KAZAL – Narrating Haitian Memories is een fotoproject dat de herinneringen aan de dictatuur van François Duvalier in Haïti traceert door naar de geschiedenis van Kazal te kijken.
Dit dorp ten noorden van Port-au-Prince, is de plek waar een traumatische gebeurtenis in de hedendaagse geschiedenis van het land plaatsvond, dat uit de officiële geschiedenis is gewist: het bloedbad van Kazal. In 1969 sloegen milities van het Duvalier-regime een boerenopstand in Kazal bloedig neer. Deze boeren protesteerden tegen de zware belastingen en het verbod op het gebruik van de rivier in hun dorp.
Drie jaar lang gingen zes fotografen van het Haïtiaanse collectief Kolektif 2 Dimansyon (K2D) in gesprek met de inwoners van Kazal over hun herinneringen aan plekken en gebeurtenissen. Ze troffen een bewogen geschiedenis aan die tot op de dag van vandaag nog niet is erkend.
Data: 27 mei – 1 juli 2022 (di – zo, 12:00 – 18:00)
Curator Nicola Lo Calzo
Kunstenaars : Kolektif 2 Dimansyon: Edine Célestin, Fabienne Douce, Reginald Louissaint Jr, Mackenson Saint Felix, Moïse Pierre, Georges H. Rouzier & Tessa Mars
Audio-opname: Dumas Maçon
Opening : 25 mei (17:00 – 19:00) – Open voor publiek.
ADRES
Oranje- Vrijstaatkade 71
1093 KS Amsterdam
Nederland
OPENINGSTIJDEN
di – zo
12:00 – 18:00
CONTACT
info@framerframed.nl
www.framerframed.nl
Binnen het project is fotografie de belangrijkste vorm in het vertellen van de herinnering. Tegelijkertijd kan fotografie, als getuigenis van het verleden, zowel inhoud als bron van historische kennis zijn; het activeert de herinnering aan een historisch feit en nodigt uit tot reflectie. Dit project onderzoekt echter ook hoe fotografie een fragmentarische, gedeeltelijke, subjectieve, en meerduidige getuigenis vormt.
De werken tonen een interpretatie van de werkelijkheid en het trauma die nooit helemaal te vatten zijn in de context van Haïti en een generatie na Duvalier. Deze presentatie van K2D’s KAZAL-project biedt tevens een extra perspectief op de vertelling van de herinnering door werk van de Haïtiaanse kunstenaar Tessa Mars. Mars onderzoekt de transformatieve strategieën voor overleving, verzet, empowerment en heling die het maken van afbeeldingen en het vertellen van verhalen ons kunnen bieden.
Kolektif 2 Dimansyon (K2D), opgericht in oktober 2014, bestaat uit journalisten, fotografen en filmmakers uit Haïti. K2D is opgericht met de wens om de Haïtiaanse media en artistieke veld te verrijken met een alternatief gebruik van beeldende kunst.
Nicola Lo Calzo (1979) is een Italiaanse fotograaf, queer kunstenaar en PhD-onderzoeker. Na zijn studie architectuur richtte hij zich op de fotografie. Zijn fotografische praktijk en onderzoek richt zich op vragen rond erfgoed, kolonialiteit en identiteit. Momenteel is hij bezig met een langlopend fotografisch onderzoeksproject naar de herinneringen aan de slavenhandel en slavernij, hun verzet en afschaffing.
Georges Harry Rouzier (1984) studeerde aanvankelijk architectuur, maar legde zich later toe op fotografie. Hij werkt samen met de pers en internationale NGO’s. Hij is oprichter van FOTOPAKLE en woont in Port-au-Prince. Zijn werk over de Haïtiaans-Dominicaanse grens werd gepresenteerd in Limoges en op het Photoreporter Festival.
Réginald Louissaint Junior (1986) is een Haïtiaanse fotograaf, geboren in Port-au-Prince. Na zijn studie taalkunde heeft hij zijn focus verlegd naar fotografie, met speciale aandacht voor nieuwsberichten. Zijn werk “Les hôtels de luxe” en “Grand Rue” is uitgegeven door Fokal. In 2015 was hij resident aan de Ecole Nationale Supérieure de la Photographie d’Arles.
Tessa Mars (1985) is een Haïtiaanse beeldend kunstenaar, geboren en getogen in Port-au-Prince. Ze voltooide in 2006 een bachelor beeldende kunst aan de Rennes 2 University in Frankrijk, waarna ze terugkeerde naar Haïti om daar te wonen en te werken. In haar werk beschouwd Mars het vertellen van verhalen en het maken van beelden als transformatieve strategieën voor overleving, verzet, empowerment en genezing. Met haar schilderijen en werken van papier-maché onderzoekt Mars onderwerpen als gender, geschiedenis, tradities en daagt ze dominante verhalen uit die de ervaring van mensen in de “marges” willen vereenvoudigen en afvlakken.