Skip to content

Taboo perpetuates health problems in music industry

Trouble with your voice? You don't talk about that. Because competition is so high in the music industry, there is a taboo on showing weaknesses. While the consequences would be much smaller if attention was given to it sooner. Time for the Muziek Centrum Nederland to raise the question of where the risks for the musician lie during the music café on 3 March.
Het schokkende nieuws was immers haast niet te missen: Caro Emerald’s stembandpoliep. Ze moet geopereerd worden en mag enkele maanden niet optreden. Andere beroemdheden gingen haar voor: Jan Smit, Xander de Buisonjé, Frans Bauer, André Rieu, Janine Jansen.
De gezondheid van musici is meer een punt van publieke, dan van medische aandacht: een preventieve check-up, een apk van de stem zou gangbaar moeten worden, maar is het nog niet.  In de topsport is al een verschuiving zichtbaar naar acceptatie van vaste medische begeleiding. De muzieksector loopt nog achter.
Om gezondheidsproblemen te voorkomen zijn de drie O’s van belang, zegt KNO-arts Jan Willem Arendse: opleiding, onderhoud en overbelasting voorkomen.  Vooral overbelasting ligt op de loer. De muziekindustrie wordt steeds commerciëler en het aanbod van talentvolle musici steeds groter. Jonge talenten staan onder grote druk om snel carrière te maken. Immers: een carrière kan in een paar jaar tijd alweer voorbij zijn, ingehaald door nieuw aanstormend talent.
De industrie zet hoog in om in een korte tijd zoveel mogelijk cd’s te verkopen. En nu die verkoop terugloopt moet de musicus zoveel mogelijk optreden: ter compensatie, maar ook vanwege de promotie.
Marco Riaskoff, organisator van klassieke concerten, ziet met lede ogen toe hoe de kwaliteit steeds minder belangrijk wordt dan de kwantiteit. “Muziek wordt een soort fast food. Als je vierhonderd optredens in een jaar doet, dan kan je dat niet meer elke keer met bezieling doen.” Bovendien, als de druk om te presteren zo hoog is, is het besluit om vanwege gezondheidsredenen een optreden af te zeggen niet makkelijk. Hiermee snijdt de musicus zichzelf in de vingers volgens Riaskoff.  “Als je als musicus twijfelt of je goed kunt presteren, dan moet je het niet doen. Het gaat er niet om dat je ooit eens op plek zus of zo opgetreden hebt, maar dat je daar wordt teruggevraagd. Je moet daar dus alleen gaan staan wanneer je in topvorm bent.”
De artiest is niet alleen verantwoordelijk voor het tegengaan van overbelasting. De manager is ook van invloed op het welzijn van de artiest.  De musicus voelt zelf wat hij fysiek en mentaal aankan en zou zijn eigen grenzen moeten aangeven. “Maar een artiest wil altijd spelen”, zegt Niels Aalbers, ex- manager van Kyteman. “Het is dan ook de taak van de manager om zorg te dragen voor de artiest, om aan te voelen wanneer hij op het randje zit.” Het lijkt een veld van vele, soms tegenstrijdige belangen. De musicus moet op hoog tempo presteren en ondertussen ook nog oog houden voor zijn gezondheid. En de manager moet naast het zakelijke vlak ook op menselijk niveau zien wat de musicus aankan.
KNO-arts Arendse: “Het is een wankel evenwicht. Maar wanneer doorgaan op de lange termijn slechter is voor de zanger dan voor de carrière, dan moet je de optredens stilleggen.”
Giel Beelen interviewt Caro Emerald over haar poliep:
Tags:

one of our members

Members of Culture Press co-own our cooperative for a small monthly or annual fee, and may also contribute content to the site when appropriate. For members with an institutional membership, we offer the possibility of posting their press releases unabridged. Also want to become a member? You can. Please visit this pageView Author posts

Private Membership (month)
5€ / Maand
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A special newsletter
Own mastodon account
Access to our archives
Small Membership (month)
18€ / Maand
For cultural institutions with a turnover/subsidy of less than €250,000 per year
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Your own Mastodon account
Access to archives
Posting press releases yourself
Extra attention in news coverage
Large Membership (month)
36€ / Maand
For cultural institutions with a turnover/subsidy of more than €250,000 per year.
No annoying banners
A special newsletter
Your own Mastodon account
Access to archives
Share press releases with our audience
Extra attention in news coverage
Premium Newsletter (substack)
5 trial subscriptions
All our podcasts

Payments are made via iDeal, Paypal, Credit Card, Bancontact or Direct Debit. If you prefer to pay manually, based on an invoice in advance, we charge a 10€ administration fee

*Only for annual membership or after 12 monthly payments

en_GBEnglish (UK)