Aller au contenu

Le festival Kaboom s'ouvre sur une animation en pleine nature

Vrijdagavond 24 maart, rond half negen. Met nog een groot aantal andere animatieliefhebbers, misschien wel tweehonderd, staan we samengedromd naast de Utrechtse City bioscoop. Maar we gaan niet naar binnen! De witte buitenmuur met het daarop geschilderde liefdesgedicht is door Kaboom gepromoveerd tot alternatief projectiescherm. Onder het motto ‘A Wall is a Screen’ wordt met animatiefilms op deze en nog zes andere muren in de stad de opening van het Utrechtse deel van het Kaboom Animatiefestival gevierd.  Kaboom is daarnaast ook online, en vanaf  30 maart in Amsterdam mee te maken.

Het Kaboom-team brengt de draagbare beamer en geluidsinstallatie in stelling. Daar verschijnt op de muur de meermalen bekroonde korte Canadese animatie I Like Girls (2014) van Diane Obomsawin. Na acht minuten is deze speels getekende, poëtische vertelling over meisjesverliefdheden voorbij. Het team pakt snel de spullen op en roept: “Volg ons.”

Hoeba op de muur (beeld: Leo Bankersen)

Op naar het volgende muur-projectie, ditmaal op een hoek van de Drift, waar de brutale en energieke humor van de prehistorische figuren in Hoeba (2022, Sem Assink) van de muur spat. Wel even oppassen dat we met z’n allen de straat niet blokkeren.

Promenade animée dans la ville

Voor editie 2023 heeft het Kaboom Animation Festival (24 maart t/m 2 april) gekozen voor een tamelijk uniek openingsevenement, dat tegelijk ook heel passend is. Animatie is de filmvorm die bij uitstek geschikt is om buiten de traditionele kaders te treden. Dus waarom zou je dat dan niet letterlijk doen door uit de bioscoopzaal te breken met een animatie-stadswandeling langs animatievertoningen op de muren in de stad?

Kijken naar Tango op het Jansveld (beeld: Leo Bankersen)

Daar kan je bloemrijke woorden aan wijden, zoals ‘animatie als nieuw perspectief op de stad’, of je kan simpelweg genieten van het vleugje opwinding dat we hier toch maar met z’n allen een klein avontuur meemaken. Met een speciaal voor deze gelegenheid samengesteld programma van korte films die de veelzijdige kracht van animatie demonstreren. Van de Poolse Oscarwinnaar Tango (1980) tot de muzikale griezelfantasie Never Drive a Car When You’re Dead (2009) of de uitbundig abstracte wereld van Dreamland, die, zo geprojecteerd op een gebouw, met wat fantasie de suggestie oproept dat ook de muren rond het plein wel eens zouden kunnen gaan dansen.

Een beetje verkleumd, maar met een welgemeend applaus kunnen we na die laatste film het Utrechtse gedeelte van Kaboom (24 – 29 maart) geopend verklaren.

Nayola

Nayola (beeld: Periscoop Film)

Op 30 maart verhuist het festival naar Amsterdam, met Eye als belangrijkste locatie. Het Amsterdamse gedeelte opent meer traditioneel met de vertoning van de indrukwekkende Portugees/Belgisch/Frans/Nederlandse productie Nayola. Een heel robuust getekende en expressief gekleurde, magisch-realistische animatie over de effecten van de burgeroorlog in Angola op drie generaties vrouwen. Waaronder een moeder die dwars door het geweld zwerft om haar verdwenen man te zoeken. Haar in de steek gelaten dochter is zestien jaar later opgegroeid tot een opstandige tiener die het regime uitdaagt met haar protest-raps.

Nayola maakt deel uit van de competitie voor lange animaties, en wordt in Nederland op 13 april in de bioscoop uitgebracht. Dat sluit aan bij de trend die we de laatste jaren zien. Namelijk dat er tussen de op groot publiek mikkende Amerikanen (denk aan Disney en soortgenoten) en de animaties voor kinderen steeds meer ruimte in het bioscoopprogramma komt voor creatieve animatie voor volwassen kijkers. Denk bijvoorbeeld aan de animatiedocumentaire Eternal Spring, over de Chinese onderdrukking van oppositiestemmen. Of het eveneens documentaire vluchtverhaal Flee, de met een Oscar bekroonde stop motion-animatie Guillermo del Toro’s Pinocchio en de Nederlandse dans-animatie Coppelia.

Blind Willow, Sleeping Woman is een bijzonder geslaagde animatiebewerking van een aantal verhalen van Haruki Murakami. Komt al op 30 maart in de bios, en is maakt nu deel uit van de Kaboom-competitie. Competitie-titel Inu-oh kwam vorige week al uit. Een verrassende Japanse historische fantasie waarin een dissidente Noh-acteur breekt met traditie en swingt als een rockster.

Canada

Het hoofdthema van Kaboom is dit jaar ‘Beyond Perfection’. Wat zijn de invloeden en uitspattingen van onze hedendaagse obsessie met het perfecte lichaam? Daarnaast is er een speciaal focus op animatie uit Canada. Andere programma-onderdelen zijn de competitie voor korte animaties (tip: het Nederlandse, voor Cannes geselecteerde It’s Nice in Here), naast een kids-programma, VR en games. Onder de specials is een blok Oekraïense animaties. Verder masterclasses, presentaties en live-voorstellingen. Op 28 en 29 maart zijn in Utrecht de dagen voor animatie-professionals.

Het gedeelte dat ook online bekeken kan worden bestaat in hoofdzaak uit de competitie voor korte films en het kids-programma.

Luuk van Huët

Een droeve noot bij de start van deze festivaleditie is het overlijden op 12 maart van animatiekenner en programmeur Luuk van Huët. Hij was medewerker van Kaboom, en daarvoor een van de initiatiefnemers van KLIK!, het Amsterdamse animatie-evenement dat in 2019 met Holland Animation Film Festival fuseerde tot Kaboom. Op 2 april zal Van Huët herdacht worden met onder meer een speciale voorstelling van Inu-oh.

Festival d'animation Kaboom vindt plaats van 24 maart t/m 2 april in Utrecht, Amsterdam en online. Het Utrechtse publieksprogramma is van vrijdag 24 t/m maandag 27 maart. 28 en 29 maart zijn in Utrecht de industrie-dagen. Het Amsterdamse programma is van donderdag 30 maart t/m zondag 2 april.

Het blokkenschema is ici te vinden. Ga voor het online-programma naar de programma-pagina en selecteer online. Verdere toegang via de passen-pagina.

Leo Bankersen

Leo Bankersen écrit sur le cinéma depuis Chinatown et La nuit des morts-vivants. A longtemps travaillé en tant que journaliste cinématographique indépendant pour le GPD. Il est aujourd'hui, entre autres, l'un des collaborateurs réguliers de De Filmkrant. Aime rompre une lance pour les films pour enfants, les documentaires et les films de pays non occidentaux. Autres spécialités : les questions numériques et l'éducation cinématographique.Voir les messages de l'auteur

Petites adhésions
175 / 12 mois
Surtout pour les organisations dont le chiffre d'affaires ou la subvention est inférieur à 250 000 par an.
Pas de bannières gênantes
Un bulletin d'information premium
5 abonnements d'essai à la lettre d'information
Tous nos podcasts
Donne ton avis sur nos politiques
Connaître les finances de l'entreprise
Archives exclusives
Publie toi-même des communiqués de presse
Propre compte mastodonte sur notre instance
Adhésion culturelle
360 / Année
Pour les organisations culturelles
Pas de bannières gênantes
Un bulletin d'information premium
10 abonnements d'essai à la lettre d'information
Tous nos podcasts
Participe
Connaître les finances de l'entreprise
Archives exclusives
Publie toi-même des communiqués de presse
Propre compte mastodonte sur notre instance
Collaboration
Adhésion privée
50 / Année
Pour les personnes physiques et les travailleurs indépendants.
Pas de bannières gênantes
Un bulletin d'information premium
Tous nos podcasts
Donne ton avis sur nos politiques
Connaître les finances de l'entreprise
Archives exclusives
Propre compte mastodonte sur notre instance
fr_FRFrançais