De New York Times bericht dat de Metropolitan Opera in New York dit fiscale jaar een record aan donaties heeft binnengehaald. De teller staat op 182 miljoen dollar. Dit is 50 procent meer dan het jaar ervoor.
De inkomsten uit kaartverkoop dalen echter al een paar jaar. Daarnaast rijst het uitgavepatroon sinds het aantreden van algemeen directeur Peter Gelb de pan uit. Zijn adagium: wie geld wil verdienen moet geld uitgeven.
Als de lijn volgend jaar doorzet krijgt de man wellicht gelijk. De donateurs ondersteunen nu met 43 procent het jaarlijks budget van 325 miljoen dollar – het duurste operahuis ter wereld. Toch is het de vraag of dat kan lukken. Grote kans dat de Met zich uit de markt prijst.
Een van de mogelijke redenen voor het succes is wellicht de HD-live series die sinds 2005 loopt: de live uitzendingen van een productie in bioscopen wereldwijd (bv. Tuschinsky Amsterdam). Het maakt van het operahuis een belangrijk exportproduct.
Zo”n hoog bedrag aan donaties is in Nederland voorlopig nog onmogelijk. Hoewel het Concertgebouw is begonnen met het uitgeven van obligaties, een jaar nadat dat het concept zeer succesvol was toegepast door de nieuwe concertvenue in Amsterdam, Splendor, heeft het systeem hier allerlei haken en ogen.
Universiteit Leiden merkte dat al in het fonds dat ze wilden opzetten rondom hun monumentale gebouwen. Er was te weinig animo, onder andere omdat het fiscaal voordeel niet evident is. In de V.S. is het voor particulieren en bedrijven mogelijk om alle culturele giften af te trekken van de belasting.
Met de Geefwet kan in Nederland een soortgelijk voordeel opgezet worden, maar het moet blijken of dat kan werken. Vanmiddag is er een hoorzitting in de kamer over de Geefwet.