We hebben het over de niet-bezoeker van theater. Omdat het er vorige week over ging op Theaterfestival Boulevard en daarna op sociale media naar aanleiding van dit bericht. Wie zich daarover heel sterk uitliet, was toneel- en scenarioschrijver Jan Veldman (o.a. Theatergroep Jan Vos). ‘Ik denk dat het elitair vinden van theater een elitair idee is, en in ieder geval een cliché. En waarom zou het slecht zijn dat en kunstenaar zich in een elitaire hoek plaatst? Je moet maken wat je goeddunkt, en niet wat het publiek naar jou idee goed vindt.’
En waar staan al die gegevens over hoe elitair theater dan wel niet zou kunnen zijn? Op de site van het CBS: Statline.
Het zou natuurlijk allemaal alleen maar aan de marketing kunnen liggen, maar die marketeers worden weer aangestuurd door makers. Ook iets wat – volgens jan Veldman – in Nederland veel sterker is dan bijvoorbeeld in Duitsland.
Marijn Lems: ‘Er zijn steeds meer jonge makers die de weg zoeken naar het publiek. Maar het schrijven van teksten daarover is best nog wel lastig,’
Veldman: ‘Soms haalt de maker de peper uit de marketingtekst, en dat is een beetje dom natuurlijk.’
Marijn Lems: ‘Er is ook te weinig ruggespraak tussen makers en programmeurs over hoe een voorstelling het beste bij het publiek kan worden gepresenteerd.’
En dan hebben we het ook nog over comedian Rogier Kahlman, die op facebook klaagde over te weinig inkomsten uit zijn comedyshow, wat leidde tot wat discussie. Hij blijkt bevriend met Marijn Lems en een oud-leerling van Jan Veldman. Dus hebben we het erover. Over hoe het beeld op facebook kan afwijken van de realiteit.
Daardoor zal hij – dankzij deze podcast – nog eens een hele grote worden.