De multimedia show ‘Investment’ van de Amerikaan Davis Freeman doet in eerste instantie denken aan de PowerPointshow ‘An Unconvenient Truth’ van Al Gore. Drie performers en een projectiecomputer tonen het publiek zeer routineus en gedetailleerd een heel scala aan mogelijkheden om te beleggen. Aanvankelijk zinvol en duurzaam, maar als snel spelen hele andere motieven een rol. Pikant detail: iedereen uit het publiek heeft samen met zijn kaartje een lot uit de Lotto gekregen die precies op deze avond wordt getrokken. Iedereen is dus potentieel heel dicht bij het miljonairschap.
Na de presentatie van een aantal goede doelen zoals ‘Stop Hunger Now’, dierenwelzijnfondsen en bomenaankoop voor CO2 reductie komt er al snel een kentering. Misschien moet je het wel aan je eigen familie uitgeven, of moet je je geld vermenigvuldigen met solide renderende beleggingen als de wapenindustrie of commercieel stamcellenonderzoek.
In dezelfde gelikte presentatie-flow wordt tussendoor ook de mogelijkheid getoond om te beleggen in cultuur. Bijvoorbeeld in dans, ‘een prachtige universele kunstvorm met potentie om de mensheid op een hoger geestelijk plan te tillen, hoewel je er financieel niet veel wijzer van zal worden’. Als voorbeeld volgt een stukje dans, waarin de drie performers zich eerst als letterlijk neergedrukte individuen moeizaam en pijnlijk over de bodem bewegen, maar uiteindelijk toch gezamenlijk los van de grond komen. Door een aanvullende projectie wordt de ensemblebeweging van de dansers knap vermenigvuldigd, inclusief een vrolijk ontregelende hond die er op beeld tussendoor springt. Hierop volgt een productieplan om dit stuk tot een avondvullend programma uit te bouwen. Kosten voor de investering: 100.000,- euro.
Hetzelfde gebeurt bijna aan het eind met een voorstel voor investering in een hemelbestormend theaterstuk waarvan eveneens een stukje wordt gespeeld. Dit kwartiertje voorbeeldtoneel is werkelijk van grote klasse. In een geniaal gekozen historische situatie zijn de performers in staat diepe inzichten bloot te leggen over de verhouding van politiek, kunst en beschaving. Het stukje start eveneens in ironisch idioom, maar stijgt door indrukwekkende acteerwerk ver boven zichzelf uit. Ook na deze inhoudelijke explosie volgt een droog uitgewerkt productieplan van een ton.
De show eindigt tenslotte in een op hol slaande presentatie van consumptie-equivalenten van wederom die ton in euro’s: van tweede huisjes in Portugal tot sportauto’s en kaviaar om tenslotte te eindigen in de grote volumes basisbenodigdheden, zoals bijvoorbeeld schoon water.
Ondanks het voor de hand liggende einde zet de hele show op een uitgekiende manier aan om diep na te denken over de samenhang van geld, macht, individu en cultuur. Veel respect voor de makers om vanuit de alom tegenwoordige gladde marketingpraatjes een indrukwekkend kunstwerk te destilleren met zoveel denkruimte.
Hans van Dam in gesprek met Freeman
‘Investment’ van Davis Freeman/Random Scream. Gezien: zaterdag 11 september tijdens de Internationale Keuze van de Rotterdamse Schouwburg op locatie in het oude Lantaren/Venster aan de Gouvernestraat. Daar nog te zien op 12 september.
Comments are closed.