Aller au contenu

L'industrie du divertissement transforme les amateurs vulnérables en serfs

Inmiddels heeft iedereen die een beetje bekend is in Nederland wel meegedaan aan een show waarbij geheimhouding essentieel is. Dat kan gaan van het relatief onschuldige verborgen houden van de winnaar van De Slimste Mens tot de extreme geheimhouding die onderwerp is van Wie Is De Mol (WIDM) en die uiteindelijk leidt tot de wurgcontracten die aan talentenshows als The Voice Of Holland (TVOH) verbonden zijn. Dat betekent dat eigenlijk iedereen die in Nederland een beetje bekend is, een geheim heeft.

Bij grote geheimshows als WIDM en TVOH gaat die geheimhouding gepaard met een contract dat de deelnemers voor altijd bindt aan de ‘contractpartner’. Dat is de partij met geld en macht, die tegen idioot hoge boetes die geheimhouding handhaaft, en die de verdere verdiensten die uit de opgedane roem voortkomen onder controle heeft. Iemand die ster wordt door een format als TVOH is daarmee letterlijk lijfeigene van de producent. Want die wil zijn investering veiligstellen.

Krabbelaars

Geen wonder, eigenlijk, dat binnen zo’n setting van geheimhouding en lijfeigenschap de machtsverhoudingen uit balans raken. En dan wel zo, dat vooral de kleine krabbelaars die tegen de macht aanleunen zich alles menen te kunnen permitteren. Wat ook bleek. Die mannen konden ongeremd hun gang gaan, want de geheimhouding gold alles wat met het programma te maken had, tot in den eeuwigheid. Dus ook de aanranding in de bezemkast.

Het is dus ook geen wonder dat niemand van bekend Nederland nu al te veel kan reageren op wat er in de studio’s en daaromheen gebeurt, want hun contracten zijn nog altijd geldig. Die zullen hun mond alleen openen als hun contractpartner hen ervan verlost. Maar dan zijn ook alle andere ondertekende clausules ongeldig en stort de markt in.

Niet meer van deze tijd

Hoe nu verder? Want natuurlijk gaat er een bezem door de shows die het misbruik mogelijk maken, of tot subthema verhieven van de formule. Maar we moeten ons misschien afvragen of die hele geheimhouding rond cultuuruitingen als WIDM en TVOH nog wel van deze tijd is. De grootverdienende amuseumentsindustrie is al intimiderend genoeg, en het is eigenlijk van de gekke dat er amateurs (‘kandidaten’) worden losgelaten in een arena waar zwaargetrainde en doorgesnoven leeuwen hen likkebaardend staan op te wachten. Smullen voor kijker, maar in de kern natuurlijk al zo fout als maar kan.

De inzet van amateurs door de professionele amusementsindustrie is hoe dan ook problematisch, omdat de verhouding al vanaf het allereerste contact ongelijkwaardig is. Afhankelijkheid en macht staan tegenover elkaar, en worden in een loodzwaar contract voor het leven vastgelegd. En ook al wacht de trillende amateur mogelijk rijkdom en roem aan het einde van die tunnel, de manier waarop die moet worden verdiend zou in het gewone bedrijfsleven verboden zijn. Geen arbodienst zou accepteren wat er met deze amateurs gebeurt, en dus zou het goed zijn wanneer we aan deze praktijken een einde zouden maken.

Abus

Dat de deelnemers aan Wie Is De Mol een financieel doodseskader op de drempel kunnen verwachten wanneer ze vertellen wat iedereen weet, namelijk dat de show van begin tot eind gescript is, is al erg genoeg. Maar dat zijn professionals die er bewust voor kiezen de kluit te belazeren. Bij TVOH zou transparantie een stuk beter mogelijk zijn.

Voor de rest zou het mooi zijn wanneer de amusementsindustrie een toekomst zou kiezen van gelijkwaardigheid, zonder misbruik van amateurs.

J'apprécie cet article !

Tu es satisfait de cette histoire ? Montrez votre appréciation en faisant une petite contribution ! C'est ainsi que tu aideras à maintenir en vie le journalisme culturel indépendant. (Si tu ne vois pas de bouton ci-dessous, utilise ce lien : don!)

Faire un don en douceur
Faire un don

Pourquoi faire un don ?

Nous sommes convaincus qu'un bon journalisme d'investigation et des informations de fond expertes sont essentiels pour un secteur culturel sain. Il n'y a pas toujours l'espace et le temps pour cela. Culture Press veut fournir cet espace et ce temps, et les rendre accessibles à tous GRATUITEMENT ! Que tu sois riche ou pauvre. Merci à dons Grâce à des lecteurs comme toi, nous pouvons continuer à exister. C'est ainsi que Culture Press existe depuis 2009 !

Tu peux aussi Devenir membreEt transforme ton don unique en un soutien durable !

Étiquettes :

Wijbrand Schaap

Journaliste culturel depuis 1996. A travaillé comme critique de théâtre, chroniqueur et reporter pour Algemeen Dagblad, Utrechts Nieuwsblad, Rotterdams Dagblad, Parool et des journaux régionaux par l'intermédiaire d'Associated Press Services. Interviews pour TheaterMaker, Theatererkrant Magazine, Ons Erfdeel, Boekman. Auteur de podcasts, il aime expérimenter les nouveaux médias. Culture Press est l'enfant que j'ai mis au monde en 2009. Partenaire de vie de Suzanne Brink Colocataire d'Edje, Fonzie et Rufus. Cherche et trouve-moi sur Mastodon.Voir les messages de l'auteur

Petites adhésions
175 / 12 mois
Surtout pour les organisations dont le chiffre d'affaires ou la subvention est inférieur à 250 000 par an.
Pas de bannières gênantes
Un bulletin d'information premium
5 abonnements d'essai à la lettre d'information
Tous nos podcasts
Donne ton avis sur nos politiques
Connaître les finances de l'entreprise
Archives exclusives
Publie toi-même des communiqués de presse
Propre compte mastodonte sur notre instance
Adhésion culturelle
360 / Année
Pour les organisations culturelles
Pas de bannières gênantes
Un bulletin d'information premium
10 abonnements d'essai à la lettre d'information
Tous nos podcasts
Participe
Connaître les finances de l'entreprise
Archives exclusives
Publie toi-même des communiqués de presse
Propre compte mastodonte sur notre instance
Collaboration
Adhésion privée
50 / Année
Pour les personnes physiques et les travailleurs indépendants.
Pas de bannières gênantes
Un bulletin d'information premium
Tous nos podcasts
Donne ton avis sur nos politiques
Connaître les finances de l'entreprise
Archives exclusives
Propre compte mastodonte sur notre instance
fr_FRFrançais