Aller au contenu

Jam Karet, een voorstelling over identiteit en de wens opnieuw te mogen beginnen

CECI EST UN COMMUNIQUÉ DE PRESSE

Les organisations culturelles titulaires d'une adhésion culturelle peuvent placer leurs communiqués de presse sur notre site sans restriction. Participer aussi ? Prends une adhésion culturelle.

De 16 oktober t/m 21 december toert MATZER Theaterproducties door het land met Jam Karet, een duet voor taal en lichaam. Melissa Knollenburg regisseert de hoopvolle en energieke voorstelling met actrice Kyra Bououargane en danseres Romee van de Meent. De première is zaterdag 18 oktober in De Verkadefabriek, Den Bosch.

Varo wordt wakker in een psychiatrische kliniek, zonder herinneringen aan wie ze is of waar ze vandaan komt. Haar enige houvast zijn flarden uit het verleden: een liedje van haar vader, een gestolen knikker. Terwijl artsen in het duister tasten, duikt Varo steeds dieper haar geheugen in en ontdekt herinneringen die misschien beter vergeten waren. Wat blijft er over van jezelf als je alles bent kwijtgeraakt?

Jam Karet is een voorstelling over identiteit en het verlangen om opnieuw te mogen beginnen. Actrice Kyra Bououargane en danseres Romee van de Meent geven samen vorm aan Varo’s innerlijke wereld – een plek vol duistere humor en verbeeldingskracht, waar de tijd lijkt stil te staan. Een interdisciplinaire reis door het leven van een volwassen vrouw, waarin de grenzen tussen realiteit en fantasie vervagen.

Regisseur Melissa Knollenburg (1994) legt in haar werk bloot hoe een jonge generatie biculturele Nederlanders zich verhoudt tot de samenleving. Haar personages zijn op zoek naar verbinding en manieren om te aarden in een verdeelde wereld. Dans speelt – naast taal – een grote rol in haar werk. Knollenburg: “Ik leerde als kind dat dagdromen een manier was om aan botsingen te ontsnappen. Ik was niet Nederlands, maar ook niet Indonesisch genoeg om echt ergens bij te horen. Lange tijd dacht ik dat ik ertussen viel, tot ik besefte dat er juist een derde cultuur bestaat – eentje tussen mijn ouderculturen in. In die ruimte vond ik mijn verbeeldingskracht.”.

Jam Karet is van 16 oktober t/m 21 december te zien in Amersfoort, Amsterdam, Breda, Capelle a/d IJssel, Den Bosch, Den Haag, Eindhoven, Haarlem, Leiden, Nieuwegein, Nijmegen, Oss, Roermond, Rotterdam, Utrecht, Waalwijk, Wageningen en Wijchen.

MATZER maakt theater dat raakt en midden in de samenleving staat. “We zoeken mensen op waar onze verhalen spelen en maken gebruik van de kracht van live ontmoetingen om een breed en inclusief publiek te bereiken. We stellen vragen over actuele maatschappelijke onderwerpen en dagen ons publiek uit na te denken en mee te voelen. Onze voorstellingen zijn gelaagd, met een focus op kwaliteit en artistieke autonomie.”

MATZER Productions théâtrales site webFacebookLinkedInInstagramYouTube

Melissa Knollenburg (1994) is toneelschrijver en maker. Op haar CV staan onder meer Romeo & Julia (HNTjong), Sisters (Bellevue), Vrouwen in bad (Ola Mafaalani), Duizend dochters (Theater Na de Dam) en Troost (HNT). Melissa brengt een sterke visie mee op de snel veranderende samenleving, voor de jongste generaties. Haar personages zijn vaak op zoek naar verbinding, te midden van chaos en een wereld die in brand staat. Door haar achtergrond in de dans speelt de werking van lichamelijke ontwikkeling – naast taal – een grote rol in haar werk. In haar schrijven en maken geeft Melissa ook vorm aan de werking van intergenerationele belasting. Ze legt bloot hoe het leven van voorouders effect heeft op het leven nu van de jonge generatie Nederlanders met roots in Indonesië. De combinatie van queer en bicultureel zijn, is de komende jaren focuspunt in haar werk.

Kyra Bououargane (1987) is acteur, zanger en theatermaker. De afgelopen jaren was ze bij gezelschappen zoals ROSE Stories, de Toneelmakerij en HNTjong te zien in onder meer Melk & Dadels, 1000+1 nacht, 2021: Een Ruimtereis et Wij zijn Nederland. Als liedjesschrijver was ze verbonden aan producties waarin ze ook speelt en zingt, zoals de voorstellingenreeks Radio van Deyssel et Noumi, zusje zeven. Als theatermaker regisseert ze voornamelijk jongvolwassenen. Naast haar werk als uitvoerend kunstenaar maakt Kyra programma’s op Buitenkunst en geeft ze performance-workshops en zang- en spraaklessen aan mensen uit diverse branches.

Romee van de Meent (1998) is een Nederlands-Indonesische danseres en maker. Na haar vooropleiding dans aan de 5 O’Clock Class en de Bachelor Urban Contemporary (JMD) aan de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten, ontwikkelde zij zich tot performer en maker van fysieke verhalen. Ze danste bij Conny Janssen Danst, Zero Dance Theatre en Humanhood Dance Company en werkt momenteel als freelance danseres en maker. In haar eigen werk creëert Romee fysieke verhalen die zowel op film als in het theater tot leven komen. Ze maakte onder meer de films 4 Pistols and a DahliaA Love Letter to Self et The Eye of the Storm en choreografeerde werken als Memories of the Future et Don’t Speak So I Can Hear You. Naast haar artistieke werk verdiept Romee zich in well-being via yoga, pilates en reiki, waarmee ze de verbinding tussen lichaam, geest en energie verder onderzoekt, met de visie helende ervaringen te creëren.

Étiquettes :

Laisser un commentaire

Ce site utilise Akismet pour réduire les indésirables. En savoir plus sur la façon dont les données de vos commentaires sont traitées.

Adhésion d'un petit organisme culturel

175 / 12 Mois
Pour un chiffre d'affaires inférieur à 250 000 par an.
Publie toi-même des communiqués de presse

Adhésion culturelle

360 / Année
Pour les organisations culturelles
Publie toi-même des communiqués de presse
Collaboration

Adhésion privée

50 / Année
Pour les personnes physiques et les travailleurs indépendants.
Archives exclusives
Propre compte mastodonte sur notre instance