Aller au contenu

4 Raisons pour lesquelles la représentation théâtrale Light in Leidsche Rijn n'est pas si belle que ça par hasard.

Light est le nom de la dernière production de NUT, une compagnie de théâtre étroitement liée au quartier Leidsche Rijn d'Utrecht. C'est du théâtre dans une bulle dans le plus grand parc de la ville d'Utrecht, et cela commence par de la bonne nourriture et de la bonne boisson. Je suis allée voir le spectacle et je suis devenue encore plus fan que je ne l'étais déjà. Voici quelques raisons qui expliquent ce phénomène.

1: Greg Nottrot is een meesterverteller.

Greg Nottrot kan tussen voor- en hoofdgerecht in een paar zinnen de klassieke tragedie Oidipus Rex samenvatten inclusief de hele voorgeschiedenis, en dat is nogal een prestatie. Klassieke tragedies hebben namelijk doorgaans nogal een verschil tussen de op het toneel in anderhalf uur uit te spelen ‘plot’ en de soms eeuwen omvattende ‘story’.

Alsof je heel Game Of Thrones doet in één behapbare aflevering. Kwestie van verteltechniek. Zoals Greg die beheerst. Misschien ook omdat hij Griekse roots heeft. Ofwel: een goede verteltraditie kweekt ook weer meestervertellers, en dus moeten we die tradities koesteren. Scheelt een boel streamingtijd, en in tijden van duurzaamheid is dat alleen maar toe te juichen.

2: Uri Rapaport kan toveren met een enkele lamp

De theatrale roadmovie ‘Licht’, waar ik het nu over heb, bevat nog een duurzaam dingetje. En dat danken we aan lichtontwerper Uri Rapaport. Deze man, die al een paar decennia wonderen verricht in grote en kleine theaterruimtes (van de Johan Cruyff Arena tot Theater Kikker), doet namelijk graag dingen met één lamp. Dus laat hij de toneeltorens vol energieslurpende theaterverlichting nogal eens voor wat ze zijn, zoals hij ooit deed bij Dirk Tanghes regie van De Wereldverbeteraar, niet geheel toevallig precies 25 jaar geleden in Utrecht. Een enkele lamp was voldoende om de schouwburg te veranderen in een expressionistische kunstruimte, dankzij de schaduwen die die lamp wierp op een gigantisch geel doek dat voor de toneelopening hing.

In ‘Licht’ komen een paar scènes voor waarin ook weer één lamp voldoende is voor een wereld aan theatrale effecten.

3: Ik sprak twee roomse zussen uit Ankeveen en een luchtvaarttechnicus uit Utrecht

Bij binnenkomst, tussen zes en zeven, word je in het nabijgelegen parkrestaurant Anafora aan een lange tafel met volslagen vreemden gezet. Dan kun je de hele tijd voor je uit gaan zitten staren, je mobiel leegchecken, of het gesprek aangaan en zien wat er gebeurt. Ik heb theatervoorstellingen waarbij de maaltijd een integraal onderdeel van het gebeuren is, altijd heerlijk gevonden, en ik blijk niet de enige.

Het gebeurt natuurlijk al eeuwen, bij de oude grieken, maar ook Shakespeare schreef zijn leukste komedies (Twelfth Night) als onderdeel van een maaltijd. Eten en theater gaan samen, zeker als er ook nog drank in het spel is. Je maakt er niet direct vrienden voor het leven mee, maar je spreekt wel mensen die je anders nooit zou spreken. Daar wordt het leven rijker van.

Dat maakt zomerfestivals als Boulevard ook zo leuk, en dat werkt dus altijd. Kan de schouwburg iets van opsteken. Weg met die deftigheid!

4: Toeval bestaat niet

Het verhaal van Licht is niet na te vertellen en waargebeurd maar niet per se in die volgorde. Uiteindelijk draait het om de vraag of toeval wel of niet bestaat. Greg Nottrot staat open voor de rol van iets daarboven, vooral als het in de bevallige vorm van Sinte Lucia verschijnt. Uri Rapaport gelooft niet in toeval, maar moest er tijdens het maakproces achter komen dat zijn naam in het Hebreeuws ‘Licht’ betekent. Toch grappig dat hij met zijn joodse roots lichtontwerper werd.

Greg Nottrot heeft als verteller alle macht in handen, wat hem feitelijk tot God in deze voorstelling maakt. Dat is natuurlijk geen toeval. Maar er blijkt veel meer geen toeval in het verhaal van Licht.

Of is dat de macht van de verteller, die hier en daar wel eens met een datum kan schuiven om het lot een handje te helpen?

Bon à savoir Bon à savoir

Licht is nog mee te maken. Informations.

J'apprécie cet article !

Si tu as apprécié cet article et que tu veux montrer ton appréciation par une petite contribution : tu peux ! C'est ainsi que tu aides à maintenir en vie le journalisme indépendant. Montre ton appréciation avec une petite don!

don
Faire un don

Pourquoi faire un don ?

Nous sommes convaincus qu'un bon journalisme d'investigation et des informations de fond expertes sont essentiels pour un secteur culturel sain. Il n'y a pas toujours l'espace et le temps pour cela. Culture Press veut fournir cet espace et ce temps, et les rendre accessibles à tous GRATUITEMENT ! Que tu sois riche ou pauvre. Merci à dons Grâce à des lecteurs comme toi, nous pouvons continuer à exister. C'est ainsi que Culture Press existe depuis 2009 !

Tu peux aussi Devenir membreEt transforme ton don unique en un soutien durable !

Wijbrand Schaap

Journaliste culturel depuis 1996. A travaillé comme critique de théâtre, chroniqueur et reporter pour Algemeen Dagblad, Utrechts Nieuwsblad, Rotterdams Dagblad, Parool et des journaux régionaux par l'intermédiaire d'Associated Press Services. Interviews pour TheaterMaker, Theatererkrant Magazine, Ons Erfdeel, Boekman. Auteur de podcasts, il aime expérimenter les nouveaux médias. Culture Press est l'enfant que j'ai mis au monde en 2009. Partenaire de vie de Suzanne Brink Colocataire d'Edje, Fonzie et Rufus. Cherche et trouve-moi sur Mastodon.Voir les messages de l'auteur

Adhésion privée (mois)
5 / Maand
Pour les personnes physiques et les travailleurs indépendants.
Pas de bannières gênantes
Une lettre d'information spéciale
Propre compte mastodonte
Accès à nos archives
Petite adhésion (mois)
18 / Maand
Pour les institutions culturelles dont le chiffre d'affaires/subvention est inférieur à 250 000 € par an.
Pas de bannières gênantes
Un bulletin d'information premium
Tous nos podcasts
Ton propre compte Mastodon
Accès aux archives
Publie toi-même des communiqués de presse
Une attention particulière dans la couverture médiatique
Adhésion importante (mois)
36 / Maand
Pour les institutions culturelles dont le chiffre d'affaires/subvention est supérieur à 250 000 € par an.
Pas de bannières gênantes
Une lettre d'information spéciale
Ton propre compte Mastodon
Accès aux archives
Partager les communiqués de presse avec notre public
Une attention particulière dans la couverture médiatique
Bulletin d'information Premium (substack)
5 abonnements d'essai
Tous nos podcasts

Les paiements sont effectués via iDeal, Paypal, carte de crédit, Bancontact ou prélèvement automatique. Si tu préfères payer manuellement, sur la base d'une facture établie à l'avance, nous facturons des frais administratifs de 10€

*Uniquement pour l'adhésion annuelle ou après 12 paiements mensuels

fr_FRFrançais