Skip to content

IFFR 2011 - Tiger Eyes is beautiful ode to personal cinema

Wie gisteren niet aanwezig was bij de eerste bioscoopvertoning van Tiger Eyes doet er goed aan dinsdagavond alsnog af te stemmen op Nederland 2. Dan is de televisiepremière van deze door Frank Scheffer gemaakte jubileumfilm waarmee het Rotterdams Filmfestival zijn veertigste editie viert.

Wim Wenders, one of Rotterdam's heroes (photo Melle van Essen)

At Tiger Eyes mogen zeven regisseurs die samen het soort cinema vertegenwoordigen waar Rotterdam zich sterk voor maakt vertellen wat film voor hen betekent. Een onverwacht aansprekend lesje filmkijken, in zeven persoonlijke statements van Raùl Ruiz, de surrealist uit Chili, Jim Jarmusch, de ‘independent’ uit de Verenigde Staten, Wim Wenders, destijds voorman van de nieuwe Duitse golf, Abbas Kiarostami, de internationaal gelauwerde Iraniër, Michael Haneke, de strengste criticus van onze tijd, Abderrahmane Sissako uit Mauritanië en tenslotte de Thaise magiër en Gouden Palm-winnaar Apitchatpong Weerasethakul.

Hoewel de opzet niet bijster uitnodigend klinkt, bleek eventuele ongerustheid volstrekt overbodig. Frank Scheffer heeft al een geduchte reputatie als maker van componistenportretten. In het geval van Tiger Eyes slaagt hij erin om met betrekkelijk simpele ingrepen het grotendeels uit de beruchte ’talking heads’ opgebouwde groepsportret te verheffen tot een krachtig en bondig cinemamoment met precies die poëtische en persoonnlijke toets die het nodig had. Met dank ook aan het voortreffelijke camerawerk (deels in zwart-wit) van Melle van Essen.

Minder succesvol was Cinema Reloaded, een ander IFFR-project waarvan het resultaat gisteren werd getoond. De twee korte films die het opleverde zijn bezienswaardig genoeg, maar daar gaat het hier niet om.

Cinema Reloaded werd vorig jaar gelanceerd als een experiment in crowdfunding, het financieren van een film door een groot aantal toekomstige kijkers alvast een kleine donatie te laten doen. Daar bestaan succesvolle voorbeelden van en sommigen vinden ook dat dit helemaal past bij de huidige internettijd. Cinema Reloaded laat echter zien dat het niet zo eenvoudig is. Het publiek kon met donaties van minimaal vijf euro bijdragen aan drie korte filmprojecten, waarvan er uiteindelijk twee werden gerealiseerd: No One Is Illegal van Ho Yuhang uit Maleisië en Random Strangers van de Argentijn Alexis Dos Santos.

Het streefbudget van 30.000 euro per film werd in de loop van het jaar al verlaagd tot 15.000 euro, maar uiteindelijk werd voor No One Is Illegal and Random Strangers niet meer dan 2.580 respectievelijk 4.445 euro opgehaald. De rest is uit andere bron bijgepast. Ondanks een optimistisch getoonzet persbericht blijkt crowdfunding nog geen algemeen toepaspare methode te zijn.

Beide films zijn vanaf dinsdag tot en met 6 februari op het YouTube-festivalkanaal te bekijken. Het speelse en gevoelige Random Strangers laat zien hoe twee eenzame zielen elkaar via internet ontmoeten. Het is de opmaat naar een langere speelfilm waar Dos Santos aan werkt. In de documentaire No One Is Illegal onderzoekt Ho Yuhang op laconieke wijze de gespannen verhouding tussen Indonesië en Maleisië.

Leo Bankersen

Leo Bankersen has been writing about film since Chinatown and Night of the Living Dead. Reviewed as a freelance film journalist for the GPD for a long time. Is now, among other things, one of the regular contributors to De Filmkrant. Likes to break a lance for children's films, documentaries and films from non-Western countries. Other specialities: digital issues and film education.View Author posts

Private Membership (month)
5€ / Maand
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A special newsletter
Own mastodon account
Access to our archives
Small Membership (month)
18€ / Maand
For cultural institutions with a turnover/subsidy of less than €250,000 per year
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Your own Mastodon account
Access to archives
Posting press releases yourself
Extra attention in news coverage
Large Membership (month)
36€ / Maand
For cultural institutions with a turnover/subsidy of more than €250,000 per year.
No annoying banners
A special newsletter
Your own Mastodon account
Access to archives
Share press releases with our audience
Extra attention in news coverage
Premium Newsletter (substack)
5 trial subscriptions
All our podcasts

Payments are made via iDeal, Paypal, Credit Card, Bancontact or Direct Debit. If you prefer to pay manually, based on an invoice in advance, we charge a 10€ administration fee

*Only for annual membership or after 12 monthly payments

en_GBEnglish (UK)