Meteen naar de inhoud

‘Blind’ for non-existent soloist and ensemble Asko|Schönberg, Slagwerk Den Haag & Jameszoo: Première 4 okt, tour t/m 9 nov

DIT IS EEN PERSBERICHT

Culturele organisaties met een klein of groot lidmaatschap kunnen hun persberichten onverkort door (laten) plaatsen op onze site. Ook meedoen? Word lid, als instelling.

Jameszoo wilde uit zijn muziek verdwijnen. Dat is compleet mislukt, zegt hij zelf. Maar wat een glorieuze mislukking. Hij ontwikkelde een instrument dat niet alleen zelfspelend is, maar ook improviseert en communiceert met live spelende musici. Zij laten zich door de niet-bestaande solist uitdagen tot een onvoorspelbaar muzikaal spel.

Elektroakoestisch worstelen

Asko|Schönberg en Slagwerk Den Haag gaan een samenwerking aan met de Bossche producer Jameszoo. Hij heeft een algoritmisch muzikaal brein ontwikkeld dat een piano bespeelt én reageert op de meestermusici van de ensembles. Een autonoom instrument tussen de musici, een soort disklavier 2.0.
En Jameszoo zelf, verbaasde god in zijn eigen klankuniversum, bestookt de musici met de noten die hij voor hen schreef en waar hij kan met zijn elektronica. Een uniek staaltje elektroakoestisch worstelen om nooit te vergeten.

Resultaat steeds anders

Mitchel van Dinther, alias Jameszoo, heeft een internationale reputatie als dj en producer van experimentele elektronische jazz. De muziek die hij schrijft is niet onder één noemer te vatten. Van Dinther omschrijft het zelf als ‘iets tussen jazz en hedendaags in’.
Op zijn laatste album, Blind (2022), legt hij zich toe op instrumenten die door middel van zelflerende algoritmes zichzelf bespelen. Dat idee werkte hij voor dit project verder uit tot een plan om een niet-bestaande solist écht op het podium te brengen, waar de musici vervolgens op reageren. Om dat concept te laten werken heeft Van Dinther samen met machine learning-onderzoekers een algoritme ontwikkeld dat de robotpiano of disklavier in staat stelt om autonoom te beslissen welke noten hij speelt. Daardoor is het klinkende resultaat steeds anders. Jameszoo’s gerobotiseerde piano staat in de traditie van de pianola-etudes van Conlon Nancarrow: muziek die voor mensen vaak fysiek onmogelijk te spelen is. Maar, voegt hij er nadrukkelijk aan toe, ‘ik wil het menselijk houden, de techniek erachter is niet zo interessant’.

Visueel

Er wordt een podiumbeeld ontwikkeld door scenograaf, decor- en lichtontwerper Theun Mosk dat de interactie tussen de non-existent soloist en de musici visueel ondersteund. Mosk, bekroond met de Charlotte Köhler Prijs en de Prosceniumprijs voor zijn wezenlijke bijdrage aan het Nederlandse toneel, werkt o.a. met Boukje Schweigman, Michel van der Aa, Robert Wilson, English National Opera, Design Museum Den Bosch, David Mitchell en het Nederlands Dans Theater. Hij maakte ook het toneelbeeld voor de succesvolle uitvoering van Reich/Richter door Asko|Schönberg afgelopen voorjaar.

‘Blind’ for non-existent soloist and ensemble

Door: Asko|Schönberg, Jameszoo’s Blind Group, Slagwerk Den Haag, Jameszoo electronics, Theun Mosk/Ruimtetijd podiumbeeld

Herfsttour:
4 okt Rotterdam, De Doelen – première
14 okt Den Haag, Korzo

19 okt Amsterdam, Muziekgebouw

1 nov Groningen, Sounds of Music

9 nov Den Bosch, November Music

Asko|Schönberg, Slagwerk Den Haag & Jameszoo present ‘Blind’ – Asko Schönberg (askoschoenberg.nl)

“Ik wil het menselijk houden” – Asko Schönberg (askoschoenberg.nl)

een van onze leden

Leden van Cultuurpers zijn voor een klein bedrag per maand of per jaar mede-eigenaar van onze coöperatie, en mogen in voorkomende gevallen ook inhoudelijk bijdragen aan de site. Voor leden met een instellingslidmaatschap bieden we de mogelijkheid om hun persberichten onverkort door te plaatsen. Ook lid worden? Dat kan. Kijk op deze paginaBekijk alle berichten van deze auteur

Privé Lidmaatschap (maand)
5 / Maand
Voor natuurlijke personen en ZZP’ers.
Geen storende banners
Een speciale nieuwsbrief
Eigen mastodon-account
Toegang tot onze archieven
Klein Lidmaatschap (maand)
18 / Maand
Voor culturele instellingen met een omzet/subsidie van minder dan 250.000 euro per jaar
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
Al onze podcasts
Eigen Mastodonaccount
Toegang tot archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Extra aandacht in berichtgeving
Groot Lidmaatschap (maand)
36 / Maand
Voor culturele instellingen met een omzet/subsidie van meer dan 250.000 euro per jaar.
Geen storende banners
Een speciale nieuwsbrief
Eigen Mastodonaccount
Toegang tot archieven
Deel persberichten met ons publiek
Extra aandacht in berichtgeving
Premium Nieuwsbrief (substack)
5 proefabonnementen
Al onze podcasts

Betalingen geschieden via iDeal, Paypal, Creditcard, Bancontact of Automatische Incasso. Wilt u liever handmatig betalen, op basis van een factuur vooraf, rekenen we 10€ administratiekosten

*Alleen bij een jaarlidmaatschap of na 12 maandelijkse betalingen

nl_NLNederlands