Het Holland Festival zet dit jaar het Rotterdamse theatercollectief Wunderbaum in de spotlights met de herneming van ‘De komst van Xia’, premières van ‘Privacy’ en ‘The Future of Sex’ en de film ‘Stop acting now’. Wunderbaum sluit met deze film hun vierjarige project ‘The New Forest’ af, een ‘Platform voor maatschappelijke verandering’, aldus Wunderbaum, ‘The New Forest verbeeldt de transitie en werpt een blik op de samenleving van morgen.’
De herneming van ‘de komst van Xia’ is te zien in Fab City, op de kop van het Amsterdamse Java-eiland, tussen de tijdelijke eco-woningen die daar in het kader van ‘Recreating Europe’ zijn verrezen. Een toepasselijke plek voor een voorstelling die nieuwe samenlevingsvormen onderzoekt en oude systemen bevraagt.
Bakkeleien
Wij, het publiek, nemen plaats in een zogenaamd Panopticum[hints]Een intieme houten arena (bron Wikipedia[/hints]. Uit ons midden stappen de zes Wunderbaum filosofen de arena in. Ze dragen lange zwarte gewaden en onverbeterlijke optimistische grimassen. Met ‘Robert ten Brink-achtige’ opgewektheid en intonatie gaat het over hun privéleven en hun filosofische interesses.
Vind het makkelijk, vind het plat. Het werkt. Het is buitengewoon vermakelijk om in een soort spelshow-format zes mensen over filosofie te horen bakkeleien. Na een korte introductie van het Modernisme (“het leven heeft een doel”) en het Post-Modernisme (“het leven heeft geen zin”), introduceert Wunderbaum zijn oplossing: de Meta-Modernistische mens (“je hebt geen kans maar pak hem!”).
Nadenken over vragen als: wat heeft een samenleving nodig? Hoe kan denken met Plato gierend uit de hand lopen? Is democratie nu eigenlijk wel ‘democratisch’? Wunderbaum maakt er een buitengewoon speelse en prikkelende gedachtenexercitie van.
Stelling van Amsterdam
Vooraf geselecteerde gastspelers mengen zich in de discussie of stellen ons hun eigen ideale samenleving voor. Bijvoorbeeld de ambtenaar Ton van Oosterwaard, die met een plantaardige ‘stelling van Amsterdam’ de luchtvervuiling wil tackelen. Hij oogt als spreker nu een stuk ontspannener dan toen ik in 2014 zijn TedXamsterdam talk recenseerde!
Dan maken Wunderbaum-acteurs Walter Bart, Mathijs Jansen, Maartje Remmers, Sylvia Poorta, Marleen Scholten en Hannah van Lunteren de switch van Westerse naar Oosterse filosofie. Althans, ze ze doen een poging zich in een ander denkkader te verplaatsen en maken dat voel- en zichtbaar. Het is prettig dat Wunderbaum, naast de taal en de ratio, ook muziek, gevoel en ervaring introduceert als manier van reflecteren op nieuwe samenlevingen. Met alleen de ratio kom je er niet.
Het einde, daar op de kop van het Java eiland, is te mooi om weg te geven. Ik ging met een glimlach de nacht in.