Skip to content

Ebook sales give publishers knowledge they would rather not have

We already noticed it in the daily twitter stream: when it comes to book reviews on twitter, the 'low' genres (at least according to connoisseurs) dominate the charts: fantasy, diaries of disease sufferers, 'regional work', howto's and erotica. No news, you may say, but there is more to it. Dankzij de komst van de e-reader krijgen uitgeverijen (in Amerika althans) inzicht in wat mensen werkelijk lezen. En dat beeld stemt de voorstanders van culturele verheffing van het volk niet bepaald gerust.

Pril Amerikaans onderzoek van de e-boekenmarkt laat zien dat genres als christenromans, science fiction en paranormalia opvallend populair zijn. Populairder ook dan uit de verkoop van fysieke boeken tot nu toe leek. De redenen ervoor zijn interessant, al blijft het bij speculeren zolang meer harde onderzoeksgegevens nog niet voorhanden zijn.

Wat is het geval?

Mensen die een Kindle kopen, laden het ding eerst vol met een hele berg klassiekers en ‘musthaves’. In Amerika moet je dan denken aan de verzamelde werken van Dickens of Shakespeare. Vaak biedt Amazon zulke bundels klassiekers ook voor bodemprijzen aan, en ze zijn ook nog eens voor een habbekrats bij Google Books te downloaden.

Daarna verandert het koop- en downloadgedrag ingrijpend. Zo ingrijpend zelfs, dat je je kunt afvragen of al die klassiekers wel gelezen worden. De markt van boeken waar uitgevers en critici hun neus voor optrekken lijkt namelijk vele malen groter te zijn dan verwacht. In eigen beheer uitgegeven boeken vinden gretig aftrek en ook het oh-la-la-genre is vele malen populairder dan gedacht.

De reden zou weleens banaal kunnen zijn. Met een ereader in je hand weet niemand wat je werkelijk leest. Kun je een boek met een belangrijk omslag nog weleens op een openbare plek inzetten om aan een partner te komen of indruk te maken op omstanders, de Kindle laat aan de achterkant niet zien wat de inhoud is. Je kunt dus schaamteloos pornografie of vage science fiction lezen, terwijl omstanders je vooralsnog vooral interessant en innovatief vinden.

De e-reader personaliseert het lezen dus zodanig, dat ‘peer pressure’, of sociale druk, een veel kleinere rol speelt bij de keuze van wat je leest, dan tot nu toe. Deze democratisering van het leesgedrag opent totaal nieuwe horizonten voor marketeers en uitgevers.

Het is alleen de vraag of die wereld hen bevalt.

Source: The Guardian

 

3 thoughts on “Verkoop ebooks levert uitgevers kennis op die ze liever niet hebben”

  1. Het kan er ook op wijzen dat mensen de prijs voor een e-book te hoog vinden.

    Ik heb trouwens geen enkele behoefte aan een fysiek boek sinds ik van een scherm lees. Ik vind het gemakkelijk, je blijft niet zitten met een stapel papier die je na afloop op moet bergen of op Bol moet zien te verkopen.

    Overigens begreep ik van een Primera medewerkster dat de Westernschriftjes boordevol schrijffouten gretig aftrek vinden.

  2. Ik denk dat Folco gelijk heeft. Mooie, goede literatuur, dat wil je in handen hebben.

    Ik weet dat Amazon.com heel veel goedkope e-boeken heeft, vele daarvan zijn in eigen beheer (door de schrijvers zelf) uitgegeven, en dat zijn inderdaad heel vaak romances, erotische verhalen en fantasy. Ik denk dat het (goedkope) aanbod in dit geval bepaald wat er gedownload wordt. De goede boeken zijn duurder dus grijpt men eerder naar het goedkopere (en dus lichtere) genre.

  3. Is niet ook de vraag welke boeken mensen meer als e-book lezen?
    Ik lees zelf ook de boeken waar ik normaal een goedkope pocket van zou kopen (sf, fantasy ed.) eerder digitaal dan goede literatuur, dat lees ik toch echt liever op papier.

Comments are closed.

one of our members

Members of Culture Press co-own our cooperative for a small monthly or annual fee, and may also contribute content to the site when appropriate. For members with an institutional membership, we offer the possibility of posting their press releases unabridged. Also want to become a member? You can. Please visit this pageView Author posts

Private Membership (month)
5€ / Maand
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A special newsletter
Own mastodon account
Access to our archives
Small Membership (month)
18€ / Maand
For cultural institutions with a turnover/subsidy of less than €250,000 per year
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Your own Mastodon account
Access to archives
Posting press releases yourself
Extra attention in news coverage
Large Membership (month)
36€ / Maand
For cultural institutions with a turnover/subsidy of more than €250,000 per year.
No annoying banners
A special newsletter
Your own Mastodon account
Access to archives
Share press releases with our audience
Extra attention in news coverage
Premium Newsletter (substack)
5 trial subscriptions
All our podcasts

Payments are made via iDeal, Paypal, Credit Card, Bancontact or Direct Debit. If you prefer to pay manually, based on an invoice in advance, we charge a 10€ administration fee

*Only for annual membership or after 12 monthly payments

en_GBEnglish (UK)