Jameszoo wilde uit zijn muziek verdwijnen. Dat is compleet mislukt, zegt hij zelf. Maar wat een glorieuze mislukking. Hij ontwikkelde een instrument dat niet alleen zelfspelend is, maar ook improviseert en communiceert met live spelende musici. Zij laten zich door de niet-bestaande solist uitdagen tot een onvoorspelbaar muzikaal spel.
Elektroakoestisch worstelen
Asko|Schönberg en Slagwerk Den Haag gaan een samenwerking aan met de Bossche producer Jameszoo. Hij heeft een algoritmisch muzikaal brein ontwikkeld dat een piano bespeelt én reageert op de meestermusici van de ensembles. Een autonoom instrument tussen de musici, een soort disklavier 2.0.
En Jameszoo zelf, verbaasde god in zijn eigen klankuniversum, bestookt de musici met de noten die hij voor hen schreef en waar hij kan met zijn elektronica. Een uniek staaltje elektroakoestisch worstelen om nooit te vergeten.
Resultaat steeds anders
Mitchel van Dinther, alias Jameszoo, heeft een internationale reputatie als dj en producer van experimentele elektronische jazz. De muziek die hij schrijft is niet onder één noemer te vatten. Van Dinther omschrijft het zelf als ‘iets tussen jazz en hedendaags in’.
Op zijn laatste album, Blind (2022), legt hij zich toe op instrumenten die door middel van zelflerende algoritmes zichzelf bespelen. Dat idee werkte hij voor dit project verder uit tot een plan om een niet-bestaande solist écht op het podium te brengen, waar de musici vervolgens op reageren. Om dat concept te laten werken heeft Van Dinther samen met machine learning-onderzoekers een algoritme ontwikkeld dat de robotpiano of disklavier in staat stelt om autonoom te beslissen welke noten hij speelt. Daardoor is het klinkende resultaat steeds anders. Jameszoo’s gerobotiseerde piano staat in de traditie van de pianola-etudes van Conlon Nancarrow: muziek die voor mensen vaak fysiek onmogelijk te spelen is. Maar, voegt hij er nadrukkelijk aan toe, ‘ik wil het menselijk houden, de techniek erachter is niet zo interessant’.
Visueel
Er wordt een podiumbeeld ontwikkeld door scenograaf, decor- en lichtontwerper Theun Mosk dat de interactie tussen de non-existent soloist en de musici visueel ondersteund. Mosk, bekroond met de Charlotte Köhler Prijs en de Prosceniumprijs voor zijn wezenlijke bijdrage aan het Nederlandse toneel, werkt o.a. met Boukje Schweigman, Michel van der Aa, Robert Wilson, English National Opera, Design Museum Den Bosch, David Mitchell en het Nederlands Dans Theater. Hij maakte ook het toneelbeeld voor de succesvolle uitvoering van Reich/Richter door Asko|Schönberg afgelopen voorjaar.
‘Blind’ for non-existent soloist and ensemble
Door: Asko|Schönberg, Jameszoo’s Blind Group, Slagwerk Den Haag, Jameszoo electronics, Theun Mosk/Ruimtetijd podiumbeeld
Herfsttour:
4 okt Rotterdam, De Doelen – première
14 okt Den Haag, Korzo
19 okt Amsterdam, Muziekgebouw
1 nov Groningen, Sounds of Music
9 nov Den Bosch, November Music
Asko|Schönberg, Slagwerk Den Haag & Jameszoo present ‘Blind’ – Asko Schönberg (askoschoenberg.nl)
“Ik wil het menselijk houden” – Asko Schönberg (askoschoenberg.nl)