Ga naar de inhoud

Waarom Antwerpen voorloopt op Nederlandse cultuur: Dropa House

De opnamestudio en residentieplek van de Antwerpse Sound In Motion/SIM in aanbouw is waarom de Belgische cultuursector op een belangrijk punt mijlenver voor ligt op die van Nederland. Toverwoord is: residentie.

Do It Yourself

Vanuit Antwerpen bestookt het koppel Christel en Koen, allebei gemarineerd in het DIY-gedachtegoed van de punk, al sinds jaar en dag stad en wereld met concerten onder de naam Oorstof. Dit doen ze onder andere in de zalen Rataplan en De Studio (voormalig onderkomen van de vermaarde theateropleiding Studio Herman Teirlinck). Sinds enige tijd werkt SIM ook samen met de gelijkaardige concertorganisatie Klankhaven, een indie platform. In Nederland is Oorstof regelmatig te genieten in zalen als Paviljoen Ongehoorde Muziek in Eindhoven en OCCII in Amsterdam.

Netwerk

Met straffe regelmaat verschijnen er doorgaans schitterende releases op het eigen label van SIM, Dropa Disc. Het jaarlijkse zomerfestival Summer Bummer, tegenwoordig in muziekcentrum Trix, komt ook uit de koker van de onvermoeibare Koen en Christel. Onder de vlag Visitations organiseert SIM daarnaast internationale residenties voor musici uit voornamelijk de improvisatiehoek. Hun netwerk is immens en intens. Een voorbeeld: toen Kim Gordon (bassiste van Sonic Youth) enige huwelijksperikelen aan het verwerken was, logeerde ze bij het koppel in het vorige onderkomen van Sound in Motion. Van de jongere generatie interessante makers noem ik hier bassiste Farida Amadou en harpiste Ann Eysermans.

The House That SIM Built*

Nu gaat het dan eindelijk open: Dropa House, een splinternieuwe ‘coöperatieve’, waar vanuit al deze activiteiten een natuurlijk startpunt zullen krijgen. Dropa House is een opnamestudio, 4 logeerplekken, ruime keuken en living plus woonruimte voor Christel en Koen zelf, en nog een bewoner boven het complex. Hier krijgt de vleugel van wijlen Fred van Hove (het Belgische en internationale equivalent van wijlen Misha Mengelberg, red.) haar finale bestemming. Zoals het hoort: eerst was er het instrument, daarna volgde de plek.

Rust in de akoestiek

Na al veel over het voorbereidend werk gehoord te hebben zag ik afgelopen vrijdagavond hoe ver gevorderd Dropa House al is. Dit ondanks de milde lamentaties die je tussen de regels door kunt waarnemen bij Christel en Koen (variaties op de wijs: nieuwbouw is altijd duurder dan gedacht). Toch past hier alleen maar een grondig enthousiasme: Dropa House is op de menselijke maat bedacht en gerealiseerd, strak maar niet kil-postmodern architectonisch. En vooral: iedere ruimte heeft een rust in de akoestiek die nu al weldadig aanvoelt. ‘Geluidsabsorberend beton in zowel muren als plafonds, de vloer reflecteert een beetje en natuurlijk de ramen, maar het middagconcert in de living met o.a. Ann Eysermans en accordeonist Stan Maris vandaag overtrof al al onze verwachtingen’, aldus een opgetogen Koen wanneer hij mij een rondleiding geeft.

Plaats de microfoon juist

Verder verheugend nieuws is dat – mocht je nog denken bij het woord ‘opnamestudio’ aan The Police en The Rolling Stones in de Hilversumse Wisseloord Studio’s (een complex van vele miljoenen) – they do things differently here bij de mensen van Sound in Motion. Met een straffe laptop, een zogenaamde DAW (‘Digital Audio Workstation’) en wat goede microfoons, vooral juist geplaceerd, kun je al heel veel bereiken. De eerste aanvraag van een gekend hedendaags muziekensemble bereikte al het kantoor in opbouw van Dropa House. Het bewijst de vitale potentie van deze plek.

Royaal licht

Bij iedere ruimte verwonder je je over de elegante balans tussen praktisch en esthetisch, een balans die consequent is doorgevoerd tot in de vierkante centimeters. De vier slaapplekken voor de internationals lijken misschien wat kloostercelachtig, maar dan moet je even kijken naar het plafond, waarin listig boven de vierkante dakramen lichtkoepels zijn geplaceerd, waardoor de lichtopbrengst magistraal is. Voor de musicus met jetlag is er een met afstandsbediening bedienbare verduistering voor het dakraam.

High End

Nog meer goed nieuws: hoewel de jaren van bouwen momenteel een klein beetje aan de twee zijn af te zien, regeert de opperbeste spirit. Het vergt geen luchtfietserij om te weten dat Dropa House er gewoon gaat komen, hoewel aanvullende financiering om het helemaal high end te maken natuurlijk altijd welkom is. Maar dat hun residentie- en opnamekalender zwaar bevraagd zal zijn behoeft geen enkel betoog. Gezien hun nu al internationale netwerk heeft Dropa House alles in zich om een cruciale speler te worden in het veld van de avontuurlijke muziek.

*Impulse! is het legendarische (hier past geen ander woord) label waarop John Coltrane zijn droom A Love Supreme mocht waarmaken. De Amerikaanse jazzhistoricus Ashley Kahn schreef over het wonderlijke Impulse! label de pageturner The House that Trane Built (2006). Voordat Impulse! tot leven kwam was het gebruikelijk dat het label (de major) alle macht had over wat en hoe er werd opgenomen. De oprichters van Impulse! draaiden dat om en vroegen aan de artiest hoe zij het eigenlijk hebben willen. Precies zoals team Sound in Motion pleegt te werken, en helaas een zeldzaamheid in de muziekbiz.
Op 8 februari is de volgende aflevering van Oorstof, in Rataplan Antwerpen. Participeren en investeren in Dropa House doe je via deze link.

Waardeer dit artikel!

Blij met dit verhaal? Laat je waardering blijken met een kleine bijdrage! Zo help je onafhankelijke cultuurjournalistiek in stand houden. (Zie je geen knop hieronder, gebruik dan deze link: donatie!)

Vlot doneren
Doneer

Waarom doneren?

We zijn ervan overtuigd dat goede onderzoeksjournalistiek en deskundige achtergrondinformatie essentieel zijn voor een gezonde cultuursector. Daar is niet altijd plek en tijd voor. Cultuurpers wil die ruimte en tijd wel bieden, en voor iedereen GRATIS toegankelijk houden! Of je nu rijk bent, of arm. Dankzij donaties van lezers zoals jij kunnen we blijven bestaan. Zo bestaat Cultuurpers al sinds 2009!

Je kunt ook lid worden, dan zet je je eenmalige donatie om in blijvende steun!

Jaïr Tchong

Voorheen cultuurjournalist en muziekprogrammeur (Tolhuistuin, Melkweg) in Nederland. Sinds 1 december 2019 programmator muziek voor Kunstencentrum KAAP. KAAP organiseert twee jaarwerkingen in Brugge en Oostende. In Oostende in een eigen venue aan zee, in Brugge nomadisch doorheen de stad en met partners zoals Concertgebouw Brugge, Cactus, CC Brugge en De Republiek. KAAP organiseert ook festivals: Push the Button, Dansand, Jazz Brugge en AMOK.View Author posts

Klein Lidmaatschap
175 / 12 Maanden
Speciaal voor organisaties met een omzet  of subsidie van minder dan 250.000 per jaar.
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
5 proefabonnementen op de nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten over ons beleid
Inzage in de financiën
Exclusieve archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Eigen mastodon account op onze instance
Cultureel Lidmaatschap
360 / Jaar
Voor culturele organisaties
Geen storende banners
Een premium Nieuwsbrief
10 proefabonnementen op de nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten
Inzage in financiën
Exclusieve archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Eigen mastodon-account op onze instance
Samenwerking
Privé Lidmaatschap
50 / Jaar
Voor natuurlijke personen en zzp’ers.
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten over ons beleid
Inzage in de financiën
Exclusieve archieven
Eigen mastodon account op onze instance
nl_NLNederlands