Floris Kortie is volwassen geworden. De vrolijkste krullenbol van de klassieke-muzieksector heeft in 2024 bewezen dat hij Podium Klassiek in zijn eentje kan dragen. Dat hij de voortzetting van Podium Witteman, waar hij als het pientere neefje mocht freewheelen, door een diepe crisis heeft weten te krijgen, siert hem. Na het vertrek van Mike Boddé, die naar eigen zeggen meer geld wilde, en het om gezondheidsredenen tragische afscheid van Dieuwertje Blok leek het er even op dat we in een sterfhuis terechtgekomen waren. Zou NPO Klassiek kunnen overleven zonder een oude rot als Paul Witteman?
Zondag 12 januari zat de oude rot trots, maar ook een beetje besmuikt, op de eerste publieksrij bij de jubileumuitzending van het programma dat ooit onder zijn naam begon, geflankeerd door zijn toenmalige eindredacteur, nu hoofdredacteur Klassiek bij de NPO, Makira Mual. Genoeg reden tot trots, want Podium Klassiek staat als een vrolijk huis. Het biedt volop kansen om heilig te doen over klassieke muziek waar dat gewenst is, om even later die heilige huisjes weer lekker omver te trappen met een stukje jazz, wereldmuziek, of Cor Bakker.
Reiziger in Muziek
Memorabel was tijdens deze feestelijke uitzending de terugblik op inmiddels verdwenen muziekprogramma’s die niet Countdown of Toppop heten. Vooral Reiziger in Muziek riep warme gevoelens op. Dat sneuvelde om de kijkcijfers. Al kun je ook wel snappen dat een zo exclusief programma het nu prima zou doen als vod- of podcast met een nerdy liefhebber/presentator die een uur met een collega-muzikant het diepe in duikt.
Dat zoiets ooit kon op het eerste net van de nationale televisie, maakt wel nostalgisch. Ooit vonden we het goed dat er programma’s werden gemaakt voor 25.000 kijkers, die nooit naar Maestro zouden kijken, al zou je ze dwingen.
Lotje Ijzermans
De culturele programma’s vóór en na Podium Klassiek worden allemaal niet live uitgezonden. Voor boeken hoeft dat niet altijd. Ze zouden wat mij betreft nog wel meer van de actualiteit los mogen komen. Dat je bijvoorbeeld niet dezelfde schrijver over zijn nieuwe boek dezelfde vragen stelt, en dezelfde antwoorden laat geven die al in tientallen andere media aan bod zijn gekomen.
Maar ja, kun je als VPRO Boeken Herman Koch negeren? De tweede uitzending was zondag 12 januari in ieder geval een stuk verrassender. Lotje Ijzermans sprak goed en geïnteresseerd met schrijvers die iets te vertellen hadden dat we nog niet wisten.
Gijs Groenteman’s huisband
Groenteman zat de afgelopen maand in een grappig theatertje in Amersfoort. Daar kreeg hij in de eerste uitzending een spetterende show cadeau met de Gospelkoningin van Nederland. Was het jammer dat deze met Surinaamse roots gevulde uitzending samenviel met de ‘volksbegrafenis’ van Desi Bouterse, en het daar helemaal niet over ging? Het was het enige moment waarop de journalist in mij het jammer vond dat het programma een dikke maand eerder was opgenomen,
Blijft over dat Groenteman op Zondag een andere huisband moet krijgen. Ze zouden daar een voorbeeld moeten nemen aan Podium Klassiek. De huisband van dat programma, Fuse, is een gewilde act op nationale podia, en bevat aansprekende musici. Groentemans huisband heeft die uitstraling niet. Ze zijn er voor de begeleiding. De zangeressen stralen uit dat ze achtergrondzangeressen zijn, en alle musici weigeren op te vallen.
Hoe fijn zou het zijn als daar een club met karakter zou staan, zoals Fuse? Zo’n club kan de optredende hoofdgasten van de show tot nieuwe verten uitdagen. We wachten daarvoor even op het volgende seizoen.