Als afronding van zijn rebranding introduceert het Amsterdam Museum een nieuwe visuele identiteit en de eerste versie van een nieuw digitaal platform. Beide projecten passen bij de ambities van het ruim 95 jaar oude stadsmuseum om zich te ontwikkelen tot een ‘museum van de toekomst’. De nieuwe merkidentiteit is voor het eerst zichtbaar in een campagne die ook de verhuizing aankondigt van het Amsterdam Museum naar de Amstel, waar het museum vanaf 5 maart een tijdelijk onderkomen vindt terwijl zijn hoofdlocatie de komende jaren grootschalig wordt gerenoveerd.
Amsterdam Museum
Het Amsterdam Museum, opgericht in 1926, vertelt de verhalen van de hoofdstad en beheert een collectie van ruim 100.000 objecten kunst en erfgoed. Het museum maakte de afgelopen jaren spraakmakende projecten als de digitale tentoonstelling ‘Corona in de Stad’, de talkshow AM Live en de grote meerstemmige tentoonstelling ‘De Gouden Koets’. In 2021 werd het Amsterdam Museum genomineerd voor de nationale Museumprijs. Vanaf 5 maart opent het museum de deuren van een geheel vernieuwde vleugel aan Amstel 51, waar het Amsterdam Museum de komende jaren tijdelijk is gehuisvest terwijl de hoofdlocatie aan de Kalverstraat grootschalig wordt gerenoveerd.
Nieuwe visuele identiteit
Voor de ontwikkeling van een nieuwe visuele identiteit selecteerde het Amsterdam Museum na een pitch Studio Sallali Vaverka, een recente samenwerking tussen grafisch ontwerpers Hamid Sallali en Isabelle Vaverka. In het verleden waren zij als ontwerpers (mede)verantwoordelijk voor cultuurmerken als AFK, Unseen en We Are Public. ‘’Onze nieuwe merkidentiteit bevat onder meer een nieuw logo, een nieuw typografisch systeem, een nieuw kleurenpalet en een beeldmerk gebaseerd op de Amsterdamse Andreas-kruizen. De identiteit wordt toegepast in campagnes, communicatiemiddelen en driedimensionaal in de vormgeving van bepaalde delen van de vernieuwde Amsterdam Museum-vleugel aan de Amstel,’’ zegt Maurice Seleky, hoofd Communicatie & Marketing van het Amsterdam Museum. ‘’De identiteit is gebaseerd op de nieuwe merkstrategie van het museum, met een missie die de nadruk legt op verbinden, naast de vier andere vernieuwde kernwaarden ‘Amsterdams’, ‘Open’, ‘Verhalend’ en ‘Relevant’.‘’
Nieuw digitaal platform
Tevens ontwikkelt het Amsterdam Museum een nieuw digitaal platform dat vandaag (maandag 28 februari) aan het einde van de dag wordt gelanceerd in samenwerking met digital design agency Bravoure, ook verantwoordelijk voor toonaangevende platforms als die van Paradiso, ITA en Amsterdam Dance Event. ‘’We ontwikkelen onze nieuwe digitale omgeving in verschillende fases. Nu presenteren we een relatief bescheiden eerste versie, later dit jaar lanceren we een uitgebreid platform,’’ zegt Seleky. ‘’De nieuwe identiteit en ons nieuwe digitale platform passen bij onze ambities om als museaal merk verbindend te zijn. Als netwerkmuseum zijn we verbindend tussen generaties, thema’s en disciplines. En vooral ook tussen mensen onderling. Samen bouwen we zo aan het ‘museum van de toekomst.’’
Zie voor de nieuwe website van het Amsterdam Museum www.amsterdammuseum.nl