Meteen naar de inhoud

Gouden theaterformule trekt onbereikbaar publiek – Honderden studenten bij theaterserie Huize Enschede

DIT IS EEN PERSBERICHT

Culturele organisaties met een klein of groot lidmaatschap kunnen hun persberichten onverkort door (laten) plaatsen op onze site. Ook meedoen? Word lid, als instelling.

Hoe krijg je jonge mensen in je zaal? Vrijwel ieder theater worstelt met die vraag. Bran Remie (35), programmeur en theatermaker bij Wilminktheater en Muziekcentrum Enschede, lukt het. Met de online en offline theaterserie Huize Enschede, over het studentenleven in die stad.

Studenten zijn moeilijk naar het theater te krijgen. Theaters doen hun best, met gerichte marketing en speciale acties voor jongeren, maar toch is de stap om een voorstelling te bezoeken voor velen te groot. Het zit niet in hun systeem. Bovendien bestaan er nog veel vooroordelen over theater; die zouden ‘stoffig’ en ‘elitair’ zijn. Zo blijven studenten onwetend over wat het theater kan bieden.

Remie besloot daarom een theaterserie te maken die direct aansluit bij de belevingswereld van studenten. Hij ging daarvoor naar tientallen studentenhuizen in Enschede en haalde honderden verhalen op die hij verwerkte tot een theaterserie van vier afleveringen, geregisseerd door Anne de Blok. Met harde studentengrappen, een energieke stijl en een serieuze ondertoon doet Huize Enschede denken aan De Lullo’s en Feuten.

Pranks en prestatiedruk

De kracht van Huize Enschede zit in de herkenning: het script bevat talloze verwijzingen naar specifieke studentenhuizen. Zo wordt gerefereerd aan de proost van bepaalde huizen (“Huize Hubertus, hebbes!”), zijn items uit bestaande woonkamers in het decor verwerkt (zoals de stropdassenlamp van Huize Chop) en komen waargebeurde anekdotes voorbij. Enschede heeft een sterke huizencultuur en er worden onderling veel grappen uitgehaald.

Zo werd Huize ’t Pott, een witte studentenvilla, door een rivaliserend huis ’s nachts roze geverfd. “De pranks zijn welkom materiaal voor het script,” zegt Remie. “Maar Huize Enschede bestaat zeker niet alleen uit grappen. Ik wil vooral laten zien wat de prestatiecultuur met studenten doet.” Dat doet Remie aan de hand van een spannend plot over een groot studentenfeest dat uit de hand loopt wanneer een hoogleraar het feest bezoekt.

Run op kaarten

Het concept is populair onder studenten. Alle voorstellingen zijn uitverkocht en ook online worden de afleveringen goed bekeken door kijkers uit het hele land. Voor veel studenten is het de eerste keer dat ze het theater bezoeken, en nu al zijn ze geïnspireerd geraakt om vaker naar het theater te gaan. “Studenten vragen me om tips waar ze met hun huisgenoten naar toe kunnen gaan,” aldus Remie.

Huize Enschede-biertje

Na afloop van de voorstelling is er een afterparty in de foyer, waar een speciaal voor de voorstelling gebrouwen Huize Enschede-biertje wordt gedronken. Er is een dj en er tredenbands op, met als hoofdact singer- songrwiter Chris Egbers, die de soundtrack voor Huize Enschede schreef: Lost in Space.

Goed om te weten Goed om te weten

Huize Enschede speelt op 24 oktober en 7, 14 en 21 november in theater De Kleine Willem in Enschede. Kijk op www.huize-enschede.nl voor meer informatie.

Acteurs: Lara Roozemond, Danny Westerweel, Jelmer de Groot, Willianne Liemborg, Ruben Brinkman en Anne Verhart
Regie: Anne de Blok
Script: Bran Remie

een van onze leden

Leden van Cultuurpers zijn voor een klein bedrag per maand of per jaar mede-eigenaar van onze coöperatie, en mogen in voorkomende gevallen ook inhoudelijk bijdragen aan de site. Voor leden met een instellingslidmaatschap bieden we de mogelijkheid om hun persberichten onverkort door te plaatsen. Ook lid worden? Dat kan. Kijk op deze paginaBekijk alle berichten van deze auteur

Privé Lidmaatschap (maand)
5 / Maand
Voor natuurlijke personen en ZZP’ers.
Geen storende banners
Een speciale nieuwsbrief
Eigen mastodon-account
Toegang tot onze archieven
Klein Lidmaatschap (maand)
18 / Maand
Voor culturele instellingen met een omzet/subsidie van minder dan 250.000 euro per jaar
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
Al onze podcasts
Eigen Mastodonaccount
Toegang tot archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Extra aandacht in berichtgeving
Groot Lidmaatschap (maand)
36 / Maand
Voor culturele instellingen met een omzet/subsidie van meer dan 250.000 euro per jaar.
Geen storende banners
Een speciale nieuwsbrief
Eigen Mastodonaccount
Toegang tot archieven
Deel persberichten met ons publiek
Extra aandacht in berichtgeving
Premium Nieuwsbrief (substack)
5 proefabonnementen
Al onze podcasts

Betalingen geschieden via iDeal, Paypal, Creditcard, Bancontact of Automatische Incasso. Wilt u liever handmatig betalen, op basis van een factuur vooraf, rekenen we 10€ administratiekosten

*Alleen bij een jaarlidmaatschap of na 12 maandelijkse betalingen

nl_NLNederlands