 tot 1928. De appelbomen zijn van daarvoor en de Victory van erna.

En de centrale figuur in De Stijl was niet Mondriaan, maar Theo van Doesburg. Doesburg regelde alles, soms op het dictatoriale af. Mondriaan was wel een belangrijk lid, net als Vilmos Huszár, J.J.P. Oud, Bart van der Leck, Jan Wils, Robert van ’t Hoff, Georges Vantongerloo en Gerrit Rietveld.

2. Mondriaan en Rietveld hebben elkaar nooit ontmoet

Van Doesburg coördineerde het tijdschrift en pretendeerde dat De Stijl een hechte groep was. In werkelijkheid had iedereen sterke eigen meningen en hebben verschillende prominenten elkaar nooit ontmoet.

3. Bijna niemand hield zich aan de primaire kleuren

De Stijl had artistieke principes vastgelegd. Zo moest kunst uit elementaire vormen bestaan, asymmetrisch zijn en alleen in primaire kleuren en grijs/zwart worden gemaakt. Dat deed niet iedereen, ook Van Doesburg zelf niet. Om de schijn van eenheid op te houden kleurde Van Doesburg later zwart-witreproducties van anders gekleurde kunstwerken bij in primaire kleuren.

4. De Rietveldstoel was ongekleurd

De eerste versie van de beroemde de Rood-blauwe stoel van Gerrit Rietveld was niet rood-zwart-blauw-geel, zoals wij hem kennen, maar van onbeschilderd donker hout. Veel kunstenaars, onder wie Paul Citroen,  Charley Toorop en dichteres Til Brugman bestelden stoelen van Rietveld met alternatieve kleuren als wit of zeegroen. Pas in 1923 kreeg de Rietveldstoel zijn bekende Stijl-kleuren.

5. Gerrit Rietveld was communist

En ook Huszár, Wils en Van ’t Hoff hingen communistische idealen aan. Andere leden wilden juist niets met politiek te maken hebben.

6. De Stijl omvatte ook muziek, literatuur en dans

Vilmos Huszár ontwierp een mechanisch dansende figuur. Die is verloren gegaan, maar een kopie ervan staat in het Gemeentemuseum Den Haag. Componist Jacob van Domselaer probeerde de abstractie van de Stijl-kunst in muziek te vangen. Van Doesburgs vrouw Nelly speelde onder de naam Pétro van Doesburg deze muziek op de piano. Dat gebeurde in sessies die beïnvloed waren door het absurdisme van de dada-beweging. Dadaïsten als Kurt Schwitters publiceerden ook vaak poëzie in het tijdschrift.

Sessie met Vilmos Huszárs mechanisch dansende figuur (bron: commons.wikimedia.org)
Sessie met Vilmos Huszárs mechanisch dansende figuur (bron: commons.wikimedia.org)

7. De Stijl telde één vrouw

Die ene vrouw was niet Nelly, maar Truus Schröder-Schräder. Zij was later de opdrachtgever voor het Rietveld-Schröderhuis in Utrecht, waar de Stijlkenmerken zowel in de architectuur als in het interieur zijn doorgevoerd.

8. Mies van der Rohe was beïnvloed door De Stijl

Architect Ludwig Mies van der Rohe ging in zijn werk vaak uit van Stijl-principes. Omgekeerd was De Stijl zelf beïnvloed door de architectuur van H.P. Berlage. Jan Wils en J.J.P. Oud hadden allebei contact met hem, jaren voordat Wils de Papaverhof in Den Haag ontwierp en Oud café De Unie in Rotterdam.

9. Louis Andriessen eert De Stijl in een opera

Louis Andriessen schreef in de jaren tachtig een opera genaamd De Materie. Het derde bedrijf van die opera heet Le style. De structuur is gebaseerd op Mondriaans Compositie met rood, geel en blauw.

10. Leiden eert Van Doesburg in het plaveisel, Den Haag op het stadhuis

Voor de deur van Van Doesburgs vroegere atelier aan het Kort Galgewater 3 in Leiden is het beeldmerk van De Stijl in sierbestrating uitgevoerd. In 2009 plaatste Leiden tijdelijk een nooit uitgevoerd fonteinontwerp van Van Doesburg op het Stationsplein: Vierkant in Vierkant. Leiden heeft nog een ander kunstwerk dat aan De Stijl doet denken: De twee kwadraten van El Lissitzky op de voormalige meelfabriek. Lissitzky was officieel echter geen Stijl-lid.

In het huidige Stijl-jaar zijn enkele gevels van het Haagse stadhuis in Mondriaankleuren overgespoten. Lees meer over de citydressing van Den Haag en hoe het Gemeentemuseum daar tegenaan kijkt.

Sierbestrating voor het atelier van Theo van Doesburg in Leiden (foto Martijn Westerop/José Bunnik)
Sierbestrating voor het atelier van Theo van Doesburg in Leiden (foto Martijn Westerop/José Bunnik)

Frans van Hilten

Je suis une journaliste culturelle indépendante. Parce que je pense qu'une voix culturelle indépendante est importante, j'aime écrire pour cette plateforme.Voir les messages de l'auteur

Adhésion privée (mois)
5€ / Maand
Pour les personnes physiques et les travailleurs indépendants.
Pas de bannières gênantes
Une lettre d'information spéciale
Propre compte mastodonte
Accès à nos archives
Petite adhésion (mois)
18€ / Maand
Pour les institutions culturelles dont le chiffre d'affaires/subvention est inférieur à 250 000 € par an.
Pas de bannières gênantes
Un bulletin d'information premium
Tous nos podcasts
Ton propre compte Mastodon
Accès aux archives
Publie toi-même des communiqués de presse
Une attention particulière dans la couverture médiatique
Adhésion importante (mois)
36€ / Maand
Pour les institutions culturelles dont le chiffre d'affaires/subvention est supérieur à 250 000 € par an.
Pas de bannières gênantes
Une lettre d'information spéciale
Ton propre compte Mastodon
Accès aux archives
Partager les communiqués de presse avec notre public
Une attention particulière dans la couverture médiatique
Bulletin d'information Premium (substack)
5 abonnements d'essai
Tous nos podcasts

Les paiements sont effectués via iDeal, Paypal, carte de crédit, Bancontact ou prélèvement automatique. Si tu préfères payer manuellement, sur la base d'une facture établie à l'avance, nous facturons des frais administratifs de 10€

*Uniquement pour l'adhésion annuelle ou après 12 paiements mensuels

fr_FRFrançais