Meteen naar de inhoud

Clare Stewart nieuwe zakelijk directeur van IFFR

Eerder dit jaar kondigde zakelijk directeur Marjan van der Haar haar vertrek bij het IFFR aan. Gisteren werd bekend gemaakt dat Clare Stewart volgende week haar opvolger wordt. Stewart heeft haar sporen verdiend bij tal van toonaangevende festivals, zoals het BFI London film festival en BFI Flare London, het LGBTQIA festival van het British Film Institute; het Sheffield documentaire festival en het Sydney Film Festival.

Korrie Louwes, voorzitter Raad van Toezicht IFFR: “Clare heeft ongeëvenaarde ervaring en een indrukwekkende staat van dienst in het strategisch leidinggeven van festivals. In eerdere functies heeft Clare zich met haar unieke combinatie van creatief en zakelijk inzicht ingezet voor een breder publieksbereik, het versnellen van commercieel succes en het vergroten van de impact van die evenementen. Het is geweldig om haar in het IFFR-team te verwelkomen en haar veelzijdige en inzichtelijk leiderschap aan onze organisatie toe te voegen.”

Opvallend is dat het Engelse persbericht meldt “t’s a great coup to have her join the IFFR team and bring her multifaceted and insightful leadership to our organisation.”. Voor veel ex-werknemers voelt de afgelopen periode als een coup, inderdaad. Deze benoeming is de kroon op de herstructurering, waarin zij een adviserende rol had. Een benoeming met een erfenis, dus.

Toonaangevend

Zelf zegt Clare Stewart “IFFR is een wereldwijd toonaangevend platform dat waardevolle impact creëert voor onafhankelijke film en filmmakers. Het was het eerste internationale filmfestival dat ik 25 jaar geleden bijwoonde en IFFR ligt me dan ook na aan het hart. Rotterdam is een stad die bekendstaat om haar innovatie, experiment en ontdekking. Eigenschappen die IFFR al hoog in het vaandel heeft staan via zijn artistieke programma’s en activiteiten voor industry professionals. De nadruk op gedurfde, nieuwe ideeën biedt een sterke basis om samen te werken met Festivaldirecteur Vanja Kaludjercic aan haar inspirerende visie voor het bouwen van een festival dat zowel agenda-bepalend is als wendbaar in een veranderende wereld. Ik kijk ernaar uit om samen met het getalenteerde IFFR-team, de Raad van Toezicht en de betrokken partners en stakeholders van IFFR, te werken aan een mooie toekomst voor één van de echte culturele smaakmakers van Nederland.”

Het is opmerkelijk dat de directie en een groot deel van het programmateam voor het eerst niet Nederlands is. Stewart heeft aangegeven in Rotterdam te zullen gaan wonen, dat lijkt me een wijs besluit. Een festival maak je tenslotte ook voor een groot deel in wandelgangen en bij het koffie-apparaat. De geografische verspreiding van het programmateam is al lastig genoeg. Bovendien heeft Rotterdam het festival omarmd, het is essentieel dat dit wederzijds is.

Oud zeer

Zeggen dat het International Film Festival Rotterdam een moeilijke periode achter de rug heeft, is een understatement. De veelbesproken kaalslag in het personeel, van IT-afdeling to programmateam, heeft zijn sporen nagelaten. De pijn en de woede zitten diep, merkte ik toen ik een positief stuk schreef over de programmering van de afgelopen editie. En dat begrijp ik, en heb ik onderschat. Werken voor en aan een festival is niet een 9 tot 5 baan, maar een groot deel van je leven. Als dat je ontnomen wordt, trekt dat het tapijt onder je voeten vandaan.

Ik hoop dat met een nieuwe zakelijk directeur er rust in de tent komt, wonden kunnen helen en dat het festival een mooie toekomst tegemoet kan. Maar , gezien de eerste reacties, zeker ben ik daar niet van.

Cultuurpers werkt anders. Jij bepaalt wat dit verhaal waard is!

Wat fijn dat je tot hier gelezen hebt. Je las inmiddels alweer verhalen van deze auteur. Laat je waardering blijken met een kleine donatie!

donatie
Doneer

Waarom doneren?

We zijn ervan overtuigd dat goede onderzoeksjournalistiek en deskundige achtergrondinformatie essentieel zijn voor een gezonde cultuursector. Daar is in kranten en andere oude en nieuwe media vaak geen plek en tijd voor. Cultuurpers wil die ruimte en tijd wel bieden, en we willen dat voor iedereen zo houden. Of je nu rijk bent, of arm. Daarom willen we deze site zo veel mogelijk gratis houden. Dat kost geld, veel geld. Dankzij donaties van lezers zoals jij kunnen we blijven bestaan, en beseffen we ook hoe belangrijk lezers ons vinden. We vinden het bovendien de best mogelijke manier om journalistiek onafhankelijk te houden. Zo bestaat Cultuurpers al sinds 2009: dankzij lezers die zo een beetje eigenaar worden van deze onmisbare plek!

Je kunt ook lid worden, dan zet je je eenmalige donatie om in blijvende steun!

Helen Westerik

Helen Westerik is filmhistorica en groot liefhebber van experimentele films. Ze doceert filmgeschiedenis en doet onderzoek naar het lichaam in de kunst.Bekijk alle berichten van deze auteur

Privé Lidmaatschap (maand)
5 / Maand
Voor natuurlijke personen en ZZP’ers.
Geen storende banners
Een speciale nieuwsbrief
Eigen mastodon-account
Toegang tot onze archieven
Klein Lidmaatschap (maand)
18 / Maand
Voor culturele instellingen met een omzet/subsidie van minder dan 250.000 euro per jaar
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
Al onze podcasts
Eigen Mastodonaccount
Toegang tot archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Extra aandacht in berichtgeving
Groot Lidmaatschap (maand)
36 / Maand
Voor culturele instellingen met een omzet/subsidie van meer dan 250.000 euro per jaar.
Geen storende banners
Een speciale nieuwsbrief
Eigen Mastodonaccount
Toegang tot archieven
Deel persberichten met ons publiek
Extra aandacht in berichtgeving
Premium Nieuwsbrief (substack)
5 proefabonnementen
Al onze podcasts

Betalingen geschieden via iDeal, Paypal, Creditcard, Bancontact of Automatische Incasso. Wilt u liever handmatig betalen, op basis van een factuur vooraf, rekenen we 10€ administratiekosten

*Alleen bij een jaarlidmaatschap of na 12 maandelijkse betalingen

nl_NLNederlands