Aller au contenu

L'avenir de ta ville ne tient qu'à un fil d'acier

Bon à savoir
Noot: Deze Mockatorial werd eerder gepubliceerd in de uitgave Leegstand leeft – NB. De citaten zijn echt.

Heeft uw gemeente last van leegstand? Is de binnenstad slecht bereikbaar? Zoekt u een toeristische trekker of een uniek beeldmerk? Een kabelbaan lost al uw problemen op. Uw gemeente kan ondanks de grote belangstelling uit heel Nederland voor dit nieuwe vervoersmiddel nog steeds profiteren.

Maar luister vooral niet naar mij, maar naar iedereen die me voorging.

Une alternative propre et durable

In Groningen is een aantal enthousiastelingen al jaren bezig. Een kabelbaan 'ontsluit de binnenstad, is milieuvriendelijker en stiller dan elk ander vervoerssysteem, heeft een grote vervoerscapaciteit én een hoge attractiewaarde'. In deze stad zijn al drie verschillende tracés onderzocht. Ook Leefbaar Delft ziet een kabelbaan als oplossing voor de 248.000 toeristen die de stad elk jaar per bus bezoeken. Een kabelbaan 'geeft geen overlast. Misschien een beetje zoemen’. Het doortrekken van deze kabelbaan naar de Ikea is daarnaast ‘een win-win situatie voor Delft en Ikea. De Ikea heeft 2,2 miljoen bezoekers per jaar. Als 20% daarvan ook de kabelbaan neemt zijn dat 440.000 extra bezoekers voor de binnenstad van Delft’. En dat op een duurzame en schone manier!

Nouveau transport complémentaire

Pour Den Bosch, Groningue et Doetinchem zien de lokale initiatiefnemers de kabelbaan als alternatief voor de dure tram of lightrail. En in Amsterdam denkt men na over kabelbanen als extra ov-netwerk voor het maken van ontbrekende verbindingen. Daarnaast kan het de drukte op straat en pont verminderen. Maar ook op langere afstanden kunnen kabelbanen een volwaardig alternatief bieden ten opzichte van andere vormen van vervoer. In Limbourg stelt men voor de geplande kabelbanen in Roermond en Venlo te verbinden. Zo ontstaat een prachtig regionaal traject langs de Maas.

Connexion idéale

Ook in middelgrote plaatsen als Nijmegen, Arnhem et Assen liggen er plannen. Een kabelbaan is perfect voor het verbinden van binnensteden met attracties buiten de stad, zoals een Ikea ( Delft, Zaandam, Groningen) of dierenpark (Emmen). Met een kabelbaan zullen de vele bezoekers ook weer naar de binnenstad komen. In Roermond zegt Groenlinks politicus Cees Moison het zo: Uitgaande van ruim vijf miljoen mensen die jaarlijks het outletcentum bezoeken, is er genoeg klandizie voor zo’n kabelbaan. Roermond zal onderscheidend moeten blijven. Een kabelbaan is bij uitstek geschikt voor het leggen van verbindingen waar deze op de grond niet aanwezig zijn, zoals in Enschede. VVD-er Enklaar wil ook een kabelbaan tussen buitenwijk en binnenstad: ‘We moeten onorthodoxe wegen bewandelen om de mensen uit hun auto te krijgen. Je benut dan een ruimte die nu nog niet gebruikt wordt: De lucht’.

Point fort touristique

Kabelbanen zijn toeristische trekkers. Volgens de Rotterdamse – inmiddels ex-wethouder- Schrijer levert de verbinding tussen de SS Rotterdam op Katendrecht en de Euromast duizenden extra bezoekers op; Net zoals de London Eye de Zuidoever van de Thames revitaliseerde. Ondernemer Wim Bijsterbosch zoekt een vergelijkbaar effect in het dorpje Welsum. ‘Als je ziet dat het Kozakkenveer tussen Fortmond en Veessen, even verderop, in het zomerseizoen 20.000 passanten heeft, dan zal er voor een kabelbaan ook voldoende belangstelling zijn.' Hij is nog in afwachting van subsidies om de kabelbaan over de IJssel daadwerkelijk te bouwen. Ook de Gondola Groep wacht nog op toestemming voor de bouw van de bijzondere kabelbaan tussen Lelystad en het bezoekerscentrum van Staatsbosbeheer bij de Oostvaardersplassen. Deze route biedt een uniek perspectief op de natuur van het gebied. Je bekijkt het grofwild ongestoord van bovenaf.

 Un téléphérique est particulièrement amusant

Wat al deze plannen gemeen hebben is het inzicht dat een kabelbaan plezier biedt. Elke dag weer. Of je nu voor je werk over de stad zweeft of in een haaiengondel de dierentuin van Emmen betreedt. Het is even een stap buiten de dagelijkse realiteit.

Bon à savoir
Noot: Deze Mockatorial werd eerder gepubliceerd in de uitgave Leegstand leeft  – NB. De citaten zijn echt. Klik hier voor overzicht alle kabelbaaninitiatieven in Nederland

 

 

Tim De Boer

Adhésion privée (mois)
5€ / Maand
Pour les personnes physiques et les travailleurs indépendants.
Pas de bannières gênantes
Une lettre d'information spéciale
Propre compte mastodonte
Accès à nos archives
Petite adhésion (mois)
18€ / Maand
Pour les institutions culturelles dont le chiffre d'affaires/subvention est inférieur à 250 000 € par an.
Pas de bannières gênantes
Un bulletin d'information premium
Tous nos podcasts
Ton propre compte Mastodon
Accès aux archives
Publie toi-même des communiqués de presse
Une attention particulière dans la couverture médiatique
Adhésion importante (mois)
36€ / Maand
Pour les institutions culturelles dont le chiffre d'affaires/subvention est supérieur à 250 000 € par an.
Pas de bannières gênantes
Une lettre d'information spéciale
Ton propre compte Mastodon
Accès aux archives
Partager les communiqués de presse avec notre public
Une attention particulière dans la couverture médiatique
Bulletin d'information Premium (substack)
5 abonnements d'essai
Tous nos podcasts

Les paiements sont effectués via iDeal, Paypal, carte de crédit, Bancontact ou prélèvement automatique. Si tu préfères payer manuellement, sur la base d'une facture établie à l'avance, nous facturons des frais administratifs de 10€

*Uniquement pour l'adhésion annuelle ou après 12 paiements mensuels

fr_FRFrançais