Aller au contenu

Écoute de la musique à distance. Est-ce possible ?

Wegluisteren, bestaat het woord? Ik deed het. En nog steeds. Voor muziek. Zoals je kunt wegkijken voor iets, luisterde ik weg voor de cd die mij zo attent werd toegestuurd.

Het zit zo. Dit najaar kreeg ik cd Wonden & Brutaliteit via de post cadeau van Tom America- componist, muzikant, eigenzinnig maker. Ik ben fan van America sinds 2011. Hij was  gast in muziekcafé Tune In- een Utrechts project van mij en compagnon Floor Wittink. Het onorthodoxe werk van deze inventieve exoot in muziekland bevalt me sindsdien zeer. Als het maar even kan, zet ik iets van hem in bij luisterspecials en dergelijke. Waarom?

Écouter différemment

America laat me nog muzikaler luisteren naar spraak en tekst. Terwijl ik van nature meer een klank-, ritme-, en vormluisteraar ben van instrumentale muziek. Nauwgezet ontleedt America spraak. Luistert naar de melodie daarvan. Naar ritme. Spraak is leidend voor zijn composities. Waarbij hij vindingrijk met humor, liefde en een eigenzinnige aanpak geweldigs tevoorschijn tovert.

Tom America. Beeld en foto Paul Bogaers

Jeu

Wat valt er direct te ontdekken en wat hoor ik pas na 14 keer luisteren? Hoe reageert, preludeert, interrumpeert, ondersteunt, imiteert melodie, ritme en vorm de tekst? Luisteren naar zijn werk is blijvend ontdekken, in lachen uitbarsten en instemmend hummen bij weer een goed gevonden akkoord of kleur die de spraak en tekstinhoud ondersteund. Of juist niet. Goed, hier een bewonderaar dus. Ik geef het graag door.

En toch luisterde ik dus weg van zijn nieuwste cd.

Découpage

Kwam het doordat ik al wat voorkennis had over de samenwerking met dichteres Delphine Lecompte? Haar woorden over samenwerking en resultaat zijn op z’n zachtst gezegd niet echt positief. Ik kwam ze tegen in een entretien maanden voordat ik de cd ontving.

Le stress

Kwam het doordat America me- na zijn cadeau- regelmatig nieuwsgierig polste om te horen wat ik van zijn nieuwste werk vond? “Zijn album met Lecompte is het slotakkoord, zegt America. Alles wat hij de afgelopen veertig jaar is gaan begrijpen over spraakmelodie kon hij in dit album kwijt. „Dit is wat ik zocht, nu komt alles samen”, zegt hij.”, las ik in datzelfde interview. Ik voelde druk. Zo gaat dat dus met cadeaus en schrijverij. Alhoewel ik hem niks beloofde natuurlijk.


Cd Wonden en Brutaliteit van Tom America en Delphine Lecompte. Beeld Brechtje Roos

Les travailleurs indépendants dans les moments difficiles

Kwam het misschien door mijn eigen modus? Terwijl het in bouwmarkt, vliegtuig en winkelstraat krioelde van de mensen, sloten theaters en muziekscholen wederom (november 2020). Stroomden mijn zzp projecten (dus) niet vol en werden zelfs kleinschalige workshops verplicht verplaatst, verplaatst, weer verplaatst, om uiteindelijk niet door te gaan. Wat de ondernemingslust behoorlijk minimaliseert. Net als de moraal. Bakken energie geven en fris en fruitig blijven bubbelen kan niet eeuwig doorgaan. Liefde, warmte en rust is wat ik nodig had en heb.

Contraste

En dat zijn niet de gevoelens die bij mij naar boven komen borrelen tijdens het luisteren naar Wonden en brutaliteit. En dat hoeft helemaal niet altijd, maar nu even wel. Snoeiharde teksten. Met muziek die speelt en alles doet wat ik hierboven al beschreef. Dáár zit die liefde, warmte, aandacht absoluut. Maar ik kom nauwelijks los van beelden die de tekst oproept. Mistroostigheid, pijn, hardheid, mishandeling en de donker-grijs-gore kanten van het leven worden even fijntjes ingewreven. t’ Is niet waar ik nood aan had en heb.

Frapper

Het zet me wel aan het denken. Net nu er in mijn sociale media bubbel af en toe wat discussies oplaaien naar aanleiding van de – voor sommigen weeïge, oppervlakkige- uitspraken over vooral de  troost van muziek (kunst, poëzie) in slechte tijden. Muziek doet ook heel andere zaken, wordt dan betoogd. Het opent oren. Raakt waar je niet geraakt wilt worden. Is onbestemd. Doet pijn. Wrijft in. Het sleurt je naar dieptes waar je liever niet wil zijn. Uit overleven gaan veel oren en ogen nu keihard dicht. Alsof beelden die op je netvlies staan dan ook verdwijnen. Situaties anders worden. Klanken verstommen. Het geschetste verfletst. Verroer je niet, bid voor lekker veel kloddertjes roze verf en alles ‘sal regkom'.

Confort

Niet aan denken. Zwijgen, wegkijken, wegluisteren is wat ik best vaak wil these days. Wat de helft van de wereld natuurlijk doet bij grote wereldse, politieke, maatschappelijke zaken die om lastige keuzes vragen. Je verliezen in schoonheid dan maar. Troost zoeken. Of dat nu in natuur,  blingbling of een puzzel van 1000 stukjes is. Escapisme. Deze cd zet mij aan tot mijmeren. Wat ik dan allemaal muziekinhoudelijk tegenkom vertel ik nog wel eens in een luisterproject. Later als het weer kan.

Stimule

Le timing van het cadeau van America is dus zozo- want heus- ik luister vaak genoeg naar muziek die niet per se bovenaan ligt in mijn figuurlijke muziekla. Ik kan de stem en uitstraling van Lecompte nu gewoon slecht hebben. De kleur staat me niet aan. Nauwelijks melodie. Één klinkend gedicht gaat nog. Maar na nummer vier weet ik dat het wrede en harde van tekstinhoud door monotomie nog meer binnenkomt. Goeie performance dus. Luister vooral zelf en merk wat het je doet.

Plaisir de la découverte de l'écoute

In tegenstelling tot America ontdek ik niks sereens in de stem van Lecompte. Die voelbare spanning en het contrast tussen performance en tekstinhoud is mij nu teveel. Maar luister toch- gedoceerd- naar deze cd uit respect voor en nieuwsgierigheid naar nieuw werk van Tom America. De lol van luisterend America’s werk ontdekken, overwint mijn neiging tot hard wegrennen voor de stem van Lecompte. En dat zou iedereen moeten doen: nieuwsgierig luisteren. America is een onorthodoxe maker die veel meer aandacht verdient. Net als een pot geld voor goeie musici die zijn werk op topniveau uitvoeren.

Henny Vrienten en Tom America. Fotograaf onbekend

“Zijn muziek bij de eigenzinnige en meeslepend voorgelezen poëzie van Delphine Lecompte is volgens mij de meest boeiende, originele en slimme muziek die op dit moment in de lage landen gemaakt wordt.” Aldus Henny Vrienten- muzikant en componist.

Woorden waar deze Muziekverteller en bewonderaar van het werk van Tom America zich- als het over compositie, muziek en aanpak gaat- van harte bij aansluit. Ben benieuwd hoe het binnenkomt bij jou. Laat je van je horen?

Oh ja, mijn woorden lees je gratis. Waarderen kan via … ahum… donatie (ik was er behoorlijk lang mee bezig- lees: uren verdeelt over maanden ) of door het delen van het artikel, waarvoor dank!

A suivre!

J'apprécie cet article !

Si tu as apprécié cet article et que tu veux montrer ton appréciation par une petite contribution : tu peux ! C'est ainsi que tu aides à maintenir en vie le journalisme indépendant. Montre ton appréciation avec une petite don!

don
Faire un don

Pourquoi faire un don ?

Nous sommes convaincus qu'un bon journalisme d'investigation et des informations de fond expertes sont essentiels pour un secteur culturel sain. Il n'y a pas toujours l'espace et le temps pour cela. Culture Press veut fournir cet espace et ce temps, et les rendre accessibles à tous GRATUITEMENT ! Que tu sois riche ou pauvre. Merci à dons Grâce à des lecteurs comme toi, nous pouvons continuer à exister. C'est ainsi que Culture Press existe depuis 2009 !

Tu peux aussi Devenir membreEt transforme ton don unique en un soutien durable !

Brechtje Roos

écouter différemment . entendre plus . mettre les gens et les organisations en mouvement . personne en scène . présentation . social-artistique Brechtje Roos (1972) est une conteuse de musique. Conférencière. Créatrice de programmes, publiciste et fondatrice de Hoor ! Musicienne à l'origine. Elle parle, écrit et s'enthousiasme à partir de la musique. Elle se soucie de la position et de l'image des artistes interprètes et aime se faire entendre. Expliquer clairement, sur un ton sérieusement léger, comment les choses se passent en coulisses est sa mission pour le moment. Cela ne peut que rendre le monde meilleur. À suivre !Voir les messages de l'auteur

Adhésion privée (mois)
5 / Maand
Pour les personnes physiques et les travailleurs indépendants.
Pas de bannières gênantes
Une lettre d'information spéciale
Propre compte mastodonte
Accès à nos archives
Petite adhésion (mois)
18 / Maand
Pour les institutions culturelles dont le chiffre d'affaires/subvention est inférieur à 250 000 € par an.
Pas de bannières gênantes
Un bulletin d'information premium
Tous nos podcasts
Ton propre compte Mastodon
Accès aux archives
Publie toi-même des communiqués de presse
Une attention particulière dans la couverture médiatique
Adhésion importante (mois)
36 / Maand
Pour les institutions culturelles dont le chiffre d'affaires/subvention est supérieur à 250 000 € par an.
Pas de bannières gênantes
Une lettre d'information spéciale
Ton propre compte Mastodon
Accès aux archives
Partager les communiqués de presse avec notre public
Une attention particulière dans la couverture médiatique
Bulletin d'information Premium (substack)
5 abonnements d'essai
Tous nos podcasts

Les paiements sont effectués via iDeal, Paypal, carte de crédit, Bancontact ou prélèvement automatique. Si tu préfères payer manuellement, sur la base d'une facture établie à l'avance, nous facturons des frais administratifs de 10€

*Uniquement pour l'adhésion annuelle ou après 12 paiements mensuels

fr_FRFrançais