Ga naar de inhoud

Sami Yusuf overweldigt afgeladen Concertgebouw met filmisch muziekspektakel

Het is nogal wat, wat Sami Yusuf meeneemt op het podium: zijn eigen begeleidingsgroep van doorgewinterde profs, de hemelse stemmen van Cappella Amsterdam en de traditioneel mediterrane klanken van het Amsterdams Andalusisch Orkest. Samen levert dat een geluidservaring op die beweegt van kalme vijvers met een klaterend fonteintje, tot droge steppenwind, woeste baren en overdonderend gebergte. Er kan moeiteloos een film gemaakt worden waarin de muziek van Sami Yusuf de hoofdrol speelt.

Op 6 juni, in een tot de nok gevuld Concertgebouw, ging Yusuf’s nieuwste werk eindelijk live in première, nadat  het eerder, in 2020, wegens Corona beperkt bleef tot een enkele opname, gemaakt door alle muzikanten in de isolatie van hun eigen studio. Die opname, diep ontroerend, nog steeds, werd inmiddels meer dan een half miljoen keer bekeken. Van die honderdduizenden kijkers kwamen er dus vele honderden naar Amsterdam om het nu in het echt mee te maken. Het Holland Festival kreeg reserveringen binnen uit minstens 45 landen, zo ver rijkt de roem van deze Britse componist en zanger, met roots in Azerbeidzjan.

Van hoofddoek tot dik in de lak gezette influencer, van bejaard tot jong en in nogal wat kleuren van de regenboog oogde de publieksruimte van het Concertgebouw als een feest van culturele verbroedering, precies zoals de titel van het nieuwe werk van Yusuf luidt: When Paths Meet (Als wegen elkaar ontmoeten).

Verbinding

Het was allemaal verbinding en liefde, religie met God en Allah tegelijk: soefisme in optima forma, dus waren er ook links in de muziek met Chinese meditatie. Yusuf haalt zijn inspiratie uit alle landen rond de Middellandse Zee en verder naar het oosten. Daarom herkende ik – op zoek naar referentiepunten, noem maar eens een gemeenplaats – een akoestische Vangelis, een oosters getinte Carmina Burana en Arabische flamenco. Dan hebben we het dus over wereldmuziek in optima forma.

Het is ook muziek die je van je sokken blaast met meerstemmige koren, virtuoos slagwerk en de kracht van de door heel veel instrumenten tegelijk vastgehouden eenstemmige melodie. Een warm bad dus, dat op momenten de zaal in vervoering bracht.

Daar hebben we in deze verwarrende tijden best behoefte aan.

Wijbrand Schaap

Cultuurjournalist sinds 1996. Werkte als toneelrecensent, columnist en verslaggever voor Algemeen Dagblad, Utrechts Nieuwsblad, Rotterdams Dagblad, Parool en regionale kranten via de Geassocieerde Pers Diensten. Interviews voor TheaterMaker, Theaterkrant Magazine, Ons Erfdeel, Boekman. Podcastmaker, experimenteert graag met nieuwe media. Cultuurpers heet het geesteskind dat ik in 2009 op de wereld zette. Levenspartner van Suzanne Brink huisgenoot van Edje, Fonzie en Rufus. Zoek en vind mij op Mastodon.View Author posts

Klein Lidmaatschap
175 / 12 Maanden
Speciaal voor organisaties met een omzet  of subsidie van minder dan 250.000 per jaar.
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
5 proefabonnementen op de nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten over ons beleid
Inzage in de financiën
Exclusieve archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Eigen mastodon account op onze instance
Cultureel Lidmaatschap
360 / Jaar
Voor culturele organisaties
Geen storende banners
Een premium Nieuwsbrief
10 proefabonnementen op de nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten
Inzage in financiën
Exclusieve archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Eigen mastodon-account op onze instance
Samenwerking
Privé Lidmaatschap
50 / Jaar
Voor natuurlijke personen en zzp’ers.
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten over ons beleid
Inzage in de financiën
Exclusieve archieven
Eigen mastodon account op onze instance
nl_NLNederlands