Yemi Alade. Wat een vrouw. Nooit van gehoord, tot 3 juni, de opening van de jubileumeditie van het Holland Festival. Ze was een van de gasten van Angelique Kidjo, de in Benin geboren Afrikaanse zangeres die dit jaar een van de twee associate artists is van ’s lands meest prestigieuze festival. En Yemi Alade, ster uit Nigeria, gooide haar volle en uiterst soepele gewicht in de strijd om een uitverkocht Theater Carré uit de stoelen te krijgen. Het lukte meerdere keren deze avond, iets wat ik nog nooit heb meegemaakt bij deze doorgaans nogal deftige bijeenkomst.
#Showtime with the Queen mother @angeliquekidjo 👑 pic.twitter.com/OJitsj82jQ
— ✊🏾 yemialade (@yemialadee) June 3, 2022
Niet iedereen had op een dansfeest gerekend. Menig avondjurk op leeftijd zat verstijfd in de stoel, hier en daar gierde een gehoorapparaat in overdrive vanwege de nogal luide beats van de vierkoppige begeleidingsband van Kidjo. Het mocht de pret niet drukken, integendeel. De opvallend jeugdige en kleurrijke zaal had duidelijk zin in een feestje, en dat werd het dus ook.
Diep onder de indruk
Kidjo had gasten uitgenodigd, waarbij Jeangu Macrooy de Nederlandse bijdrage mocht leveren. De boomlange songfestivalkandidaat (23ste in 2021) kwam in het begin wat schuchter over, net als de Beninse zangeres Zeynab Abib, die ook nogal onder de indruk leek van die grote volle zaal, en daardoor wat minder goed contact legde.
Ghetto Boy en Blue Lab Beats uit Londen hadden daar minder moeite mee, al leek de zanger ook te hebben gedaan wat meer artiesten doen die in Amsterdam komen, waardoor zijn eerste noten leken te zijn achtergebleven in een van de koffiehuizen die de hoofdstad rijk is.
Blazers en strijkers
Het mocht de pret niet drukken, sterker nog, Angelique Kidjo wist met haar ontwapenende podiumaanwezigheid iedereen op de been te krijgen. Haar reputatie is ook enorm. Ze geldt als de koningin van de Afrikaanse popmuziek en die naam maakte ze goed waar, ook al klonk de band wat minder helder en strak dan je zou wensen. Dat was meer een kwestie van afstelling van de geluidsinstallatie dan van de kwaliteit van de muzikanten, want die was uitstekend.
Wel jammer dat er niet meer uit de kast was getrokken aan blazers, een enkele strijker en live backing vocals. Nu klonken die waar nodig als sample, en dat was een lichte smet op dit jubileumfeest.
Regering afwezig bij staatsbezoek
Ook jammer was de afwezigheid van het Nederlandse koningshuis, bij dit koninklijke bezoek uit Benin. Dat Mark Rutte liever naar de 3J’s gaat dan naar een overweldigend Afrikaans popconcert als dit, wisten we al, maar Maxima werd toch een beetje gemist. Mogelijk maken ze dit later nog goed, maar dan hebben ze dit wel mooi laten lopen.
Het zij zo. Het doet niet af aan het feest waarmee het Holland Festival op deze 75ste verjaardag zijn jeugd leek te herwinnen.
Het wordt een leuke maand, deze juni in Amsterdam.