Skip to content

Loyal festival-goer doesn't let his festival go down the drain

Photo: Erik van 't Hof

Rain, rain, rain. That looks bad for the festivals. Right? "Weather has less of an impact on a festival than people think," says Noorderzon's Mark Hospers. And they should know. Last year they had a lot of rain, and at the same time sold a record number of tickets. How is it that bad weather seems to bother the festivals little?

Veel kaarten voor de voorstellingen worden in de voorverkoop verkocht via internet. En mensen die eenmaal voor de kaarten hebben betaald, komen ook – zo blijkt. De regen heeft wel invloed op het publiek dat normaal op het laatste moment besluit te komen, of toevallig langskomt en blijft hangen. Dit publiek loopt de festivals mis. Maar daar staat tegenover dat de zomerfestivals gemiddeld een week of langer duren. Tijdens de dagen dat de zon zich laat zien, komt het publiek meteen weer in grote getallen opdagen. Zo compenseren de zonnige dagen de magere.

Een overzicht. Oerol had wat minder bezoekers dan vorig jaar, 52.000 nu tegenover 55.000. Maar met 81% bleef de bezettingspercentage bij de voorstellingen hoog. Festival Over het IJ heeft het aantal bezoekers zelfs zien stijgen, 1.000 meer dan vorig jaar. Judith Faas, Hoofd Marketing: “Ons publiek is trouw en loyaal en laat zich niet weerhouden door wind en regen.” Ook bij Karavaan valt de schade mee. Hoewel de opening door het slechte weer geannuleerd is en ook daarna zowel in Hoorn als in Alkmaar voorstellingen zijn afgelast, verwacht festivalleider Bert Mennings dat het festival wordt afgesloten met een even grote opkomst als vorig jaar. “Bij de geannuleerde voorstellingen is 2/3 van de bezoekers alsnog op een andere dag gegaan, of naar een andere voorstelling.”

De Parade is al in Rotterdam (slecht weer) en Den Haag (mooi weer)  geweest en staat nu in Utrecht (wisselend weer).  Vorig jaar kwamen er in Rotterdam rond de 25.000 mensen. Nu waren dat er 5.000 minder. Den Haag haalde daar aantegen een record: 50.000, tegenover 32.000 vorig jaar. Utrecht loopt tot nu toe nog achter op vorig jaar (41.000 tegenover 60.000). Maar met Amsterdam nog te gaan, wat voor de Parade de belangrijkste stad is, verwachten ze een positieve balans te kunnen opmaken.

De festivals die nog moeten plaatsvinden maken zich weinig zorgen. Zowel bij Noorderzon als bij Boulevard als bij Cultura Nova loopt de voorverkoop goed. Bovendien staat de loyaliteit van de bezoekers hoog in het vaandel. “Bij Cultura Nova komt het publiek voor de bijzondere locaties”, zegt Fiedel van der Hijden. “Slecht weer wordt dan voor lief genomen.” Ook zonder zomerweer lijken de zomerfestivals het dus te redden. Maar met mooi weer zouden we een fantástisch jaar gehad hebben, verzuchten zowel Over het IJ als Karavaan.

one of our members

Members of Culture Press co-own our cooperative for a small monthly or annual fee, and may also contribute content to the site when appropriate. For members with an institutional membership, we offer the possibility of posting their press releases unabridged. Also want to become a member? You can. Please visit this pageView Author posts

Small Membership
175€ / 12 Maanden
Especially for organisations with a turnover or grant of less than 250,000 per year.
No annoying banners
A premium newsletter
5 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Cultural Membership
360€ / Jaar
For cultural organisations
No annoying banners
A premium newsletter
10 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Participate
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Collaboration
Private Membership
50€ / Jaar
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)