Skip to content

Liverpool GGD saves millions on antidepressants thanks to local philharmonic

De GGD in Liverpool bespaart er miljoenen mee op de verstrekking van antidepressiva. En het kost ze maar anderhalve ton. Zoveel zijn ze kwijt aan het inhuren van muzikanten van Royal Liverpool Philharmonic Orchestra voor workshops in verslavingsklinieken. Geen idealistisch gepreek dus, zoals in de talloze columns en reacties op Halbes cultuursnede, maar harde pecunia en bewezen effecten. In Engeland, waar ze bijna evenveel bezuinigen op kunst als in Nederland, maar er een stuk netter en respectvoller over praten.

Michael Eakin, Algemeen directeur van het RLPO kan gloedvol vertellen over de manier waarop hij erin is geslaagd om van het orkest, dat vroeger vooral gezien werd als een elitaire kostenpost, een niet te missen onderdeel van de samenleving te maken. Tijdens een debat dat het Muziekcentrum nederland (MCN) organiseerde in Breda, gaf hij het recept:

1: zorg dat je met de subsidiërende overheid in gesprek raakt. Stel je op als (zaken)partner, denk mee, kijk waar je relevant kunt zijn voor het beleid.

2: Ga de wijken in, doe lesprojecten, betrek leerlingen van scholen in achterstandswijken bij je werk.

3: Zet de heilzame werking van muziek in bij de behandeling van psychiatrische patiënten.

4: verloochen nooit de kwaliteit van je muziek en je muzikanten, want daar drijft alles op.

Eakins verhaal lijkt simpel, maar het zal altijd lastig zijn om klassieke musici ook in te zetten voor welzijnswerk. In Nederland verbiedt de cao dat, en sommige muzikanten hebben er gewoon geen zin in. Pieter Hoeben, 1e hoornist van het Brabants Orkest en lid van de ondernemingsraad van datzelfde orkest, is er genuanceerd over. Hij stelt dat het orkest al veel gemeenschapswerk doet, maar dat het lastig is om dat voor een hele provincie te doen. Liverpool is een overzichtelijke stad, Noord Brabant is een buitengewoon diverse provincie. En binnenko0rt moeten ze fuseren met Limburg. Wordt het nog groter en ingewikkelder.

Jurist en CDA-bestuurder Bart van Meijl richtte een paar jaar geleden een orkest op. Het in Utrecht gevestigde orkest de Nieuwe Filharmonie probeert met een minimum aan subsidie en een maximum aan flexibiliteit bestaansrecht te krijgen in een orkestenwereld die van de bezuinigingen en fusies aan elkaar hangt. Hij vertelt dat ze in Utrecht al veel aan gemeenschapswerk doen. Maar dat het altijd beter kan.

 

Wijbrand Schaap

Cultural journalist since 1996. Worked as theatre critic, columnist and reporter for Algemeen Dagblad, Utrechts Nieuwsblad, Rotterdams Dagblad, Parool and regional newspapers through Associated Press Services. Interviews for TheaterMaker, Theatererkrant Magazine, Ons Erfdeel, Boekman. Podcast maker, likes to experiment with new media. Culture Press is called the brainchild I gave birth to in 2009. Life partner of Suzanne Brink roommate of Edje, Fonzie and Rufus. Search and find me on Mastodon.View Author posts

Small Membership
175 / 12 Months
Especially for organisations with a turnover or grant of less than 250,000 per year.
No annoying banners
A premium newsletter
5 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
No annoying banners
A premium newsletter
10 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Participate
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)