Wat gebeurt er als originele en spannende makers en denkers het SPOT-LIVE programma vormgeven? Als een vooraanstaande filosoof, theatermaker of muzikant het podium mag vullen met debat, waar zou dit over gaan? Als zij je mogen inspireren met werk dat hen raakt, wat zouden ze laten zien? Laat je inspireren door drie curatoren die met je hun visie delen over wat er nu toe doet. Neem deze inspiratie mee in je werk en leven.
SPOT-LIVE is een nieuwe jaarlijks terugkerende bijeenkomst, als opvolger van het Congres Podium- kunsten. Spot-Live wordt georganiseerd in samenwerking met VSCD en NAPK.
De curatoren
Vol trots presenteren we u onze drie curatoren: Daria Bukvić (theatermaker), René ten Bos (Denker des Vaderlands) en Merlijn Twaalfhoven (componist). Deze drie disruptieve denkers en makers zullen ieder hun eigen programma vormgeven.
Ze brengen hun denkwereld dichterbij aan de hand van diepte-interviews, tonen hun favoriete kunstwerken en nodigen andere denkers en opiniemakers uit om met elkaar in gesprek te gaan over zaken die ertoe doen.
Daria Bukvić
‘Ik geloof sterk in de kritische, verbindende en emanciperende kracht van theater.’
Daria Bukvić is een rising star in de theaterwereld. Haar werk kenmerkt zich door de speelse en onconventionele manier waarmee ze beladen maatschappelijke thema’s te lijf gaat. Haar voorstellingen bereiken vaak een jong en divers publiek dat zelden naar het theater gaat. In Nobody Home (2014) maakte ze met drie acteurs een persoonlijk portret over vluchtelingenproblematiek. In haar versie van Othello (2018) voor Het Nationale Theater onderzoekt ze racisme en wit privilege in Shakespeare’s klassieker. Melk & Dadels (2018) geeft een ongeziene inkijk in de leefwereld van tweede generatie Marokkaans-Nederlandse vrouwen.
René ten Bos
‘Je moet ook altijd je vijand lezen, want die laat je zien waar je eigen denken zwak is of bekritiseerd kan worden’.
Hoe blijmoedig ook, complexiteit zal Ten Bos nooit schuwen. Daarom heeft hij een hekel aan moraalridders, volksverlakkers en andere mensen die menen voor alles een snelle oplossing te hebben. Dat wil niet zeggen dat hij tegen oplossingen is, integendeel zelfs, maar dat hij twijfelt aan oplossingen die geen oplossingen zijn. Hij twijfelt ook aan gladde meningen. Vandaar dat zijn denken vaak via kronkels, omwegen, zijpaden en vluchtroutes vorm krijgt. Noem het fijnzinnige oriëntatie in een absurde wereld. Noem het zwerven. Noem het meanderen. Noem het zedeloos.’
Merlijn Twaalfhoven
Ik zie hoe de wereld snakt naar meer visie en creativiteit bij de grote problemen die er zijn’.
Merlijn Twaalfhoven is componist en ontwerper van muziekprojecten op ongewone locaties. Hij werkte in natuurgebieden, vluchtelingenkampen, een zigeunergetto, de favela van Rio de Janeiro en in huiskamers van Oost Jeruzalem. Steeds doorbreekt hij bestaande grenzen tussen genres en stijlen en kiest actuele gebeurtenissen als onderwerp. Merlijn is een van de voorlopers van een beweging binnen de kunstwereld die stelt dat kunst niet alleen thuishoort in concertzalen en musea, maar haar plek moet innemen in de maatschappij. In zijn boek “Kunst in de Wereld”, pleit hij voor een directe verbintenis tussen kunst en de samenleving.