Ga naar de inhoud

Writers Unlimited dankzij strakke regie geslaagd

Schrijvers praten graag, en mensen praten graag over, met en via schrijvers. Hoezeer dat ook reden kan zijn om een literatuurfestival te organiseren, het is ook de reden waarom literatuurfestivals en -radioprogramma’s nogal eens doodsaai zijn, vooral voor de niet ingewijde buitenstaander. De organisatie van Writers Unlimited heeft daar wat op gevonden: houd de schrijvers kort, dril presentatoren om niet verliefd op hun eigen stem het publiek te vergeten en wissel de boel af.

Een beetje ‘De Wereld Draait Door’ op zijn literatuurfestivals. Het werkt.

De meeste programma-onderdelen op Writers Unlimited duurden tijdens de afgelopen editie niet langer dan drie kwartier. Het is de tijdsduur die ook als maximum geldt op festivals als De Parade. Het geheim ervan is dat je als toeschouwer nooit het gevoel hebt dat je van alles mist omdat je per ongeluk in de verkeerde zaal bent gaan zitten. De informele, weinig heilige sfeer doet de rest. Geen probleem als je later binnenkomt in een lezing of een discussie, ook al verstoor je net een dichter in zijn tweede vrije vers.

Belangrijkste pluspunt van het festival zijn de gasten. Natuurlijk zie je ook hier de usual suspects van boekenland, maar veel fascinerender zijn de vele nog grotendeels onontdekte schrijvers afkomstig uit landen waarvan wij, hoogbeschaafde Hollanders, tot voor kort nog dachten dat ze er niet konden schrijven.

In Uruguay, Libanon of Kenia leidt de politieke situatie er ook nog eens toe dat dat schrijven een geweldige stuwkracht met zich meekrijgt. Niet dat verdrukking nodig is voor betere kunst en scherpere verhalen, maar soms zou je willen dat iets van die pure vertelkracht ook zou worden gedeeld door schrijvers die in onze contreien leven.

Alleen al om het daar eens over te hebben, zouden onze dichters en schrijvers allemaal eens langs moeten komen op Writers Unlimited.

Om te luisteren.

Wijbrand Schaap

Cultuurjournalist sinds 1996. Werkte als toneelrecensent, columnist en verslaggever voor Algemeen Dagblad, Utrechts Nieuwsblad, Rotterdams Dagblad, Parool en regionale kranten via de Geassocieerde Pers Diensten. Interviews voor TheaterMaker, Theaterkrant Magazine, Ons Erfdeel, Boekman. Podcastmaker, experimenteert graag met nieuwe media. Cultuurpers heet het geesteskind dat ik in 2009 op de wereld zette. Levenspartner van Suzanne Brink huisgenoot van Edje, Fonzie en Rufus. Zoek en vind mij op Mastodon.View Author posts

Klein Lidmaatschap
175 / 12 Maanden
Speciaal voor organisaties met een omzet  of subsidie van minder dan 250.000 per jaar.
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
5 proefabonnementen op de nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten over ons beleid
Inzage in de financiën
Exclusieve archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Eigen mastodon account op onze instance
Cultureel Lidmaatschap
360 / Jaar
Voor culturele organisaties
Geen storende banners
Een premium Nieuwsbrief
10 proefabonnementen op de nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten
Inzage in financiën
Exclusieve archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Eigen mastodon-account op onze instance
Samenwerking
Privé Lidmaatschap
50 / Jaar
Voor natuurlijke personen en zzp’ers.
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten over ons beleid
Inzage in de financiën
Exclusieve archieven
Eigen mastodon account op onze instance
nl_NLNederlands