Zaterdagavond 21 oktober opende de Belgische kunstenaar Jan Fabre ‘zijn’ expo ‘Het Vlot. Kunst is (niet) eenzaam’. Dat gebeurde op ludieke wijze in het stadion van KV Oostende met ‘A beautiful match between artists and curators’. De kunstenaars, waaronder personages als Goya, Da Vinci en een bebloede Van Gogh wezen de curatoren met 3-2 terug. Boze tongen in het publiek beweerden dat de uitslag ‘gescript’ zou zijn.
James Ensor
Aanvoerder Jan Fabre speelde onder rugnummer 0 als James Ensor, de belangrijke vernieuwer van de Belgische moderne kunst, in 1860 geboren in Oostende. Duizendpoot Fabre bedacht de voetbalwedstrijd omdat ze ‘alle betekenislagen van de tentoonstelling verenigt’.
Het Vlot is de tweede editie van de driejaarlijkse internationale tentoonstelling in en rond het Oostendse Mu.ZEE, Kunstmuseum aan zee. Centraal staat het vaartuig en zoektocht van de kunstenaar. Zoekt die naar schitterende afzondering, naar engagement of naar beide? De vraag wordt uitgelokt door Het Vlot van de Medusa (1818) van Théodore Géricault en Fabres eigen kunstenaarsvlot Kunst is (niet) eenzaam (1986).
Renbaanstallen en penthouses
De grote paradox? Kunstenaar Jan Fabre is nu zelf even de curator, samen met Joanna de Vos. 73 (inter)nationale kunstenaars worden door hem in Mu.ZEE gepresenteerd, waaronder Michaël Borremans, Luc Tuymans, Steve McQueen, Mike Figgis, Berlinde De Bruyckere, Linda Molenaar, Hans van Houwelingen, Jan Fabre en Alex van Warmerdam.
Niet alleen in het museum. Jan Fabre wil de stad ‘activeren’ en laten herontdekken op 22 externe locaties. Op en in kerken, renbaanstallen, parkjes, penthouses, stadhuis, Kursaal, zeilschepen en vijvers vind je installaties, schilderijen, video’s en performances.
Meer dan een geintje
Jan Fabres voetbalwedstrijd is overigens meer dan een geintje. Tegen Cultuurpers zei Fabre: ‘De kunstenaar die van de curator een ster maakt, die tijd is voorbij. Er is een nieuwe beweging, de kunstenaar moet centraal staan.’