Ga naar de inhoud

Zuidelijke romantiek en verstilde hoogspanning: Circolo start in stijl

Biogas. Het werkt. In Tilburg hebben ze een flinke stap gezet in de verduurzaming van de circusromantiek. De kampvuren, vanaf de eerste editie het ankerpunt van Circusfestival Circolo, zijn aangepast. Niet langer gevoed door steeds doorweekter brandhout spelen er nu prachtig gele vlammen rondom gloeiende brokken. Het houtvuur werd een gashaard, maar ontworpen door een pyrotechnicus met circuservaring. 

De vlammen geven sfeer en warmte zonder de schadelijke effecten die het stoken van nat hout met zich meebrengt. En nat hout, dat hoorde een beetje bij Circolo, net zoals de modder die het gevolg is van een niet helemaal naar behoren werkend drainagesysteem in het Tilburgse Spoorpark.  

Deze editie hoef je niet met modder aan de schoenen te lopen. Het is allemaal wat strakker vormgegeven, met ruime vlonders en dikke houtsnippers rond de tenten. Circolo is ook wat soberder dit jaar. Een goede frietbar en een champagnedraaimolen bleven over van iets dat vroeger toch allemaal wat bourgondischer oogde, qua foodtrucks en koffiebootjes. 

Commedia dell’arte

Deze wat kleiner voelende editie beknibbelt niet op kwaliteit, overigens. Dat bleek al met de openingsvoorstelling, Da Capo van Circus Ronaldo. Het 182 jaar oude familiebedrijf brengt circusromantiek die refereert aan Zuid-Europa. Het zijn commedia dell´arte scènes die zo uit Les Enfants du Paradis of de Molierebiografie van Ariane Mnouchkine konden komen. Zulk monumentaal erfgoed is bij de Belgen in goede handen. Het raakt je in je diepere lagen, zoals goed familietheater ook hoort te doen. 

Dat oergevoel van circus brachten ook de grote man en kleine vrouw mee mee van Alta Gama, in Mentir lo Minimo. Ze brengen een act met een klein wit fietsje waarop ze zinderende acrobatiek bedrijven, des te spannender omdat ze hun publiek steeds dichter bij zich laten komen. Je gaat je afvragen hoe goed iedereen verzekerd is, wanneer ze op een enkele vierkante meter rondjes draaien tussen op de grond zittende toeschouwers. Het gaat allemaal goed, zoals we mogen verwachten bij professionals.

Alta Gama is straattheater dat in de circustent opleeft bij de focus die je er gratis bij krijgt. 

Eenzaam bungelen

Van een heel andere orde is de relatief korte act van Alice Davies. Haar werk heet ‘Sustained’, wat zoveel betekent als ‘verlengd, volgehouden’ en dat is ook precies wat je krijgt. Waar andere trapezekunstenaars hun halsbrekende toeren in voortdurende beweging laten zien, hangt Davies vooral heel stil, maar dan in poses die een normaal mens niet zo lang zou kunnen volhouden. Ondersteboven bij voorkeur. 

Sustained is zo’n voorstelling waarbij je spiegelneuronen overuren draaien. Het is bijna een marteling om te zien, en de traagheid van de act doet bijna pijn. Ook dit is circus, en soms is het dan mooi dat het niet meer dan een half uur duurt. 

Het oogt ook heel eenzaam, dat bungelen, terwijl er een flink team van helpers omheen staat, in het donker. Davies brengt abstractie in een uiterst sobere setting. Geen spektakel, maar verstilling onder hoogspanning. Het blijft je nog uren bij: kleine act, groot effect. 

Meegemaakt: openingsweekend Festival Circolo in Tilburg. Inlichtingen

Waardeer dit artikel!

Blij met dit verhaal? Laat je waardering blijken met een kleine bijdrage! Zo help je onafhankelijke cultuurjournalistiek in stand houden. (Zie je geen knop hieronder, gebruik dan deze link: donatie!)

Vlot doneren
Doneer

Waarom doneren?

We zijn ervan overtuigd dat goede onderzoeksjournalistiek en deskundige achtergrondinformatie essentieel zijn voor een gezonde cultuursector. Daar is niet altijd plek en tijd voor. Cultuurpers wil die ruimte en tijd wel bieden, en voor iedereen GRATIS toegankelijk houden! Of je nu rijk bent, of arm. Dankzij donaties van lezers zoals jij kunnen we blijven bestaan. Zo bestaat Cultuurpers al sinds 2009!

Je kunt ook lid worden, dan zet je je eenmalige donatie om in blijvende steun!

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Wijbrand Schaap

Cultuurjournalist sinds 1996. Werkte als toneelrecensent, columnist en verslaggever voor Algemeen Dagblad, Utrechts Nieuwsblad, Rotterdams Dagblad, Parool en regionale kranten via de Geassocieerde Pers Diensten. Interviews voor TheaterMaker, Theaterkrant Magazine, Ons Erfdeel, Boekman. Podcastmaker, experimenteert graag met nieuwe media. Cultuurpers heet het geesteskind dat ik in 2009 op de wereld zette. Levenspartner van Suzanne Brink huisgenoot van Edje, Fonzie en Rufus. Zoek en vind mij op Mastodon.View Author posts

Klein Lidmaatschap
175 / 12 Maanden
Speciaal voor organisaties met een omzet  of subsidie van minder dan 250.000 per jaar.
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
5 proefabonnementen op de nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten over ons beleid
Inzage in de financiën
Exclusieve archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Eigen mastodon account op onze instance
Cultureel Lidmaatschap
360 / Jaar
Voor culturele organisaties
Geen storende banners
Een premium Nieuwsbrief
10 proefabonnementen op de nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten
Inzage in financiën
Exclusieve archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Eigen mastodon-account op onze instance
Samenwerking
Privé Lidmaatschap
50 / Jaar
Voor natuurlijke personen en zzp’ers.
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten over ons beleid
Inzage in de financiën
Exclusieve archieven
Eigen mastodon account op onze instance
nl_NLNederlands