Ga naar de inhoud

Wendell Jaspers en Lotte Dunselman schitteren in (voorlopig) laatste van Madeleine Matzer

Kwantumverstrengeling, supersymmetrie. De nerd in mij kon niet om het mysterie van de kosmische tweelingen heen, die op honderden miljarden lichtjaren afstand van elkaar toch tegelijk elkaars staat overnemen als een ervan gezien wordt. Of zoiets. In Bloedzus, het nieuwste stuk van Matzer, zijn het geen miljarden parsecs, maar een Atlantische Oceaan en 17 jaar leven die twee identieke zussen tussen zich in hebben liggen. Zonder dat het ze is gelukt om echt uit elkaar te groeien. 

Bloedzus is de laatste regie van Madeleine Matzer als artistiek leider van het gezelschap dat ze twintig jaar geleden oprichtte. In die tijd heeft de Bossche theaterclub een heel eigen plek in het landelijke theateraanbod verworven: kleine stukken over soms grote drama’s, een vrouwelijke blik op de wereld en altijd dicht bij het publiek. Theater om van te houden, kortom. 

Erfelijkheid

De tekst van de voorstelling is van Maaike Bergstra. De tweeling die centraal staat in Bloedzus is na een jeugd in identieke kleren van elkaar weggevlucht, mede vanwege de pijnlijke dood van hun dominante moeder. Hun levens gingen elk een eigen kant uit, ook aan weerszijden van het denken over gezondheid. De één werd medicus, de ander zocht het in natuur en voeding. 

Maar hoezeer ze ook niets meer met elkaar te maken hebben, er is te veel dat hen samenbindt. Dat heeft met erfelijkheid te maken, met het schrijftalent dat ze delen,  maar ook met het kind van de een dat contact zoekt met de kinderloze ander, de geheimen die ze elk op hun eigen manier voor elkaar verborgen willen houden en de genezing die de een voor de ander met zich meedraagt. 

In vitro

Enfin; ‘a lot going on on this plate’ zeggen ze dan bij Masterchef, en het moet gezegd: schrijver Bergstra stopte het stuk zo barstensvol lijnen dat je ervoor moet waken om niet alleen met die lijnen bezig te zijn. Dat je zelfs de mooie vondst van vormgever Sanne Danz, die een stereoscopische opname als achterdoek inzet, nog dieper gaat duiden: want we zien een verdubbelde opname van de onstuimige stroomversnelling Trollhättan in Zweden die door een waterkrachtcentrale is getemd. Heeft dat betekenis? 

Het mij maar al te goed bekende ivf-thema, dat in het oeuvre van Bergstra een interessante rol speelt, zou ook al een stuk op zichzelf waard zijn, terwijl het nu vooral nog maar eens een extra complicatie is in de toch al getroebleerde relatie tussen de zussen. Wel een fascinerende, overigens.

Wat het stuk glansrijk overeind houdt, is het spel van de twee actrices. Lotte Dunselman en Wendell Jaspers geven de innerlijke en uiterlijke strijd mooi gestalte. Dunselman heeft dat statig Amerikaanse dat hoort bij een vrouw die daar medisch carrière maakte, en Jaspers is als geen ander in staat om innerlijke strijd, woede en kwetsbaarheid vorm te geven in de stoere vrouw die ze daaronder ook is. Alleen voor Jaspers moet je al gaan kijken, elke keer weer, ze is een acteerkanon met de allure van een rockbitch. 

Verstilling

Madeleine Matzer heeft oog voor wat de zussen samenbindt, ondanks al hun pogingen om zo ver mogelijk van elkaar weg te komen. Onder alle net niet tot volledige uitbarsting komende conflicten sluimert liefde, en het is dankzij de blik van de regisseur dat de actrices die band voelbaar weten te maken. Uiteindelijk is het die welkome verstilling die van het minimaal vormgegeven einde een knallend slotakkoord maakt. 

Het is te hopen dat Madeleine Matzer haar pensioen niet al te serieus neemt. 

Gezien: Bloedzus van Maaike Bergstra door Matzer. Première op 19 oktober. Tournee.

Waardeer dit artikel!

Blij met dit verhaal? Laat je waardering blijken met een kleine bijdrage! Zo help je onafhankelijke cultuurjournalistiek in stand houden. (Zie je geen knop hieronder, gebruik dan deze link: donatie!)

Vlot doneren
Doneer

Waarom doneren?

We zijn ervan overtuigd dat goede onderzoeksjournalistiek en deskundige achtergrondinformatie essentieel zijn voor een gezonde cultuursector. Daar is niet altijd plek en tijd voor. Cultuurpers wil die ruimte en tijd wel bieden, en voor iedereen GRATIS toegankelijk houden! Of je nu rijk bent, of arm. Dankzij donaties van lezers zoals jij kunnen we blijven bestaan. Zo bestaat Cultuurpers al sinds 2009!

Je kunt ook lid worden, dan zet je je eenmalige donatie om in blijvende steun!

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Wijbrand Schaap

Cultuurjournalist sinds 1996. Werkte als toneelrecensent, columnist en verslaggever voor Algemeen Dagblad, Utrechts Nieuwsblad, Rotterdams Dagblad, Parool en regionale kranten via de Geassocieerde Pers Diensten. Interviews voor TheaterMaker, Theaterkrant Magazine, Ons Erfdeel, Boekman. Podcastmaker, experimenteert graag met nieuwe media. Cultuurpers heet het geesteskind dat ik in 2009 op de wereld zette. Levenspartner van Suzanne Brink huisgenoot van Edje, Fonzie en Rufus. Zoek en vind mij op Mastodon.View Author posts

Klein Lidmaatschap
175 / 12 Maanden
Speciaal voor organisaties met een omzet  of subsidie van minder dan 250.000 per jaar.
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
5 proefabonnementen op de nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten over ons beleid
Inzage in de financiën
Exclusieve archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Eigen mastodon account op onze instance
Cultureel Lidmaatschap
360 / Jaar
Voor culturele organisaties
Geen storende banners
Een premium Nieuwsbrief
10 proefabonnementen op de nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten
Inzage in financiën
Exclusieve archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Eigen mastodon-account op onze instance
Samenwerking
Privé Lidmaatschap
50 / Jaar
Voor natuurlijke personen en zzp’ers.
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten over ons beleid
Inzage in de financiën
Exclusieve archieven
Eigen mastodon account op onze instance
nl_NLNederlands