Meteen naar de inhoud

We zijn allemaal vloeibaar. Aluin maakt in Metamorfosen II voelbaar hoe troostrijk dat is

Marietje d’Hane Scheltema, haar naam zij geprezen. Wat vond ik haar vroeger oubollig met haar keurige rijmpjes waarmee ze klassiek Griekse en Romeinse drinkgelagen wist om te zetten naar Kralings-keurige bakvispartijtjes. En wat kon ik het dus mis hebben. Want wat werkt haar vertaalwerk van Ovidius’ Metamorfosen goed in de handen van de mensen van Aluin. Gisteren was de première van een voorstelling die op tour gaat langs scholen waar nog les wordt gegeven in de klassieke talen, en de dames en heren gymnasiasten krijgen iets heerlijks voorgeschoteld.

Wat ik vroeger niet las in d’Hane Scheltema’s vertalingen maakt regisseur Erik Snel hoorbaar. Zijn twee acteurs, Boris van Bommel en Maxime Vandommele, maken het moeiteloos voelbaar. Dat doen ze met geen ander hulpmiddel dan hun stem en hun lijven. Geen gedoe met kostuums en decors, op een enkel geel jasje na. Meer heb je niet nodig om een serie oeroude verhalen tot leven te brengen.

Shapeshifters

Aan Ovidius, een dichter die dik tweeduizend jaar geleden leefde, hebben we veel te danken. Zijn gedicht ‘Metamorfosen’ vlindert door de klassieke mythologie van goddelijke willekeur en menselijke hoogmoed. Het seriële werk leverde ons – onder veel meer –  de verhalen op over de Minotaurus, Narcissus en Pyramus en Thisbe. Uitgangspunt is dat we allemaal ‘shapeshifters’ zijn. Wat sterft, verschijnt weer levend in een andere vorm, op een andere plaats. Daarmee is deze serie met soms gruwelijke en hartbrekende scènes vooral troostrijk.

Eerder dit jaar nam de veelgeplaagde Nijmeegse jeugdtheatergroep Kwatta afscheid van het publiek met een prachtig vormgegeven en zeer muzikale bewerking van de Metamorfosen. Schitterend en ook triest, maar in alles onvergelijkbaar met deze versie van Aluin, die meer nadruk legt op de troost die we kunnen ontlenen aan het feit dat niets vergaat, maar alles verandert.

Speels

Boris van Bommel en Maxime Vandommele nemen je als kijker mee zonder ook maar één moment hun volwassen speelsheid los te laten. Geen centimeter overdrijving en volkomen transparant laten ze je delen in hun eigen fascinatie met de verhalen. Zo veranderen ze van vorm en karakter met niet meer dan een enkel woord, een enkel gebaar. Deze no-nonsense aanpak is een kenmerk van het werk van regisseur Erik Snel die met deze voorstelling echt een voorlopige kroon zet op 30 jaar werken aan de beste toon voor het actueel maken van de klassieken.

En actueel is en blijft Ovidius, want zijn werk ging in de eerste eeuw van onze jaartelling al over gender issues, al waren het toen geen issues, maar was het vloeibare van alles, dus ook van wat man of vrouw was, een gegeven. In de voorstelling van Aluin komt het in een bijzin langs, zonder enige nadruk, alleen maar om aan te geven dat dingen waar wij ons nu druk over maken, al zo oud zijn als, ik zal het maar zeggen: de weg naar Kralingen.

Met dank aan Marietje. Van het Erasmiaans.

Goed om te weten Goed om te weten
Metamorfosen II van Aluin is vooral bedoeld voor scholen. Openbare voorstellingen kun je vinden op de site van Aluin

Waardeer dit artikel!

Als je dit artikel waardeert en je waardering wilt laten blijken met een kleine bijdrage: dat kan! Zo help je onafhankelijke journalistiek in stand houden. Laat je waardering blijken met een kleine donatie!

donatie
Doneer

Waarom doneren?

We zijn ervan overtuigd dat goede onderzoeksjournalistiek en deskundige achtergrondinformatie essentieel zijn voor een gezonde cultuursector. Daar is niet altijd plek en tijd voor. Cultuurpers wil die ruimte en tijd wel bieden, en voor iedereen GRATIS toegankelijk houden! Of je nu rijk bent, of arm. Dankzij donaties van lezers zoals jij kunnen we blijven bestaan. Zo bestaat Cultuurpers al sinds 2009!

Je kunt ook lid worden, dan zet je je eenmalige donatie om in blijvende steun!

Wijbrand Schaap

Cultuurjournalist sinds 1996. Werkte als toneelrecensent, columnist en verslaggever voor Algemeen Dagblad, Utrechts Nieuwsblad, Rotterdams Dagblad, Parool en regionale kranten via de Geassocieerde Pers Diensten. Interviews voor TheaterMaker, Theaterkrant Magazine, Ons Erfdeel, Boekman. Podcastmaker, experimenteert graag met nieuwe media. Cultuurpers heet het geesteskind dat ik in 2009 op de wereld zette. Levenspartner van Suzanne Brink huisgenoot van Edje, Fonzie en Rufus. Zoek en vind mij op Mastodon.Bekijk alle berichten van deze auteur

Privé Lidmaatschap (maand)
5 / Maand
Voor natuurlijke personen en ZZP’ers.
Geen storende banners
Een speciale nieuwsbrief
Eigen mastodon-account
Toegang tot onze archieven
Klein Lidmaatschap (maand)
18 / Maand
Voor culturele instellingen met een omzet/subsidie van minder dan 250.000 euro per jaar
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
Al onze podcasts
Eigen Mastodonaccount
Toegang tot archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Extra aandacht in berichtgeving
Groot Lidmaatschap (maand)
36 / Maand
Voor culturele instellingen met een omzet/subsidie van meer dan 250.000 euro per jaar.
Geen storende banners
Een speciale nieuwsbrief
Eigen Mastodonaccount
Toegang tot archieven
Deel persberichten met ons publiek
Extra aandacht in berichtgeving
Premium Nieuwsbrief (substack)
5 proefabonnementen
Al onze podcasts

Betalingen geschieden via iDeal, Paypal, Creditcard, Bancontact of Automatische Incasso. Wilt u liever handmatig betalen, op basis van een factuur vooraf, rekenen we 10€ administratiekosten

*Alleen bij een jaarlidmaatschap of na 12 maandelijkse betalingen

nl_NLNederlands