Aller au contenu

Jeroen Spitzenberger fait briller le New Rotterdam Jazz Orchestra

Jeroen Spitzenberger laat New Rotterdam Jazz Orchestra schitteren Zo typisch Rotterdams is deze voorstelling, gewoon goed, door de ruimte die de gelauwerde acteur gunt aan een nogal onbekend elfkoppig mannenorkest.

Wekenlang kijken we met genoegen naar Spitzenberger als Tim in de uitstekende tv-serie Oogappels, net als we bij diezelfde NPO intens genoten van Het Jaar van Fortuyn waarin hij (ook) met Ramsey Nasr een van de beste Nederlandse series maakte.

Sinds Spitzenberger in 2015 het Nationale Toneel verliet, kan hij zich ten volle storten op gevarieerde producties. Het is fijn om naar Spitzenberger te kijken en luisteren, met die wat nonchalante, gewone mimiek, mooie glimlach en prachtige stem.

Kind gestorven, vrouw overleden

Zo ook in Memento Mori, dat Spitzenberger maakt vanuit zijn fascinatie met de dood: hartaanvallen velden zijn opa op zijn 52ste, zijn moeder al op 55-jarige leeftijd. Ergens in de publiciteit passeerde nog dat de dood een groot taboe is, maar dat is natuurlijk niet zo; in de kunst is de dood als thema zo oud als het leven, en heden ten dage tonen talloze tijdschriften, documentaires, tv-series (De Kist) en blogs het naderende van personen of net ervaren levenseinde van dierbaren in vaak al haar rauwheid.

Op toneel verwerkt Jeroen de dood door een hartstilstand van zijn vrouw Elisabeth, die nog dag en nacht worstelde met het overlijden van hun nog jonge kind Elsje; waar de vader overheen is. Wel vraagt hij zich vertwijfeld af of hij de dood van zijn geliefde Elisabeth had kunnen voorkomen. Hij laat haar laatste minuten keer op keer passeren met een stopwatch bij de hand, en gaat te rade bij een arts.

Vervolgens neemt hij zijn eigen sterfelijkheid onder de loep, gaat in de kist liggen, laat zich uitgeleide doen door de muzikanten die, heel humoristisch, wat cliché laatste woorden prevelen. Spitzenberger oefent, om het plat te zeggen, alvast zijn eigen heengaan, afwisselend zwaarmoedig en lichtvoetig.

Fantastisch orkest

Dit is de eerste eigen toneeltekst van Jeroen Spitzenberger. Laat ik daar, als mede-Rotterdammer, niet moeilijk over doen: die tekst heeft niet zo bar veel om het lijf, is laag-bij-de-gronds of gewoon als Rotterdammers nu eenmaal zijn. Sprankelend of verrassend wil de woordenstroom niet worden.

Dat zou natuurlijk een probleem zijn en reden voor een niet zo beste voorstelling. Maar het tegendeel is het geval: de tekst doet er niet zo heel veel toe omdat Spitzenberger een perfect ensemble vormt met het New Rotterdam Jazz Orchestra, zo bleek bij de première in De Doelen gisteren.

Dit elfkoppige mannengezelschap speelt de sterren van de hemel. En Spitzenberger geeft hun daar alle ruimte voor, trekt zich eenvoudig terug om blazers en gitarist een voor een de tijd te geven voor hun vaak geweldige solo’s. Het arrangement is even schitterend als passend. Deze verrassende, goed gevonden samenwerking smaakt naar meer.

Zo swingt Memento Mori van Jeroen Spitzenberger de pan uit, als onvergetelijke prachtige ode aan het leven. We mogen nog meedoen…

Bon à savoir Bon à savoir

*) Memento Mori de Theaterbureau De Mannen is nog te zien tot 11 december in 11 theaters in het hele land. De teaser est en ligne.

J'apprécie cet article !

Si tu as apprécié cet article et que tu veux montrer ton appréciation par une petite contribution : tu peux ! C'est ainsi que tu aides à maintenir en vie le journalisme indépendant. Montre ton appréciation avec une petite don!

don
Faire un don

Pourquoi faire un don ?

Nous sommes convaincus qu'un bon journalisme d'investigation et des informations de fond expertes sont essentiels pour un secteur culturel sain. Il n'y a pas toujours l'espace et le temps pour cela. Culture Press veut fournir cet espace et ce temps, et les rendre accessibles à tous GRATUITEMENT ! Que tu sois riche ou pauvre. Merci à dons Grâce à des lecteurs comme toi, nous pouvons continuer à exister. C'est ainsi que Culture Press existe depuis 2009 !

Tu peux aussi Devenir membreEt transforme ton don unique en un soutien durable !

Wijbrand Schaap

Journaliste culturel depuis 1996. A travaillé comme critique de théâtre, chroniqueur et reporter pour Algemeen Dagblad, Utrechts Nieuwsblad, Rotterdams Dagblad, Parool et des journaux régionaux par l'intermédiaire d'Associated Press Services. Interviews pour TheaterMaker, Theatererkrant Magazine, Ons Erfdeel, Boekman. Auteur de podcasts, il aime expérimenter les nouveaux médias. Culture Press est l'enfant que j'ai mis au monde en 2009. Partenaire de vie de Suzanne Brink Colocataire d'Edje, Fonzie et Rufus. Cherche et trouve-moi sur Mastodon.Voir les messages de l'auteur

Adhésion privée (mois)
5 / Maand
Pour les personnes physiques et les travailleurs indépendants.
Pas de bannières gênantes
Une lettre d'information spéciale
Propre compte mastodonte
Accès à nos archives
Petite adhésion (mois)
18 / Maand
Pour les institutions culturelles dont le chiffre d'affaires/subvention est inférieur à 250 000 € par an.
Pas de bannières gênantes
Un bulletin d'information premium
Tous nos podcasts
Ton propre compte Mastodon
Accès aux archives
Publie toi-même des communiqués de presse
Une attention particulière dans la couverture médiatique
Adhésion importante (mois)
36 / Maand
Pour les institutions culturelles dont le chiffre d'affaires/subvention est supérieur à 250 000 € par an.
Pas de bannières gênantes
Une lettre d'information spéciale
Ton propre compte Mastodon
Accès aux archives
Partager les communiqués de presse avec notre public
Une attention particulière dans la couverture médiatique
Bulletin d'information Premium (substack)
5 abonnements d'essai
Tous nos podcasts

Les paiements sont effectués via iDeal, Paypal, carte de crédit, Bancontact ou prélèvement automatique. Si tu préfères payer manuellement, sur la base d'une facture établie à l'avance, nous facturons des frais administratifs de 10€

*Uniquement pour l'adhésion annuelle ou après 12 paiements mensuels

fr_FRFrançais