Wereldpremière van de jonge componist Thomas van Dun geschreven in opdracht van Asko|Schönberg, meesterpianist Pierre-Laurent Aimard in het Pianoconcert van György Ligeti en Unsuk Chin vindt haar inspiratie op straat.
In 2008 en 2009 bezocht de Koreaanse componiste Unsuk Chin Hongkong en Guangzhou. De sfeer van de oude woonwijken met hun smalle, kronkelende steegjes, marktplaatsen en voedselverkopers deed haar denken aan het Seoul van haar jeugd, waar rondtrekkende straatartiesten voor reuring zorgden met dans en muziek. In Gougalōn transformeerde Chin die herinneringen tot een theatrale partituur, waarin zij het ensemble voor armetierig straatorkestje laat spelen. De slagwerkers bedienen zich onder meer van lege flessen en conservenblikken. Ook voor haar kamerorkestwerk Graffiti liet Chin zich inspireren door de straat. In het driedelige werk voor kamerorkest overlappen klanklagen elkaar als tags en pieces in een graffiti-schildering.
Van Chins leermeester György Ligeti klinkt het magistrale Pianoconcert, met als solist niemand minder dan Ligeti-specialist Pierre-Laurent Aimard.
De gloednieuwe compositie Rocailles de l’après-vie…*) van de Nederlandse componist Thomas van Dun toont verwantschap met het werk van Ligeti en diens gebruik van uitgestrekte klankvelden en wolken van klank-texturen. Van Dun liet zich voor dit stuk inspireren door twee fascinaties: de ruimte en de oneindigheid van het heelal en de weelderige versieringen van de rococo-stijl. Van Dun schreef zijn werk in opdracht van Asko|Schönberg
*) Tot stand gekomen met steun van Fonds Podiumkunsten en Stichting Reinbert de Leeuw
Þ Rondom Unsuk Chin – ZaterdagMatinee – Asko Schönberg (askoschoenberg.nl)
za 28 okt – 14:15, Het Concertgebouw, Amsterdam